ТУРСКИ СТЕЛТ ЛОВАЦ БОЉИ ОД Ф-35: Након само два теста летења, шеф ТАИ презадовољан брзином развоја (ВИДЕО)

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

20. 05. 2024. у 15:00

ИЗВРШНИ директор Turkish Aerospace Industries (ТАИ) Темел Котил изнео је смеле тврдње о новом турском борбеном авиону KAAN, наводећи између осталог да је авион 5. генерације бољи од америчких Ф-35.

ТУРСКИ СТЕЛТ ЛОВАЦ БОЉИ ОД Ф-35: Након само два теста летења, шеф ТАИ презадовољан брзином развоја (ВИДЕО)

Фото Архива

Изјава је дата након дуго очекиваног другог теста летелице раније овог месеца у војној бази у Анкари.

-Овај авион је бољи од Ф-35, рекао је Котил за Турске новине. „Ф-35 носи шест тона муниције, [KAAN] носи 10 тона“ .

Генерални директор Turkish Aerospace Industries (ТАИ) је такође навео да турски ловачки авион има два мотора, у поређењу са америчким који покреће један мотор.

-Имати два мотора значи више снаге, желео је да прецизира.

Турско поређење млазњака KAAN са Ф-35 могло би бити подстакнуто проблематичном прошлошћу која је проистекла из одлуке Сједињених Држава да искључе Анкару из програма Ф-35 након што се дрзнула и купила руски систем противваздушне одбране С-400.

Програм KAAN је почео као део напора Турске да развије сопствену борбену летелицу, пошто није могла да добије, како то називају у САД “одобрење за куповину” авиона Ф-35 произведеног од компаније Локид Мартин.

Упркос чињеници да је завршио тек други тест летења, Котил је наговестио да се ловац KAAN дуго чекао на тржишту. Он је рекао да ТАИ има за циљ да испоручи 20 нових авиона до 2028. и много више између 2030. и 2033. године.

Само у Турској планира се набавка преко стотину авиона KAAN, који ће чинити највећи део ловачке флоте турског ратног ваздухопловства.

До 2028. ТАИ се нада да ће направити сопствене моторе за нове авионе. Опремљен напредним наоружањем, KAAN је способан да учествује у борбеним мисијама ваздух-ваздух, као и да изводи прецизне ударе на земљи.

ТЕСТОВИ ЛЕТЕЊА

Пре неколико дана, 6. маја, ТАИ пробни пилот је подигао KAAN прототип на висину од 3.048 метара више од 14 минута. То се догодило скоро три месеца након што је летелица извела свој први лет 21. фебруара 2024. године. Авион Ф-16 је деловао као пратња током другог летачког теста.

-Национална борбена летелица, која је већ успешно извела свој први лет 21. фебруара, поново је полетела са писте у 8.46 и летела 14 минута, достигавши висину од 3.048 метара (10.000 стопа), објавио је Халук Горгун, секретар одбрамбене индустрије Турске, на платформи X (бивши Твитер).

Са успехом првог и другог лета, KAAN програм је корак ближе производњи и примени пуног капацитета.

-Од свег срца честитам свим нашим компанијама, запосленима и институционалном особљу који су допринели пројекту, посебно ТАИ-јевим инжењерима, пилотима и техничким тимовима, рекао је званичник турске одбрамбене индустрије Халук Горгун.

ТУРЦИ НЕ ГУБЕ ВРЕМЕ

С обзиром на то да је KAAN извршио свој први лет, у Турској је цео пут од уговора до првог корака на небу националног ловца пете генерације трајао само осам година. Овде је интересанто упоредити ове термине са развојем осталих ловаца.

Прича о Ф-22, који је био први пете генерације, траје од 1985. године, када је објављен захтев за предлоге (иако се може рачунати чак од 1981. године, када је идентификована потреба за новом летелицом) до 1990. године, када се први пут у прототип YF-22 подигао у небо.

Будући Ф-35 почео је да се званично развија 1993. године, када је најављен почетак програма Joint Strike Fighter, док се први лет прототипа X-35 ЈСФ догодио 2000. године.

Формално, Руској Федерацији је требало 9 година да направи нови ловац под називом Су-57, наруџбина за развој је почела 2001. године, а први лет прототипа спроведен је 2010.

У Кини је развој Ј-20, почео 2002. године, када је изабран извршни директор, а први лет прототипа изведен је 2011. године, односно овај пут је такође покривен за 9 година.

TF-X KAAN

Корејски KF-X је изузетно дугорочан, јер је први лет изведен тек 2022. године, а почетак развојних радова званично је почео још 2001. године, дакле преко 20 година.

Турска је заиста подигла свој прототип националног ловца пете генерације брже него све друге земље, осим САД, али треба напоменути да су се рачунали први летови прототипова, јер је од тога до првих претпроизводних авиона још доста дуг пут. Конкретно, први лет претпроизводног Ф-22 догодио се тек 1997. године, а Ф-35 2006. године.

oruzjeonline.com

БОНУС ВИДЕО - РУСКИ БОМБАРДЕР: Лет СУ-25 у борбеним мисијама изнад зоне сукоба у Украјини

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
АЛАРМАНТНО! ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА: Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности

АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности

У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".

04. 11. 2024. у 16:15

Коментари (0)

ОВО ЈЕ НИКОЛИН СВЕТ, ВИ САМО ЖИВИТЕ У ЊЕМУ: Јокић асистенцијом оставио све без даха (ВИДЕО)