ЧЕТИРИ И ПО ДЕЦЕНИЈЕ ОД ПОСЛЕДЊЕ РЕКОНСТРУКЦИЈЕ, БИће ОБНОВЉЕН УМЕТНИЧКИ ПАВИЉОН

01. 09. 2020. у 16:46

"Цвијети" се враћа заборављена елеганција

ЧЕТИРИ И ПО ДЕЦЕНИЈЕ ОД ПОСЛЕДЊЕ РЕКОНСТРУКЦИЈЕ, БИће ОБНОВЉЕН УМЕТНИЧКИ ПАВИЉОН

Фото Петар Милошевић

КАЛЕМЕГДАНСКОЈ лепотици, згради прве београдске ликовне галерије назване према заносној дубровачкој песникињи, којој већ деценијама време одузима привлачност, елеганцију и узвишеност, предстоји - обнова. Пројекат којим би видно запуштен Уметнички павиљон "Цвијета Зузорић" требало да добије нови-стари сјај је завршен. Министарство културе и информисања поверило је овај деликатан и сложен посао Заводу за заштиту споменика културе града Београда, а задатак су добиле архитекта Александра Шевић и историчар уметности Ксенија Ћирић.

Овај тандем је знање, умешност и креативност у очувању аутентичних вредности културног наслеђа показао током реконструкције Народног музеја, када су успеле да сачувају дух здања архитеката Андре Стевановића и Николе Несторовића, намењеног Хипотекарној банци 1903. године. Овога пута пред њима је зграда подигнута 1927. и 1928. године, према пројекту архитекте Бранислава Којића, чију градњу су прилозима финансирали чланови Друштва љубитеља уметности "Цвијета Зузорић", а на иницијативу Бранислава Нушића.

- Пројектни задатак је била комплетна реконструкција објекта, имајући у виду дуг период од када је последњи пут реконструисан и дограђен - објашњава, за "Новости", аутор пројекта обнове Алаксандра Шевић. - Обухватао је модернизацију комплетног система инсталација и опреме неопходне за функционисање галеријског простора у савременим условима.

Специфичност овог посла је, сматра наша саговорница, и у томе што се Завод за заштиту споменика културе града Београда нашао у двострукој улози - и чувара баштине и носиоца пројекта:

- Будући да је објекат утврђен за споменик културе, у складу са Законом о културним добрима, служба заштите приликом утврђивања услова за предузимање мера техничке заштите, у обавези је да максимално испоштују све вредности због којих је валоризован као културно добро. У овом случају служба заштите имала је и улогу пројектанта, те је овај императив још доследније испоштован. Очување архитектонско-урбанистичких вредности објекта, његових културних и историјских вредности, као и функције која је од настанка остала непромењена, представљали су окоснице у процесу пројектовања - каже архитекта Шевић.

Фото Уметнички павиљон Цвијета Зузорић

ПРОЈЕКАТ Основа првог спрата

Грађевина Бранислава Којића, настала је под утицајем тек рођеног стила ар деко, који се појавио после велике изложбе у Паризу 1925. године.

- Стил који је усред снажног замаха модернизма садржао декоративне елементе ранијих епоха у већој мери је био прихватљив за наше уметнике - прича за наш лист историчарка уметности Ксенија Ћирић. - Елементи класичне архитектуре јављају се сад у сасвим другачијем контексту. Београд има велики број објеката израђених у духу ар декоа, али основа овог објекта, декоративност остварена кроз степеновање маса, као и на нов начин употребљени елементи декоративне и архитектонске пластике, представљају јединствено решење.

Фото В. Татаревић

ЛЕПОТИЦА Цвијета Зузорић на слици Марка Мурата

Одлука о реконструкцији објекта је, према речима Александре Шевић, за последицу имала и преиспитивање раније реализованих радова из седамдесетих година прошлог века, када је као кључна промена уведен галеријски ниво и дограђен анекс и подрумски простор до пуног габарита објекта:

- Неопходно је било пажљиво размотрити могућност да се објекту у највећој могућој мери врати аутентични изглед без оспоравања његове основне функције. Уз консултације са Министарством културе и информисања, као наручиоца пројекта, донета је одлука да се галерија дограђена седамдесетих година демонтира и уклони што представља враћање аутентичних вредности централног изложбеног простора.

Фото Уметнички павиљон Цвијета Зузорић

ПРЕСЕК Архивски пројекат из 1927.

- Она је резултирала увођењем галерије, новог нивоа у оба вестибила, као и промишљеном доградњом анекса који је за функцију имао повезивање по вертикали сва три нивоа (проширени депо, централни изложбени простор и галерија). Стога се одлучило да се у аутентичан облик врати само централни изложбени простор који представља најзначајнији сегмент ентеријера и највреднији аспект идеје аутора архитекте Бранислава Којића.

Биће уклоњена галерија дозидана седамдесетих, а централни изложбени простор добиће изглед какав му је оригинално дао архитекта Бранислав Којић

Чињеница да се у зграду на Малом Калемегдану последњи пут улагало пре четири и по деценије, довела је до тога да је она готово девастирана, о чему наша саговорница, каже:

- Стање објекта је данас последица свих околности које су се дешавале у држави, граду Београду, његовој културној политици, као и последица друштвених дешавања и политичких промена, током последњих деценија.

Нажалост, витраж Васе Поморишца, на коме је била представа алегорије уметности, а налазио се изнад главних улазних врата, током велике реконструкције Павиљона седамдесетих година је - изгубљен.

Фото М.Анђела

ЗНАЧАЈ Са једне од ранијих изложби у павиљону

Два Којићева пројекта

ПРВИ пројекат Бранислава Којића који је добио прву награду на конкурсу Уметничког одељења Министарства просвете с краја 1925. године, требало је да буде реализован на терену прекопута Саборне цркве - открива Ксенија Ћирић. - Због непосредне близине конака, архитекти су при пројектовању морали да воде рачуна не само о теренским условима већ и о оријенталном стилу зграде конака. По завршетку конкурса челник Београдске општине Коста Кумануди је међутим изнео негативно мишљење о пројекту истичући да подсећа на друмску механу. Београдска општина је потом Удружењу "Цвијета Зузорић" уступила земљиште на Малом Калемегдану, а Бранислав Којић је израдио нов план.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)

УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)

БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.

27. 12. 2024. у 09:04

ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа

ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа

РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.

27. 12. 2024. у 09:23

Коментари (0)

КАРЛОС КАД ИГРА ЛОШЕ, УЖАСАН ЈЕ: Чувена тенисерка открила мане славног Шпанца