ПО ПЕКИНГУ У ТАКСИЈУ БЕЗ ВОЗАЧА! Репортер "Новости" у главном граду Кине тестирао како је када волан "држи" робот

Ђорђе Самоиловић

02. 05. 2023. у 07:00

АУТОМОБИЛИ и аутобуси без возача, можда за неке делују као футуризам и поглед у не толико блиску будућност. Међутим, у Кини, аутономна превозна средства која ће моћи да превезу грађане од тачке А до тачке Б, потпуно безбедно и без "мешања" људске руке, ускоро ће постати - реалност!

ПО ПЕКИНГУ У ТАКСИЈУ БЕЗ ВОЗАЧА! Репортер Новости у главном граду Кине тестирао како је када волан држи робот

Екран који виде путници на задњем седишту, Фото Ђ. Самоиловић

У то су "Новости" имале прилику и да се увере током посете компанији "Пони" (Pony.ai) која је основана 2016. у америчком граду Фримонту у Калифорнији са циљем да развије технологију безбедне аутономне вожње. Већ данас, "Пони" је највреднији кинески стартап у области аутономне вожње.

Такозвани роботакси, већ се може наћи на улицама Пекинга, Гвангџоуа и још неколико већих градова. За становнике ових места, довољно је да на телефону поседују апликацију ове компаније, и само после неколико кликова, возило ће бити на њиховој адреси, спремно да их повезе на тренинг, пијацу, у шопинг, или на кафу са пријатељима.

"Новости" су имале и прилику да се провозају у једном од њих, а оно што је индикативно на први поглед је купола која се налази на крову где су смештене камере и сензори. Иначе, аутомобили и аутобуси су опремљени са преко 300 камера, сензора и мини радара који детектују све услове на путу и тако омогућавају безбедан превоз до жељеног одредишта за путнике, али и за све у околини.

Возач и сувозач били су присутни само из безбедносних разлога, Фото Ђ. Самоиловић

Пажљивом "оку" технологије, не може да промакне нити један случајни пролазник, паркирани аутомобил или бициклиста, а људи који се возе на задњем седишту, на екранима испред себе имају прилику да виде све елементе на коловозу, а да не гледају кроз прозор.

Карактеристике путева по којим се креће, такође се распознају и виде - правци, кривине, полукружна окретања... Технологија која омогућава аутономну вожњу, оспособљена је да ради без грешке у свим временским условима, било да се ради о обилним кишним и снежним падавина, екстремним врућинама. Без проблема ће функционисати и током саобраћајног "шпица" који у поподневним часовима на улицама великих кинеских градова, као што је Пекинг, уме да постане врло хаотичан.

На овој нашој малој авантури кроз неколико улица дистрикта Хаидан, возач је био присутан из безбедносних разлога. Међутим, потреба за његово уплитање није било, будући да се возило без икакве асистенције кретало по раније задатим координатама. Када би, на пример, један од аутомобила паркираних поред пута хтео да се укључи, брзина би се смањила. Црвено светло на семафору, аутоматски се региструје и брзина се прилагођава сигнализацији, на пешачком прелазу се аутоматски зауставља са првим назнакама пешака.

Уз све наведено, возила компаније "Пони" су и еколошки настројена и не загађују животну околину.

Оно што разликује возиле компаније "Пони" у односу на америчку "Теслу", чији су модели такође познати у свету као самоуправљајући, јесте то што се овде развија сама технологија која ће бити примењива на моделима аутомобила разних произвођача, не само једног, а партнерство је већ успостављено са предузећима као што су "Лексус", "Линколн", "Хјундаи"...

Ауботуси са аутономном вожњом, Фото Ђ. Самоиловић

Технологија ове компаније, само је још један показатељ да се у Кини модернизација и напредак на овом пољу озбиљно схватају, иако би посетиоци из других крајева света рекли да је то већ у великој мери остварено. Али, Кинези не желе да се зауставе, већ прижељкују напредак у свим сферама технолошког живота.

У плану и камиони

ИЗ компаније "Пони" најавили су и почетак производње самоуправљајућих камиона којима ће технологија омогућавати кретање без возача по ауто-путевима као и по регионалним магистралама. У наредних неколико година, продукција би могла да достигне цифру од око десет хиљада камиона, а први знаци масовне продукције, могли би да буду виђени већ у 2024.

Фото Ђ. Самоиловић

За успех најбитнија срећа

"НОВОСТИ" су имале прилику и да поразговарају са Лин Ју Мингом, портпаролом компаније "Бинлаб", иначе партнерске фирме "Понија". Он сматра да људи у нашем региону поседују образовање да спроведу сличне пројекте, али да је можда неопходно да потраже пробој на глобалном тржишту.

- Сматрам да је тржиште у вашој земљи мало, па би можда стручњаци из технолошких области могли да се опробају и на неком већем тржишту. Широка међународна визија је врло битна - истиче Минг и додаје да је за успех у данашњем свету фактор среће можда и најважнији. - Из моје перспективе, најважнија је срећа. Богатство се може стећи напорним радом и трудом, али срећа је фактор на који не може да се утиче.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Коментари (1)

ШТА РЕЋИ! НИЈЕ ВОЛЕЛА НОВАКА ЂОКОВИЋА, А САД... Реакција Ендијеве мајке све оставила у шоку (ФОТО)