"ЗАЈЕДНО, МИ СЛАВИМО ИГРУ": У сусрет јубилеју Београдског фестивала игре
БЕОГРАДСКИ фестивал игре слави две деценије континуираног успеха и међународне препознатљивости.
Као и претходних година, програм је сензационалан, иако јубилеј носи посебан сјај и селекторску одлуку да све представе треба да улију наду и ентузијазам. Игри у част, окупиће се врхунски уметници и сјајне трупе, отворити важне теме које анализирају савремено друштво кроз занимљив и разноврстан речник покрета, креирати тренуци који имају снагу да промене свет и покрену најлепше емоције. Под слоганом Заједно, ми славимо игру промотери наредног фестивала су играчи рођени у време када су настајала прва издања манифестације која је постала светски бренд.
Захваљујући овом фестивалу Београд је данас важна станица у биографији уметника који креирају трендове, место где се откривају нове продукције и са једнаком пажњом представљају познати и млади аутори. Актуелност програма одредила је позицију манифестације на међународној мапи, док високи стандарди и храбро увођење нових кореографских рукописа и естетике, унапређују очекивања публике и диктирају креирање садржаја. Представљајући игру кроз њене врхунске домете, фестивал је на путу до двадесете године придобио публику. Од оснивања је представљено скоро 500 кореографских радова, док је сваке године фестивал у просеку пратило 20.000 гледалаца и 100 акредитованих новинара из земље и иностранства.
Београдски фестивал игре се развијао захваљујући подршци Министарства културе Србије, Града Београда, амбасада и културних центара земаља учесница, као и Делегације ЕУ у Србији. За реализацију програма у Војводини, значајна је дугогодишња сарадња са Покрајинским секретаријатом за културу и Градом Новим Садом. Кроз подршку фестивалу који већ две деценије помера границе уметничког израза и доприноси обогаћивању културног садржаја у нашој земљи, компанија НИС подстиче младе, талентоване ауторе и врхунске ствараоце да високо позиционирају Србију на међународној културној сцени. Важан сегмент друштвене одговорности компаније НИС је улагање у пројекте чији је циљ афирмација културе и уметности, у складу са вредностима које негује у свом пословању. Ерсте банка као вишегодишњи партнер Фестивала настоји да врхунску уметност учини доступном најширој публици у Србији, развијајући посебне пројекте за младе уметнике. Пријатељи Фестивала су Фондација Хемофарм, компанија Hyundai Србија, ДДОР осигурање, Хеинекен, Адвокатска канцеларија Бојовић Драшковић Поповић и партнери, Телегроуп, и други.
ПРЕ ГЛАВНОГ ПРОГРАМА
Компанија Бланке Ли, Париз
Пре почетка главног програма (од 8-12. марта), закорачићемо у будућност. Музика и покрет у синергији са револуционарном виртуелном технологијом, доносе “Париски бал”. Кроз љубавну причу у кореографији Бланке Ли, открићете просторе који одузимају дах, дивити се костимима модне куће Chanel и слушати виртуозну партитуру Теа Гутијереза. Својеврсан универзум у коме се бришу границе између игре, филма, моде, архитектуре и технолошких достигнућа, већ је на самој премијери освојио Златног лава за најбоље ВР искуство на Међународном филмском фестивалу у Венецији. Специјално за 20. Београдски фестивал игре, бал се одржава у Биоскопу Балкан од преподневних до касних вечерњих сати, а свако извођење може пратити само 10 гледалаца.
ГЛАВНИ ПРОГРАМ
17. март, 20х Опера Мадленианум Интроданс, Арнем
Три изузетна кореографа, Сиди Ларби Шеркауји, Андонис Фоњадакис и Мануел Вињул, удружили су своје снаге у креацији непоновљиве вечери на музику Јохана Себастијана Баха. Заједничка идеја је била да свакој ноти посвете пажњу и дарују живот кроз виртуозна тела играча холандске трупе Интроданс. Вињулов комад ће имати своје прво међународно извођење баш на Београдском фестивалу игре.
19. март, 20х Опера Мадленианум Трибе / Шамел Питс, Њујорк
Три извођача афричког порекла деле сцену у наративу о јединству, енергији и неумољивом напретку. Њихово путовање потиче из мрака титуларне Црне рупе, схваћене не као космичка празнина, већ као метафорично место трансформације и потенцијала. Заробљени у оригиналном звучном пејзажу, они полазе на путовање у којем је њихова грациозност наглашена биоскопским пројекцијама и монохроматским светлима. „Црна рупа – трилогија и триатлон” представља део серије дубоко личних комада које је Шамел Питс креирао од 2015. године, наовамо. Као играч, Питс је градио каријеру код Михаила Баришњикова, у трупи Балет џез Монтреал, а најдуже се задржао у Компанији Батшева чувеног Охада Нахарина. Као кореограф, основао је свој ансамбл са седиштем у Њујорку, са циљем да изнова освоји светске позорнице.
21. март, 20х Атеље 212 Јакопо Јена, Прато
Прикази на огромном филмском платну реконструишу идеалну, не хронолошку, већ апсолутно личну, историју модерне и савремене игре. Јакопо Јена, млади италијански аутор, приказује нам врхунску представу која једноставним средствима, користећи потенцијал сјајног дијалога између видео рада и живе игре, креира позоришну магију.
22. март, 20х Опера Мадленианум Баллет ду Норд, Рубе
У комаду који су осмислили кореограф Силвен Гру и визуелна уметница Франсоаз Петровић, десет младих играча урања у узавреле воде адолесценције. Период преласка из детињства у одрасло доба код сваког се различито изражава. Међутим, упркос својој неизбежној природи, овај критични тренутак и данас остаје несхваћем у друштву. Људска бића која расту, постају крута како би се заштитила од рањивости коју носи пролазак кроз промене и запањујући низ емоција. Адолесценција фасцинира, преиспитује, оптужује и постаје оно што смо од ње направили: проблематичан и суштински тренутак који нас обликује. Представа обилује фасцинантним сценографским решењима која је чине антологијским делом савремене игре
23. март, 20х Опера Мадленианум Балет Дортмунд / Лусија Лакара и Метју Голдинг
Путовање кроз ноћ са балетским звездама Лусијом Лакаром и Метјуом Голдингом, открива причу у којој су емотивна скровишта двоје људи осветљена из различитих перспектива. Најчистија игра и кинематографске рефлексије воде публику кроз прелепе сценске идеје праћене музичким хитовима и костимима инспирисаним естетиком седамдесетих година. “У тишини ноћи” је комад који ће нас подсетити на омиљене филмске класике и учинити да пожелимо да време стане. Лакара и Голдинг одушевили су београдску публику својим првим целовечерњим комадом у продукцији Балета из Дортмунда. Сада се враћају са новом представом, која већ осваја позоришне сцене.
24. март, 20х Битеф театар Томас Нун, Барселона
Док није открио уметничку игру, Томас Нун је био успешан студент геологије на Оксфорду. Са дипломом престижног универзитета, уписао се у лондонску Рамберт школу. Као играч, радио је у Холандији, Белгији и Шпанији, а затим основао своју трупу за коју је до сада креирао преко 35 целовечерњих наслова. “После забаве” је комад у коме Нун испуњава сцену животом, драмом, хумором, иронијом, али покретом из рукописа престижног кореографа. Покушавајући да одвоји важно од безначајног, човек се присећа доброг и изнова прекраја лоше. Неочекивана појава његовог алтер ега покреће апсурдан дијалог, где се истине, лажи и снови изражавају кроз реакције бунтовне лутке.
25. и 26. март, 20х Опера Мадленианум Галактик ансамбл, Париз
Пет изузетних акробата се супротставља окружењу. Нестабилно тло нестаје под ногама, зидови се клате, плафони се руше, опасности вребају са свих страна. Заборавите на елегантну гимнастику и сјајне хулахопке – ово чудесно инвентивно и оригинално дело акробатског позоришта је битка у којој је сваки покрет важан за опстанак. „Оптракен” је спектакуларна, импресивна, непредвидива и огромна забава париског Галактик ансамбла.
27. и 28. март, 20х Битеф театар Орли Портал, Тел Авив
“Факаруни” је страствена игра, темпераментни ритуал који открива интимну везу између тела ограниченог временом и ванвременске љубави, настао уз живо извођење певачице Ум Калтум. Ово је први комад који је израелска кореографкиња Орли Портал креирала искључиво за мушке играче, инспирисана гласом жене која је храбро ушла у мушки свет и постала икона слободе, поносна појава ослобођена патријархалног диктата... Родне границе се замагљују док се древна надметања детаљно истражују, формирајући нову дефиницију ауторитарне мушкости и продорне женствености.
29. март, 20х Опера Мадленианум Еурипид Ласкаридис, Атина
Еурипид Ласкаридис је један од ретких стваралаца који развијају позориште визија, етерични театар који истражује стварност, деформишући је и преувеличавајући под лупом позорнице. Од комада „Реликвија” коју је београдска публика видела на претходном фестивалу, овај уметник оркестрира апсурдно, гротескно, фантазмагорично и забавно позориште. „Еленит” је барокна и дадаистичка прослава у којој батракије људског тела и технократе у оделима, симболи западне уметности оптрчавају око мноштва чудноватих бића. У лудом темпу живе техно музике, они се ломе, туку, бацакају сами или заједно, док се свет око њих распада полако или брутално. „Еленит” је лавиринт ситуација насељених невероватним ликовима који лепршају између малодушности и узбуђења, неповезана прича која иде од катастрофа до налета енергије. Живот и свет остају енигма, она у коју морате бити уверени да бисте могли да јој се осмехнете.
30. март, 20хђ Атеље 212 Балет Тоскане, Фиренца
„Бајадера” је једна од најчувенијих представа класичног балетског репертоара, прожета идеализованом егзотиком. Антологијска сцена из ове представе, Краљевство сенки, намеће визију која надилази свој контекст и отвара пролаз чистом покрету, апстрактном и луцидном у својој формалној једноставности... Познати италијански кореограф Микеле ди Стефано, креирао је за групу младих играча нову “Бајадеру”, док је њен надалеко чувени, мистериозан део, назвао Краљевством таме, алудирајући на неизвесна времена у којима живимо. По оцени италијанске критике, ово је најбоља представа савремене игре у 2022. години, “која на јединствен начин ишчитава и преиспитује балетску традицију, експериментишући између изгубљених и изводљивих ситуација, потврђујући присуство тела и преплитање људских путања.”
1. април, 20х Опера Мадленианум / 2. април, 20х ђ Битеф театар Израел Галван
Неприкосновена звезда фламенка, први пут долази у Србију. У оквиру Београдског фестивала игре, 1. априла на сцени Опере Мадленианум извешће комад „Златно доба“, а већ наредног дана у Битеф театру, приредиће непоновљив „Соло“, интимни спектакл за највеће позоришне сладокусце! Рођен у породици фламенко играча, Израел Галван је брзо постао мајстор традиционалне форме овог плеса, са стопалима која су могла истовремено да лупају и преду. Севиљски виртуоз жудео је за освајањем нових светова, где су га брзо назвали Паганинијем фламенка због брзине коју ни један играч није успевао да развије, али и блиставог владања простором и ритмом. Критичари такође кажу да Галван попут Пикаса заувек деконструише класичну форму на изненађујуће и узбудљиве начине. Радозналост га је водила у сарадње са чувеним играчима и савременим кореографима данашњице, а његов јединствен стил завредео је наклоност планете.
5. април, 20х Српско народно позориште Балет Торина
Малармеова поема „Поподне једног фауна” инспирисала је Вацлава Нижинског да створи своју револуционарну истоимену кореографију. Од тада ово дело не престаје да фасцинира уметнике и публику. Мауро Де Кандија у свом комаду надаље истражује и опрезно се приближава тајанственој суштини сензуалног створења које жуди за стварношћу да би пронашло и ослободило њену динамичку моћ. Комад прати телесна стања и расположења чудне креатуре, као и његове величанствене метаморфозе. “Фаун*” Маура де Кандије за Балет Торина, имаће своју светску премијеру на 20. Београдском фестивалу игре.
7. и 8. април, 20х Српско народно позориште Холандски театар игре 1, Хаг
Холандски театар игре, једна од најбољих трупа враћа се седми пут на Београдски фестивал игре! Килијанова стота поставка за ову славну трупу је мистериозни комад који визуелизује танку границу између између нормалног и абнормалног. Комад „Богови и пси” се ослања се на фасцинацију лепотом онога што није завршено током живота. Изврсна канадска кореографкиња Кристал Пајт на сцену доноси једну од најважнијих тема савременог времена у комаду “Фигуре у изумирању Ш1.0Ћ“ који третира климатске промене и глобално загревање. Уз надмоћне слике она прави позоришну варијанту узнемирујућег документарца о списку изумрлих животињских врста и несталих глечера. Најновији комад Габријеле Каризо “Траса” инспирисан је сном. “Кад организујете сан, онда се и пробудите. Ако преузмете контролу над сном, онда схватите да спавате. Због тога је потребно да када сањате, не будете заштићени”…
11. април, 20х Југословенско драмско позориште ТанзМаинз, Мајнц
„Обећање“ је трећа светска премијера коју Шарон Ејал потписује за ТанзМаинз. У овој креацији она доводи до савршености сложену интеракцију дисциплине и преданости, магичну формулу игре. Суштински повезана, група људи делује као једно тело. Ликови у мрачном свету препуштени су на милост и немилост једни другима. Они говоре о затворености и љубави, блискости и чежњи, екстази и усамљености... Нестварне слике нестају брзо као што су и настале, урезавши се у мозак гледаоца. 50 минута као поглед у вечност...
12. и 13. април, 20х Опера Мадленианум Компанија Хофеша Шехтера, Лондон
Најновија поставка славног Хофеша Шехтера, представља два сасвим различита уметничка дела савременог тренутка. Уз саркастичан наклон нашој све већој равнодушности према насиљу, „Кловнови” ослобађају вртлог кореографске анархије, постављајући питање: „Колико смо далеко спремни да идемо у име забаве?” У потпуној супротности, Шехтерова „Исправка”, доноси дирљиву, крхку енергију на сцену, нудећи људски, сиров и саосећајан тренутак у коме се насиље, нежност и нада разоткривају кроз ауторов биоскопски објектив. Приказујући дар непоновљивих играча, праћена епским звуком Шехтерове музичке композиције, представа задире у најдубље емоције. Хофеш Шехтер је лауреат Награде Јован Ћирилов за 2022. годину.
МЕРКЕЛОВА ПРОГОВОРИЛА О ПУТИНУ: Једну ствар посебно истакла - "Имао је осећај за то"
БИВША немачка канцеларка Ангела Меркел описала је у својим мемоарима први сусрет са Доналдом Трампом, а такође је говорила о руском председнику Владимиру Путину и Украјини. Одломке из књиге објавили су немачки медији.
21. 11. 2024. у 11:45
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
МНОГИ НЕ ЗНАЈУ: Шта кнез Михаило показује прстом
СПОМЕНИК кнезу Михаилу Обреновићу на Тргу републике постао је главно градско састајалиште Београђана и њихових гостију. Међутим, од многих ћете чути да се састају не код Кнеза већ “код коња”.
21. 11. 2024. у 09:47
Коментари (0)