КАКО ИНДИЈА ДА ПОСТАНЕ АВИО-СИЛА: Купити или направити свој авион 5. генерације, док Кина планира набавку 500 Ј-20

П. З. С. /eurasiantimes.com

07. 08. 2023. у 21:11

ТРИ највеће ваздушне снаге на свету, Ваздухопловство САД (УСАФ), Ваздухопловство ПЛА (ПЛААФ) и Руско ваздухопловство (ВВС), већ имају своје домаће ловце пете генерације.

КАКО ИНДИЈА ДА ПОСТАНЕ АВИО-СИЛА: Купити или направити свој авион 5. генерације, док Кина планира набавку 500 Ј-20

Фото: ЕПА

Многе друге модерне ваздухопловне снаге увеле су Локид Ф-35 и раде на авионима шесте генерације, појединачно или у заједничким подухватима.

Индија, четврта по величини сила и пета економија, још увек је у фази лаких борбених авиона (ЛЦА) Мк1. Индијском ловцу пете генерације, напредном средњем борбеном авиону (АМЦА), могло би бити потребно скоро 7-8 година да лети и скоро 15 година да се укључи, или чак и више.

У суседству Индије, непосредна претња је Кина, која већ има 150 Ченгду Ј-20 „Mighty Dragon“ ловаца. Њихов други ловац пете генерације Shenyang FC-31 „Girfalcon“ се убрзава.
Кина више нема потребе да увози борбене авионе. Индија је једина велика земља која би још увек могла да буде могући купац авиона пете генерације.

Иако је Индија изашла из заједничког борбеног авиона пете генерације (ФГФА), Русија се и даље нада да приволи Индију да купи своје ловце пете генерације.

САД нису званично понудиле авионе Ф-35 Индији, али пошто су два од њих довезле на „Аеро Индиа 2023“ у Бенгалуру раније ове године, неки су мислили да то наговештавају.

Дакле, постоји потреба да се руски авион сагледа у правом контексту.

Фото: Профимедиа/Илустрација


СУХОЈ/ХАЛ ФГФА

Концепт Сухој/ХАЛ ФГФА је заснован на руском авиону ПАК-ФА Сухој Т-50. ФГФА су заједнички развили Сухој и ХАЛ за индијско ваздухопловство (ИАФ).

Авион је требало да садржи 43 побољшања предвођена Индијом, укључујући напредне сензоре, умрежавање и борбену авионику. Такође, Индија је желела двосед са пилотом и копилотом или оператером система наоружања (ВСО).

Русија и Индија договориле су се почетком 2007. да заједнички проучавају и развијају ФГФА. До 2010. године објављено је да су се две стране договориле око идејног пројекта. У децембру 2010, наводно је потписан меморандум о разумевању за идејни пројекат индо-руског ловца између Хиндустан Аеронаутицс Лтд (ХАЛ) и руских Рособоронекспорта и Сухој.
У почетку је планирано око 500 авиона, од којих 200 једноседа и 50 двоседа за Русију и 166 једноседа и 48 двоседа за ИАФ. Једноседе је требало да склапа у Русији, а двоседе ХАЛ.

ХАЛ је преговарао о 25% удела у дизајну и развоју, углавном у вези са софтвером за критичне мисије, навигационим системима, екранима у кокпиту, системима за дозирање противмера (ЦМД) итд. Руси су се такође веома оптимистично надали извозном тржишту од још 600.

Фото: Принтсцреен/Јутјуб/KHMedia

До 2012. године почела су да се јављају кашњења у развоју. У 2012. години, очекивало се да ће ФГФА коштати око 100 милиона америчких долара по ловцу, а развојни трошкови око 6-9 милијарди долара.

Индија је смањила број на 144 авиона. Касније је такође откривено да је Индија могла да допринесе само 15% истраживања и развоја (Р&Д), али је била партнер са 50% за допринос средстава.

У међувремену, Русија је такође смањила сопствене куповине. До 2016. интересовање Индије за пројекат је почело да бледи, а у септембру 2016. две земље су објавиле детаљан споразум о подели посла за заједничку производњу и касније навеле „прекретнице“. Али онда су трошкови истраживања и развоја отишли даље, а Русија је од Индије захтевала 7 милијарди долара за напредак пројекта.

Авион максималне полетне тежине од 35 тона требало је да има шест унутрашњих и шест спољних подвесних тачака. Било је дугих кашњења, растућих трошкова, развојне неизвесности и борбе за решавање разних руских компанија у програму. Индија је такође била незадовољна стелт могућностима, радарома и супер крстарењем авиона.

Индија се повукла из програма 2018. године, али се Русија надала да би пројекат могао да буде настављен касније. Русија је у јулу 2019. понудила Индији да настави учешће у свом програму Су-57.

У октобру 2019., шеф ИАФ-а РКС Бхадауриа изјавио је да земља неће увозити стелт ловце попут Су-57, већ ће се фокусирати на домаће напоре као што је ХАЛ АМЦА.
Руси су тада понудили да надограде Су-35 стелт технологијом (слично Ф-15 Силент Еагле) као приступачнију алтернативу ФГФА.



СУХОЈ СУ-57 И ДАЉЕ САМО У МАЛОМ БРОЈУ

Сухој Су-57 „Фелон“ је двомоторни стелт вишенаменски борбени авион. То је производ програма ПАК ФА који је покренут 1999. Интерна ознака Сухоја била је Т-50. Био је то први руски стелт авион. Први прототип авиона полетео је 2010. године.

Програм се суочио са дуготрајним кашњењима у развоју због структуралних и техничких проблема. Авион је морао да прође кроз структурни редизајн, са променама које укључују повећану употребу композитног материјала, ојачани оквир авиона, издужени „убод“ репа и нешто већи распон крила.

Т-50 је добио име Су-57 у јулу 2017. Коначно се придружио руским Ваздушно-космичким снагама у децембру 2020. године.

Фото: Принтсцреен

До сада је наводно направљено око 24 — 10 за тестирање лета и 14 за серијску производњу за ваздухопловство.

Авион је намењен за надмоћ у ваздуху и површински удар, укључујући и поморске улоге. Очекује се да ће овај авион наследити МиГ-29 и Су-27 у руској војсци. Пошто је Русији недостајало средстава, поново је тражила страног партнера.

Првобитни планови су били да Русија набави 52 авиона до 2020. године и још 150–160 до 2025. године и извезе 250–300 Су-57. Због знатно веће цене Су-57 у поређењу са Су-35С и Су-30СМ, дизајн је стављен на чекање за масовну производњу док се „не укаже потреба“ и одлучено је да се уведе више унапређених ловаца четврте генерације као што су Су-35С и Су-30СМ.

Руски председник Владимир Путин је у мају 2019. најавио да ће до 2028. године бити купљено и испоручено Ваздушно-космичким снагама 76 авиона. Цена му је снижена за 20 одсто.

Су-57 покрећу два НПО Љулка-Сатурн изделие 117, или АЛ-41Ф1, повећани турбовентилатор са вектором потиска са 88,3 кН сувог потиска и 142,2 кН са накнадним сагоревањем. ИАФ је изразио забринутост због поузданости и перформанси АЛ-41Ф1 за ФГФА.

Почетком 2023. године, руска компанија УЕЦ Сатурн саопштила је да планира дизајн мотора „шесте генерације“ за Су-57. Су-57 би носио најновије руско оружје ваздух-ваздух и ваздух-земља, укључујући нову хиперсоничну ракету са карактеристикама сличним Х-47М2 Кинжал АЛБМ.

Експеримент удруживања „роја“ спроведен је са групом Су-35, при чему је Су-57 деловао као командни и контролни авион. Авион је такође тестиран за операције са УЦАВ-ом Охотник у тимском режиму. У току је рад на изради варијанте носача авиона.

Три авиона су распоређена у Сирији, а Су-57 је наводно у борби испалио крстарећу ракету Х-59МК2. Ловци Су-57 су наводно коришћени у Украјини, погађајући циљеве ракетама дугог домета у улози СЕАД-а, држећи летелицу изван украјинске противваздушне одбране. Русија такође тврди да их је користила у улози ваздух-ваздух и оборила украјински Су-27 ракетом дугог домета Р-37. Очекује се да ће први потпуно оперативни пук Су-57 од 24 авиона бити опремљен до 2025. године.

Рат у Украјини је подразумевао међународне санкције и може успорити даљи развој. Русија више не може да увози полупроводнике и машинску опрему високе технологије из Европске уније. Потенцијална извозна продаја би такође могла стати јер Русија не може да тргује користећи америчке доларе.

У међувремену, наводи се да је Русија извела први лет унапређеног авиона Су-57 у октобру 2022. Русија и даље сматра Индију потенцијалним купцем.

Након што је Турска изашла из програма Ф-35 за набавку ракетног система С-400, Русија је понудила Су-57, али Турска жели да развије сопствени авион пете генерације, ловац ТФ-Кс. Алжир је наводно потписао уговор за 14 авиона као део великог војног споразума који такође укључује куповину ловаца Су-34 и Су-35.

Прве испоруке авиона се очекују око 2028. Вијетнам је најавио своју намеру да купи авионе Су-57 како би заменио њихове Су-27, али је касније био критичан према изради авиона.
Русија је Уједињеним Арапским Емиратима понудила ловце Су-57Е. Међутим, УАЕ су се уздржали од потписивања уговора са Русијом како би избегли санкције ЦААТСА од Сједињених Држава. Ирак би могао бити још један кандидат.


СУХОЈ СУ-75 ЧЕКМЕЈТ

Сухој Су-75 „Checkmate“ је једномоторни лаки тактички стелт борбени авион који развија Сухој са планираним уласком у употребу око 2027. Лаки ловац је еволуирао из искуства и технологија Су-57.

Статичка макета представљена је на аеромитингу МАКС 2021. Четири прототипа се праве. Први лет који је раније био планиран за 2023. годину заказан је на 2024. Авион би требало да се такмичи са Лоцкид Мартиновим Ф-35 Лајтинг 2 и Шенјанг ФЦ-31.

Предвиђене бројке производње су 300 авиона током 15 година. Предвиђено је да авиони коштају 25-30 милиона долара сваки. Развој би могао бити одложен због међународних санкција и ограничења увоза неких артикала.

Фото принтскрин јутјуб found and explained

Средства из Уједињених Арапских Емирата која подржавају програм су пресушила због санкција. Такође, УАЕ покушавају да набаве Ф-35 уместо тога. Слично, потенцијални извоз ће бити погођен јер Русија не може трговати користећи америчке доларе.

Су-75 има суперсонични улаз без дивертера (ДСИ), в-реп и унутрашње одељке за оружје; све функције за смањење радарског потписа. Површина крила изгледа велика. Покреће га мотор Сатурн изделие 30, исти као и за Су-57М.

Распоред кокпита је идентичан као код Су-57 са стакленом кабином. Авион ће имати јефтин АЕСА радар. Носиће око 7 тона наоружања. Биће једноседа, двоседа и беспилотна варијанта.

Руси гледају на Аргентину, Индију, Вијетнам, а касније и на неке афричке земље као на потенцијалне купце.

ИНДИЈСКИ АМЦА

ХАЛ АМЦА је планиран као једносед, стелт, вишенаменски борбени авион пете генерације за ИАФ и индијску морнарицу, укључујући неке технологије шесте генерације.
Дизајнира га Aeronautical Development Agency (АДА). Очекује се да ће га произвести јавно-приватно заједничко улагање између ДРДО, ХАЛ-а и великог приватног играча. Цена развоја је око 15.000 crore(2 милијарде долара).

ДРДО је завршио дизајн АМЦА и чека „Критички преглед дизајна“. Након тога је потребно одобрење Комисије за безбедност (ЦЦС). ДРДО очекује да ће се ове две активности одржати 2023. У том случају, ДРДО сматра да би први лет требало да буде могућ до 2027. године, а увођење ескадриле до 2035. године.

Према ХАЛ-у, прототип авиона ће вероватно бити спреман до 2026. године, а његова производња би могла да почне до 2030. ДРДО и ХАЛ су у прошлости били познати по прецењивању могућности и временских рокова. Већина аналитичара сматра да су временски рокови веома кратки и преамбициозни. У новембру 2022, шеф ИАФ Chaudhari је саветовао „разборитост“.

Неки аналитичари су довели у питање изводљивост пројекта на основу тренутних способности Индије. Други сматрају да би АМЦА дуго времена, у најбољем случају, био авион 4,5 генерације. При максималној полетној маси од 25.000 кг биће пожељно мањи од Су-57.

АМЦА се сада развија у две фазе. АМЦА Мк-1 би покретао амерички потисак мотора ГЕ-414 (98 кН) уместо потребних 110 кН потиска за супер крстарење. Без векторисања потиска, не може имати ни супер-маневарску способност.

Индија и Француска су се 15. јула 2023. договориле да сарађују на развоју борбеног авионског мотора који би покретао АМЦА Марк-2 као део документа Хоризонт 2047 за стратешко партнерство Индије и Француске. У најбољем случају, мапа пута ће бити позната до краја 2023.

То ће бити први индијски покушај стелта. АМЦА ће у почетку имати делимичну прикривеност и недостајаће неке друге критичне карактеристике пете генерације. Индији још увек недостају могућности за неке критичне сензоре и њихову фузију за пуну свест о ситуацији од 360 степени.


СУХОЈ СУ-35С

Сухој Су-35 је у основи побољшани Су-27 и првобитно се звао Су-27М. Уградио је канадере и вишенаменски радар дајући му већу маневарску способност и вишенаменске способности. Производна верзија је добила ознаку Су-35С.

Први лет Су-35С је био у мају 2011. У новембру 2015. Кина је постала први извозни купац Су-35 када је купила 24 авиона за 2 милијарде долара.

Фото: Shutterstock/Илустрација

Су-35С је достигао пуну оперативну способност (ФОЦ) крајем 2018. Кина није купила више авиона јер је нашла ограничену додатну вредност у односу на кинески Ј-16, за који тврде да има бољи радар, авионику и другу опрему. Авион је био у борбама у Сирији и, однедавно, у Украјини. У Украјини је забележено око седам победа ваздух-ваздух.

Уједињени Арапски Емирати, Индија, Алжир, Турска и Иран, између неколико других, остају потенцијални купци. Неке од ових технологија су већ уграђене у ИАФ-ов Су-30МИ.
У ствари, авион је био привремена платформа све док Су-57 није уведен. Занимљиво је да ће авион бити конкурент у случају да ИАФ-ов 114 МРФА Захтев за предлог (РФП) коначно изађе.


КОМПЛЕКСАН ПУТ НАПРЕД - АЛИ КРЕНИТЕ

ИАФ има задатак да брани нацију. Ако Индија мора да се суочи са многим авионима пете генерације који већ лете преко северне границе, не може да чека толико дуго.

У временском оквиру АМЦА 2035-38, авиони шесте генерације ће већ летети. Кина би увела скоро 500 Ј-20, ако не и више. Чак би и Пакистан могао покушати да набави неколико Ј-20 из Кине до тада.

Русија је била под санкцијама. Индијски увоз нафте однео је све рупије које је Русија могла да апсорбује и не жели више да узима. Неке војне испоруке из Русије, укључујући С-400, обустављене су због проблема са плаћањем.

Индија већ има огромну количину руских авиона скоро 65% снага ИАФ-а. Индија треба да диверзификује. Руски авиони су у почетку јефтини, али су трошкови животног циклуса много већи на дужи рок. Употребљивост руске флоте је увек нижа због сложених процедура и временских рокова резервног снабдевања.

Индија је већ неко време у програму ФГФА и добро је свесна нивоа технологије и удела у раду, који нису нимало повољни. Програм Су-57 се кретао веома споро због разних технолошких проблема.

Уз ограничено летење, проблеми са могу потрајати дуже да се уоче. Санкције на снабдевање полупроводницима утицале би на руску авионику и оружје. Из свих ових разлога, опција Су-57 можда није добра.

Су-75, иако мањи, још увек је удаљен. Временски оквири његовог првог лета могу бити близу АМЦА. Али Русија има предност сопствених мотора и стелт технологија, а авион би био испред АМЦА.

Авион не би био тако јефтин као што се предвиђало. Придруживање таквом програму звучало би као посмртно звоно за АМЦA. Улагање истог износа у АМЦА би дало бољи поврат и побољшало домаће способности.

Куповина неколико Су-35С је такође лоша идеја јер би додана вредност била мала, а створена би још једна флота.

Су-35С је авион 4. плус генерације. Већ стечени Рафале би био боља опција. Ф-35 није у понуди. С обзиром да Индија има С-400, таква понуда постаје додатно ограничена. Није јефтино и захтевао би огроман екосистем за само неколико авиона.

Индија је заглављена између челића и наковања. Временски оквири и бројеви су критични за ИАФ. Дакле, најбоља опција је да уложимо сву енергију наше нације у АМЦА. Пронађите партнера за критичне технологије као што су аеро-мотор, стелт и врхунска авионика. Платити за то.

У међувремену, подстаћи домаћи развој индивидуалне технологије. Поставите радну групу. Укључите приватни сектор у раној фази. Ослободите програм од бирократа и предајте га високо плаћеном технократском менаџеру програма “посебног наменског возила”. Пратите програм на највишим нивоима.

Не постоји други начин да постанете велика сила.

(ОПЕД маршал ваздухопловства Анил Чопра)

БОНУС ВИДЕО - СТИГЛО ПОЈАЧАЊЕ ЗА РУСКУ МОРНАРИЦУ: Најбољи систем противваздушне одбране кратког домета

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.

17. 11. 2024. у 19:48

ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ: Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.

17. 11. 2024. у 09:28

Коментари (1)

ОВО НИЈЕ НОРМАЛНО: Синер пред велико финале Торина