ДА ЛИ СУ АМЕРИКАНЦИ ПРЕД НОВИМ ПЕРЛ ХАРБОРОМ: САД неспремне за преемптивни кинески удар на Пацифику

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

15. 01. 2025. у 07:00

АМЕРИЧКИ аеродроми у Пацифику су изузетно рањиви услед напредног кинеског ваздухопловства и ракетних способности, што ствара велики ризик од огромних губитака пре него што потенцијални сукоб Пекинга и Вашингтона уопште и започне.

ДА ЛИ СУ АМЕРИКАНЦИ ПРЕД НОВИМ ПЕРЛ ХАРБОРОМ: САД неспремне за преемптивни кинески удар на Пацифику

Foto: Profimedia

Наиме, истраживачки центар Института Хадсон објавио је извештај у којем се наводи да се амерички аеродроми у западном Пацифику суочавају са рањивошћу јер су Оружане снаге НР Кине знатно надмашиле напоре САД да ојачају инфраструктуру својих аеродрома.

Према подацима изнетим у документу, кинеска војска је удвостручила број својих "ојачаних склоништа (капонира) за авионе" на више од 3.000 и изградила продужене писте, док је истовремено америчка војска изградила свега две од раних 2010-их. У извештају се наводи да овај диспаритет оставља америчке ваздухопловне базе изложеним прецизним ракетним ударима, а већина губитака авиона у потенцијалном сукобу се очекује управо на земљи.

Додаје се и да напори Кине у домену утврђивања омогућавају стално обављање ваздушних операција под нападом, што представља стратешку предност. Насупрот томе, истиче се да ослањање САД на приступе из доба Хладног рата и минимална улагања у отпорност ваздухопловних база повећавају оперативне ризике и подстичу кинеску агресију.

Као решење, истраживачи са Института Хадсон предлажу вишегодишњу кампању усмерену на јачање америчких база у Пацифику, распоређивање активне и пасивне одбране, али и редизајнирање структуре распоређених снага, како би биле оспособљене за деловање са удаљених и раштрканих локација.

Са друге стране, уколико се ове мере не примене, са института упозоравају да САД ризикују да изгубе ваздухопловну супериорност у Индо-Пацифику, затим да се суоче са "дестабилизујућим стратешким дисбалансом" који би могао да изазове преемптивне акције кинеске војске.

Међутим, на основу писања портала "Вор зоун", специјализованог за војне теме, делује да Вашингтон неће у скорије време предузети мере како би покушао да преокрене ситуацију у своју корист.

Наиме, поменути портал је у децембру пренео вест да су у новом Акционом плану за инсталацију инфраструктуре Ратног ваздухопловства САД, планови за изградњу нових склоништа за авиона у великој мери изостављени, упркос томе што се признаје да се постојеће базе више не могу сматрати (сигурним) уточиштима и да морају да раде под нападом.

НИСУ САМО БАЗЕ ПРОБЛЕМ, ВЕЋ И АВИОНИ И БРОДОВИ

Међутим, почетком јануара откривен је још један проблем са којим би САД могле да се суоче у Пацифику.

Током свог обраћања у ваздухопловној бази "Едвардс", бригадни генерал америчке војске Даг Викерт изјавио је да ће Кина ускоро имати бројчану надмоћ над САД у односу 12 на према 1, када је у питању број савремених борбених авиона.

Како би се боље разумела тежина изјаве овог америчког официра, неопходно је истаћи да се ради о команданту 412. ваздухопловног пука за тестирање стационираног у поменутој бази. Ова јединица важи за једну од најважнијих у саставу Ратног ваздухопловства САД, задужена за испитивање и евалуацију, управљајући свиме - од авиона и система наоружања до најсавременијих софтвера и симулација.

-Са тимом састављеним од преко 5.000 професионалаца, јединица располаже флотом од 90, са око 30 различитих дизајна, авиона спремних за лет. Годишње обаве више од 7.400 мисија, укључујући скоро 2.000 посвећених тестирању, осигуравајући да (америчко) Ваздухопловство остане у предности, наводи се у опису 412. вазудхопловног пука на порталу "Авијејшнист".

Викерт је током обраћања истакао и брзину којом кинеска војска напредује, нагласивши да је њен темпо модернизације "без преседана", те да далеко надмашује темпо САД. Нема сумње да је амерички генерал на уму имао нове кинеске летелице, за које се претпоставља да су борбени авиони шесте генерације или стелт бомбардери.

Према његовим речима, до 2027. године, у региону Пацифика, кинеска војска ће имати 12 пута више савремених борбених авиона у односу на САД, док ће однос авиона пете генерације бити пет на према три, а у броју авиона за поморско патролирање три на према један.

Када су у питању бомбардери, флота кинеске војске од 225 бомбардера са посадом нема конкуренцију у региону. На морима у региону Пацифика, Оружане снаге НР Кине имају предност три на према један у носачима авиона и десантним бродовима, предност већу од шест на према један по броју савремених подморница и запањујућу предност од девет на према један по броју савремених вишенаменских ратних бродова.

-Никада нисмо били мањи, нити смо имали старију опрему, рекао је Викерт и додао:

-У међувремену, кинеска војска је постала највећа и савременија него што је икада била. То је ризик, то је неизвесност.

(рт.рс)

БОНУС ВИДЕО - ПИЈАН ВОЗИО 200 НА САТ ПО СУРЧИНУ: Пресретачи зауставили џип канадских таблица

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ХРВАТСКИ СТРУЧЊАК: Поштовање до неба Ер Србији, а вама неспособним олошима у Хрватској - срам вас било

ХРВАТСКИ СТРУЧЊАК: Поштовање до неба "Ер Србији", а вама неспособним олошима у Хрватској - срам вас било

ХРВАТСКА има битно више авио-путника него Србија. Међутим, Ер Србија је потпуно доминантна у региону, пише хрватски ваздухопловни аналитичар и стручњак Ален Шћурић са регионалног портала "Замааеро", чији текст преносимо у целости.

14. 01. 2025. у 11:38

Коментари (0)

НАВИЈАЧИ БАРСЕ У ТРАНСУ: Лионел Меси се враћа кући?