ДНЕВНИК ЗАБЛУДА: И бункер нуди естетски доживљај
Недалеко од Прилепа подигнута је грађевина необичне архитектуре - "Центар за континуитет пословања и опоравак података у случају катастрофа".
Пред аутора, београдског архитекту Зорана Абадића постављен је тежак задатак: физичка заштита дигиталних база Министарства унутрашњих послова Македоније од крађе, брисања и упропашћења, због чега их је потребно похранити у објекту сигурном као банкарски трезор.
Да би биле омогућене безбедност и контрола објекта, одабрана је издвојена локација, удаљена два километра од градског центра. Својом унутрашњошћу, предвиђено је да грађевина пружи сигуран смештај рачунара и мрежних уређаја, уз снабдевање електроенергијом, контролу радне температуре и добре рачунарске везе.
У одговору на захтеван задатак, аутор је посегао за несвакидашњим архитектонским речником. Замислио је зграду са основом једноставне кружне форме, укопану у негостољубивом терену, налик кратеру каквог метеора или вулканском гротлу. Елементарним али финим геометризмом супротставио се грубим цртама крајолика, уносећи у њега артистичку суптилност. Чиста, једноставна форма круга неодољиво ме асоцира на вулкански кратер Роден у Флагстафу, у Аризони, који садржи јединствену подземну инсталацију америчког уметника Џејмса Тарела. За разлику од Тарела који се, купивши земљиште са вулканским кратером упустио у јединствену авантуру креирања светски познатог концептуалног дела ленд-арта, објекат у Прилепу, настао као плод потреба македонске полиције финансиран средствима Европске уније, више подсећа на заостали бункер из Другог светског рата, у којем се налазе недирнуте кости његових бранилаца.
Али, ако апстрахујемо функцију овог објекта, пред нама је чиста геометрија, минималистичко дело, које изван претходног контекста има високе естетске и структурне квалитете. Као што је минималиста Тадао Андо свој архитектонски концепт геометризма градио на објектима уметничких и религијских садржаја - музејима и цркавама, чисти обриси зен архитектуре у Прилепу живе самосталан живот независно од намене. У послератном Прилепу, почетком шездесетих настао је вискооестетизовани споменик Богдана Богдановића "Непобеђени", подсећајући у Парку Револуције на тековине народнослободилачке борбе, а данас је на овим просторима достигнут висок скулпторски домет пуристичке, јасне архитектонске концепције државног здања. Надам се да овај савремени "Форт Нокс" апсурдне функције чувања дигиталних података у ери када се они уместо у бункерима спремају у уздвојеним интернет облацима, заштићени комплексним мењајућим лозинкама што им гарантује безбедност, неће доживети злу судбину залудних грађевина ере социјализма. Без обзира на бесмислен садржај, овај бункер пружа јединствен визуелни и естетски доживљај у кршу македонске варошице. Штета што због полицијског карактера неће постати и стециште љубитеља архитектуре.
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)
БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.
27. 12. 2024. у 09:04
ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа
РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.
27. 12. 2024. у 09:23
БИЉАНА О РАЗВОДУ: Боље болан крај, него бол без краја
БИЉАНА је недавно прокоментарисала епидемију развода на домаћој естради.
27. 12. 2024. у 22:26
Коментари (0)