СЕДАМ РАЗЛОГА ЗА ЗАОБИЛАЖЕЊЕ УКРАЈИНЕ: Ево зашто је транспорт гаса бољи преко „Северног тока 2“

Novosti online

11. 10. 2021. у 19:03

УКРАЈИНСКИ гасовод са комерцијалног становиштва губи у односу на „Северни ток 2“ по неколико тачака.

СЕДАМ РАЗЛОГА ЗА ЗАОБИЛАЖЕЊЕ УКРАЈИНЕ: Ево зашто је транспорт гаса бољи преко „Северног тока 2“

Фото РИА

Чак и у погледу емисије угљен диоксида нови гасовод води са огромном предношћу, док су његови мали ефекти стаклене баште нова „религија“ Европске уније. Портал „Взгљад“ објаснио је у чему је предност руског гасовода.

За Русију је пројекат „Северни ток 2“ пре свега комерцијалан пројекат без обзира што Украјина са Пољском и САД покушавају да га политизују. Због чега је овај гасовод профитабилнији за „Гаспром“ и Русију у односу на гас преко украјинског гасовода?

Прво, Русија штеди три милијарде долара годишње ако гас доставља преко новог гасовода уз договорене обиме испоруке. О томе је ових дана саопштио председник Русије Владимир Путин. Сличну оцену је имала и украјинска страна. Раније је украјинска компанија „Нафтогас“ такође процењивала губитке Украјине због пуштања у рад „Северног тока 2“ на три одсто БДП-а земље или на три милијарде долара.

Foto AP

Друго, цена транспорта преко украјинског гасовода је већа него преко „Северног тока 2“. Још 2016. године је директор „Гаспрома“ Алексеј Милер говорио да ће транзит преко Украјине бити скупљи за 20 одсто него преко руског гасовода. Разлог томе је да ће цена преко „Северног тока 2“ бити 2,1 долар за хиљаду кубних метара на 100 километара, а цена преко Украјине – 2,5 долара. У новом уговору за транзит, који је потписан 2019. године, Кијев је добио још већу цену за транзит гаса. Уговор је тајне природе, али према незваничним информацијама, прописана је тарифа од 2,66 долара за хиљаду кубних метара на 100 километра према прорачуну украјинског гасовода дужине 1.192,48 километара. Односно, транзит преко Украјине је постао још скупљи у поређењу са транзитом преко „Северног тока 2“.

Узимајући у обзир све порезе и таксе, цена транспорта руског гаса у Европу преко украјинског гасовода је 31,72 долара за хиљаду кубних метара. Тако да за транзит 225 милијарди кубних метара гаса током пет година важења уговора „Нафтогас“ може да заради минимум 7,13 милијарди долара. Међутим, овде је реч само о уговореним обимима транспорта гаса – 65 милијарди кубних метара прве године и по 40 милијарди кубних метара у наредне четири године. Ове обиме је „Гаспром“ дужан да плаћа у складу са принципом „узми или плати“ у сваком случају, чак и ако физички пумпа мање, на пример, због мање потражње европских купаца.

Ове године је супротна ситуација – потражња гаса из ЕУ је рекордно висока. Зато „Гаспром“ преко Украјине има већи транзит него што је предвиђено уговором. Ова компанија је за девет месеци 2021. године повећала транзит преко Украјине више од осам одсто. Ово је још мање исплативо, јер је за пумпање додатних количина изнад 40 милијарди кубних метара предвиђена тарифа са повећаним коефицијентом. Резервација додатних количина украјинског гасовода је 1,1 пут скупља него обична достава, за месец дана је 1,2 пута, а за 24 часа је скупља 1,45 пута. Односно, стопа тарифе може да порасте чак до 45 одсто.

Фото ЕПА

Треће, нови гасовод је много ефикаснији због мањих растојања и већег притиска у цевима.

-Дужина цеви од базе до Немачке преко оба ‘Северна тока’ је мања него преко Украјине. Још један разлог је то што се база за добијање гаса померила. Испорука гаса из гасног поља Бованенково на Јамалу, које је основна ресурсна база, до границе са Немачком краћа је за 1.900 километара, наводи експерт руског Фонда за националну енергетску безбедност Игор Јушков.

У складу са тим, што је мање километара потребно транспортовати гас ─ то је потребно мање трошкова за пумпање. Томе доприноси и већи притисак у цевима.

Четврти разлог због кога је „Северни ток 2“ у предности је то што „Гаспром“ плаћа за транзит гаса не само по јефтинијим ценама, већ плаћа сам себи, односно ти трошкови остају унутар руске компаније. Док за транзит преко украјинског гасовода новац одлази у џеп друге земље.

У случају да „Гаспром“ не плати транспорт страној компанији, већ самом себи, онда ће се у трошковима одразити само они оперативни и тада ће се инвестициони трошкови заменити амортизацијом. То значи да ће милијарде које су уштеђене захваљујући транзиту гаса који је пребачен са украјинског гасовода на нове гасоводе, укључујући и „Турски ток“, омогућити да се повећају и финансијски показатељи профита (ЕБИТДА) и слободан проток компанијског новца, рекли су раније у „Гаспрому“.

Половина „Северног тока 1“ припада „Гаспрому“, друга половина његовим европским партнерима, али „Северни ток 2“ 100 одсто припада руској компанији.

- У почетку ће новац за транзит гаса отићи на отплату кредита који су дале европске компаније током изградње. Док се кредит не плати, акције гасовода су у залогу код кредитора, примећује Јушков.

„Гаспрому“ као инвеститору и компанији која је узела кредит, комерцијално је згодније да што више гаса транспортује преко „Северног тока 2“ како би што је брже могуће отплатио кредите и почео да зарађује.

Нови системи гасовода не само да су ефикаснији већ су и поузданији, што уједно представља и пети разлог зашто је овај гасовод бољи од украјинског.

- Украјински гасовод је саграђен 1970-80-их година прошлог века, у периоду СССР-а. То значи да ће се хаварије чешће дешавати, ремонт би требало да се чешће изводи, а биће и скупљи, примећује експерт Фонда за националну енергетску безбедност Русије.

„Северни ток 2“ је бољи и у погледу бриге о климатским променама. Транзит преко новог гасовода 5,6 пута смањује емисију угљен диоксида у атмосферу захваљујући новој опреми и могућностима да се већи обим гаса са мањим штетним ефектима транспортује захваљујући већем притиску, навео је руски председник. То је шести разлог због кога је руски гасовод исплативији од украјинског.

Фото Архива

У украјинском гасоводу се не сме повећати притисак, јер он деценијама није ремонтован. Тамо у сваком тренутку може нешто да се догоди и онда ће сви страдати, и они који транспортују гас и потрошачи гаса.

- Украјински гасовод, без сваке сумње, има већу емисију ЦО2, јер је он дужи него ‘Северни ток 1’ и ‘Северни ток 2’. Друго, гасне компресорске станице украјинског гасовода су мање ефикасне, јер су грађене у време СССР-а када се питању емисије ЦО2 прилазило много другачије него сада. Основни ефекти стаклене баште настају сагоревањем горива на који раде гасне компресорске станице. Условно, на сваких 100 километра гасовода Украјина губи више гаса него приликом његовог транзита новим гасоводом, појаснио је Јуриј Јушков.

И на крају, седми разлог зашто је „Северни ток 2“ бољи је то што директно иде до Немачке, што снижава транзитни ризик који ствара Украјина.

„Украјина, шта год ко рекао, политизује транзит руског гаса и ствара по њега ризике. Ових дана је директор компаније ‘Оператор ГТС Украјине’ Сергеј Макогон имао састанке са представницима НАТО-а. Какве преговоре може да има директор комерцијалне компаније која пружа транспортне услуге од тачке А до тачке Б са војно-политичким блоком? Или Украјина захтева да се забрани комерцијални уговор за транспорт гаса између Мађарске и ‘Гаспрома’. Када ‘Гаспром’ буде транспортовао гас преко обилазних морских гасовода, нико га неће одвраћати од рада таквим проблемима“, рекао је Јушков.

Да не говоримо о томе да Украјина већ има искуства у подривању енергетског система.

-Људи су гранатама разнели далековод на Криму, неколико дана нису дозвољавали да се поправи и до данас нико није одговарао за то, напомиње саговорник.

„Северни ток 2“ предвиђа изградњу два крака гасовода укупног капацитета 55 милијарди кубних метара гаса годишње од руске обале преко Балтичког мора до Немачке. Пројекат реализује оператор „Норд стрим 2 АГ“ са јединим акционаром – „Гаспромом“. Финансијски партнери су европске фирме „Ројал дач шел“, „ОМВ“, „Анжи“, „Унипер“ и „Винтершал“.

Компанија „Гаспром“ је у септембру саопштила да је изградња гасовода „Северни ток 2“ завршена.

rs.sputniknews.com

ЗАПРАТИТЕ НПОРТАЛ НА ФЕЈСБУКУ

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
АЛАРМАНТНО! ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА: Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности

АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности

У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".

04. 11. 2024. у 16:15

Коментари (0)

Цедевита подржава клинЦЕ креативЦЕ: Деца из СОС Дечјег села Србија освојили јавност уметничким делима у склопу кампање Буди ТУ. Буди ЦЕ.