МЕТРОПОЛА ВЕЛИКОГ СРЦА: За разлику од Хрватске, Београд и Србија су раширених руку примали све уметнике и никога нису забранили

В. ПАНТЕЛИЋ

27. 02. 2023. у 17:13

ДА је градоначелник Пуле Филип Зори­чић више слушао панк састав из тог града "КУД Идијоти" и њихову песму "Глупост је неуни­штива" из 1992. године, можда не би донео на­карадну одлуку да у та­мошњем Дому спортова "Мате Парлов" забрани концерт Душка Кулиша и пријатеља - Ане Беку­те, Драгана Којића Кебе и Зоране Мићановић, уз образложење да не жели да у градском простору наступају српски турбо- фолкери, такозване цај­ке, како им тепају у "лије­пој њиховој".

МЕТРОПОЛА ВЕЛИКОГ СРЦА: За разлику од Хрватске, Београд и Србија су раширених руку примали све уметнике и никога нису забранили

Фото ATA Images

Грађанска, европска и медитеранска Пула, објаснио је, припа­дају другом идентитету, а не турбо-фолк музици. Иван Радић, његов колега из Осијека, где је органи­затор хтео да премести спорни концерт заказан за 25. март, брже-боље се огласио на "Фејсбуку" и подржавши Зоричића на­вео да је тај град на Драви "урбана средњоевропска метропола коју граде", те је, наравно, српски тур­бо-фолк и ту непожељан.

Њихове потезе осуди­ли су грађани и грађан­ке Пуле, Истре и чита­ве Хрватске, који воле српску народну музику и сматрају да се забра­њивати може само по закону, а не по личном укусу. Скандал је комен­тарисао чак и председник Хрватске Зоран Милано­вић, наглашавајући да он лично ту врсту музике не воли, али је никако не би забрањивао. Усијале су се и друштвене мреже. "Ни­су ти певачи из Србије самовољно одлучили да наступе у Пули и Осије­ку. Неко их је звао јер и тамо живе људи који се лепо забаве уз ту музи­ку. Не видим где је про­блем. Ако српски певачи могу одржати концерте у Бечу, Франкфурту, Ко­пенхагену, по чему су Пула и Осијек по­себни?", "Зашто се не оглашава­ју хрватски пе­вачи, како би они реаговали да им неко у Србији забра­ни наступ?", "Код цајки је препоручљи­во затворити очи и уши, а код фашизма је то погубно, Хрватска је на­ција затрована шовинизмом и мржњом", "Шунд им је Ана Бекута, али је зато Нући уметник", "Милица Павловић 3.000 људи у Осијеку, Ацо Пејовић пре недељу дана 20.000 људи усред Загреба", "Ако већ морам бирати између фашизма и турбо-фолка, онда одврните цајке до краја", "Увести реципро­цитет, под хитно", само су неки од коментара.

Први људи Пуле и Осијека су антициви­лизацијском забраном, изме­ђу осталог, показали и приличну необаве­штеност. У супрот­ном, зна­ли би да је турбо- фолк (тер­мин који ј е сковао Рамбо Амадеус) настао у СФРЈ крајем осамдесетих из фолк музике као ме­шавина на­родњака и ори­јентал­н и х з в у ­к о ­ва, а пред­став­ници тог жанра били су Миле Бас и његов бенд "Јужни ветар", чију су велику петорку чини­ли Драгана Мирковић, Шемса Суљаковић, Си­нан Сакић, Миле Китић и Кемал Маловчић. Вр­хунац популарности тур­бо-фолк је у Србији имао деведесетих, скренувши мало у денс (песма "200 на сат" Ивана Гаврилови­ћа на пример) и пресудно утицавши на поп-фолк и техно-фолк музику, која ће деценију касније на­стати у бившим југосло­венским републикама. Градоначелници је тре­бало да знају да Бекута и Кеба никако нису турбо- фолк, још мање цајке.

Фото ATA Images

Показали су и жељу да Пула и Осијек буду метрополе, оно што српска престони­ца Београд јесте већ вековима. Кад би се на­брајало ко је од великана свет­ске културе био у Београду или одржао концерт, могли би се на­писати томови књига. И никада Б е о г р а д , ни Ср­б и а, никога нису за­бранили. Б е л и град на у ш ћ у Саве у Д у н а в отворених руку пригр­лио је сваког ко је у ње­га пожелео да дође. Још у време СФРЈ се знало - "ништа од каријере ако не прођеш у Београду". Подужи је списак хрват­ских извођача свих жан­рова који су после рата наступали у Београду и широм Србије. Многи од њих су отада редовни. Добродошла је била чак и осведочена мрзитељка Срба Тереза Кесовија, која се клела да ника­да више неће крочити у Србију, па је, погазивши дату реч, ипак запевала у Сава центру. Једино нам покојни Оливер Драгоје­вић, који је држао своју реч, није долазио после распада Југославије. И Мишо Ковач и Томпсон. Али за Томпсона је разумљиво. Он је из друге приче. Из које Београд и Србија нису. Нити ће бити.

Хрватска, за ра­злику од нас, не жели поједине српске извођаче. Званична забра­на не постоји, али се зна да су, рецимо, фолк звезда Цеца Ра­жнатовић и ле­гендарна рок група "Рибља чорба" тамо непожељни, упркос огром­ном броју обо­жавалаца. Бора Ђорђевић истиче да у Хрватској имају фанове из Чаковеца, Ва­раждина, Загреба, Истре, Сплита, који воле "Чор­бу" искрено, тетовира­ју њихов лого на руци и такмиче се ко ће бити на више њихових концерата у Словенији. Упркос то­ме, Бора је одавно рекао да неће ићи у Хрватску и држи до тога и даље. И Момчило Бајагић ма­ло-мало па има проблем кад наступа у Хрватској. Иако је добродошао у пулској Арени, није увек у Сплиту или Карловцу. Лепа Брена је, подсети­мо, певала 2009. у загре­бачкој Арени, после 19 година, упркос протести­ма бранитеља и удруже­ња ратних ветерана, али је две године касније би­ла принуђена да откаже концерт у Осијеку услед огромног притиска јав­ности. За разлику од Ба­јаге, Хрвати радо иду на концерте Здравка Чоли­ћа, Жељка Јоксимовића или Саше Матића, мада је популарни фолкер ко­ји је лане двапут напу­нио сплитску "Паладијум арену" 2009. био приве­ден у полицијску стани­цу у Загребу због радне дозволе. А недавно смо добили и званичан по­датак да на топ-листи од 25 најслушанијих песа­ма у Хрватској, тренутно чак 17 припада српским реперима и треперима Нућију, Војажу, Брескви­ци, Зери... У чему је онда проблем, господо?

Aна Бекута, Светлана Ражнатовић, Драган Којић Кеба, Фото ATA Images

ЈК: БОЉКЕ МАЛИХ ИГРАЧА

СВОЈЕ виђење скандала око забрана српских извођача у Хрватској дала је и "мала од скандала" Јелена Карлеуша, написавши на ин­ста-сторију:

- Србија, као највећа и најдоминантнија у балканском збиру, традиционално намеће трендове и правила игре у региону. Како у музици и спорту, тако и на свим другим пољима, закључно са политиком. Било шта што долази из Београда, једине метрополе и епицентра, капиларно се шири ка провинцији и поприма на брзини и снази. Величина и снага Београда је у томе што никада не забрањује. Када прошетате Београдом и погледате, на пример, по­нуду ресторана, они нуде Дане Хвара, Дане Истре, Пуле и Далмације. Нуде гостовања оригиналних хрватских клапа, имамо Дане Македоније, Ко­торске дане, о Босни да не говорим, сарајевски ћевап, Дани Сарајева... Београд прихвата све. Београд никог не забрањује и зато јесте центар. Подела, мржња и не­толеранција су бољке малих играча. Наша музика је ви­рус који се шири путем крви, она се осећа срцем, кожом. И она не може да се забрани.

СЕВЕРИНИ ЈЕЗИК ДОШАО ГЛАВЕ

НИЈЕДАН хрватски извођач није забрањен у Србији. Тихи бојкот дожи­вљава само сплитска поп певачица и бивша српска снајка Северина Вучковић, која је балканску популарност стекла тек након што је у јав­ност испливао њен кућни снимак са јахте, и то зато што је најсрамније вређала, у више наврата, патријарха Српске православне цркве Пор­фирија. Њој је најпре ускраћен позив на доделу годишњих музичких награда "Скај мјузика", а затим јој је отказан и концерт на Копаонику, у оквиру "Мјузик вика", такође у организацији "Скаја".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (0)

ECOMONDO: Централно место за дијалоге о одрживим праксама, технолошким решењима и иновацијама