У ПАТРИЈАРХАТУ НЕМА СКЛАДА: Димитрије Коканов, уочи премијере комада "Боли коло"
МАЛО ко се у новије време тако брзо и чврсто позиционирао на позоришној сцени као драматург, писац и сценариста Димитрије Коканов. Између Михизове награде за драмско стваралаштво која се углавном додељује младим писцима и овогодишње Стеријине (за најбољу савремену драму) прошле су само три године.
Коканов, иначе стални драматург Атељеа 212, већ је многим представама дао свој печат ("Урнебесна тама", "Лисистрата", " Натан Мудри", "Ливада пуна таме"), коаутор је пројекта "Лоунли планет", а и један од сценариста тв серије "Јутро ће променити све"... С редитељком Јованом Томић већ је сарађивао у неколико представа, тако да ће се 5. новембра (после "Кретања") у њеној режији на сцени ужичког Народног позоришта појавити и други комад Коканова, интригантног назива "Боли коло". У поднаслову је "народна љубавна игра", а у средишту приче два љубавна пара.
Већ сам назив, по речима редитељке, "назначава да је однос четири лика плесна, емотивна, ритуална партитура односа, чиме се отвара још једно поље тумачења - укорењеност мачизма и конзервативизма у нашем културном, политичком, друштвеном, историјском наслеђу". Писац пак у најави премијере појашњава да је то текст о насиљу над женама које се неретко третира као регуларна фолклорна пракса патријархата...
* Проналазите сличност између бола и кола (чак се и римују), у коме коло није само одредница за фолклорну игру, него и асоцијација на све веће насиље над женама. Неки би рекли да је та патријархална игра слика мушко-женског склада и "уједначеног" корака?
- Патријархат никако не смемо називати складом. Реч је о традицији која подразумева доминантност мушкарца. А успостављање позиције моћи над неким никад не бих означио као склад. Реч је о култури дивљења мушкарцу и његовој вештини да се одржи на позицији моћи - истиче Димитрије Коканов. - У времену у коме живимо постали смо сведоци свакодневног насиља над женама. Одатле је дошла идеја да се бавим релацијама традиције и бола који она подразумева у животу савременог човека, јер у себи задржава патријархат и фиксне расподеле моћи. Бол о коме говоримо долази управо из несклада.
* Зашто баш у колу препознајете контролу, надзор, казну?
- Коло ми је било занимљиво као народна игра, као форма плесне игре и као плесни модел који комуницира традиционално наслеђе, па самим тим и одређене улоге. Занимљиво је да у појединим фолклорним играма заиста можемо да учитавамо и анализирамо врсте женског и мушког кретања, позицију и улогу у појединим наративима који уписују у себе те игре. Међутим, овде је више реч о традиционалним облицима каналисања осећања љубоморе у патријархату, унутар заједнице која почива на релацијама спровођења моћи. Разни су примери кажњавања жене која је означена као неверна у таквим друштвима: одсецање носа, затварање, батинање, скидање многобројних прстенова са врата који доводе до гушења, спаљивање....
Несебична помоћ
* ОВО је ваш други драмски комад, зашто баш у Ужицу?
- "Боли коло" је мој други драмски текст који ће бити постављен на сцену неког институционалног позоришта. Народно позориште у Ужицу има дугу традицију, а неретко је део њиховог репертоара посвећен управо савременом драмском писму. Последњи, рекао бих изузетно значајан репертоарски потез, била је поставка текста Тање Шљивар "Али град ме је штитио" у режији Бојана Ђорђева. Поред Јоване Томић у стварању ове представе учествују, на моју радост, кореограф Игор Коруга, костимографкиња Маја Мирковић, композитор Лука Мејџор, те четворо дивних глумица и глумаца: Вања Ковачевић, Биљана Здравковић, Бранислав Љубичић и Хаџи Немања Јовановић. Инсистирам да поменем и преданост и марљивост свих осталих запослених у различитим секторима овог позоришта који несебично и врло професионално учествују у раду на представи од кројачица, мајстора светла, инсипицијенткиње, суфлера... Јер у раду на једној представи много је оних које неоправдано ретко помињемо.
* Како подносите нужност физичке дистанце међу људима?
- Дистанцу и осамљивање не подносим. Трудим се да поштујем све мере како бих заштитио себе и друге, али као и већина људи имам одређене емоционалне проблеме у прихватању идеје о укидању различитих видова блискости. Баш као што сам ја то урадио у тексту, тако је редитељка Јована Томић појам кола третирала изван поступка илустрације фолклорне игре, прихватила га је као место реферисања на традиционалне моделе живота, као метафору ланца и цикличност, као могућност за откривање шта су то нове социјалне кореографије патријархата које имају своје далеко и дубинско утемљење у прошлости људске заједнице.
* Иако сте стални драматург Атељеа 212 , нисте се везали за то "ухлебљење" већ увелико градите сопствену каријеру?
- Наше школе драматургије заправо су школе драмског писања и сценаристике. Студенти драматургије заиста ураде одређени број драмских текстова и филмских сценарија, а ретко, или никад, дођу у ситуацију да се развијају унутар поља драматуршких пракси рада. Мене је, пре свега, занимао рад на стварању позоришних представа, а после и учење и истраживање у ширем пољу извођачких уметничких пракси. Али, свакако, да је мој рад у Атељеу 212 нешто што ме као драматурга највише окупира.
* У прилици сте да читате текстове који стижу у позориште. Има ли тема које посебно доминирају?
- Теме су заиста различите, од обрада свакодневних вести и догађања, преко еколошких тема, класних, родних, економских питања, преко идеолошког промишљања, технологије, преиспитивања грађанских модела живота и друго. Када говоримо о домаћем драмском тексту, реч је о заиста виталном сегменту нашег позоришног живота и чини ми се да у Атељеу 212 покушавамо да учинимо макар један део скупа, који чини савремени домаћи текст видљивим.
Препоручујемо
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)
МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.
14. 11. 2024. у 17:17
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
ЧИТУЉА КОСТИЋУ ОД ДЕЦЕ: "Живиш кроз нас - настављамо с поносом"
МИОДРАГ Костић, оснивач и председник МК Групе, преминуо је у среду ујутру.
14. 11. 2024. у 12:46
Коментари (0)