ПОГЛЕД ИСКОСА: ЛУЦИДНИ СЛИКАР У "Луциди"
ПОСЛЕ 2010. године на српској ликовној сцени догодио се невероватни вредносни и естетски обрт.
Док су са уметничких факултета наставили масовно да пристижу неоконцептуални и неоавангардни уметници а мултимедијална уметност постала опште место на докторским студијама, једна мања група девојака и младића храбро је одбацила владајућу догму. Треба много смелости за стварање упркос духу времена, настојању да се он преобликује а остане савремен. У ери дигиталне уметности, фотографије, видеа, инсталација, асамблажа, индустријске скулптуре и виртуелне реалности неки врли млади свет открио је поново цртеж и то онај најдрагоценији и најређи, у духу ирационализма.
Једна од најзначајнијих појава међу новим звездама је сликар и цртач Вељко Ваљаревић (Ужице, 1991), академски образован уметник. Он се истакао у генерацији нових цртача па су његови радови представљени и у књизи Ars phantastica, јединственој у свету. Ваљаревић се указао као особен и по томе што је међу свега неколико стваралаца у тој групи успео да освоји и слику, да пређе са цртежа на сликарство.
У београдској Галерији "Луцида", језгру нове и висококвалитетне пре свега фигуративне уметности, овај уметник има другу по реду самосталну изложбу; "Луцида" не затвара врата својим изабраницима. Представио је за наше услове веће формате слика, на којима се снажно појављује онирички свет. Сан и машта постало су скоро заборављени у савременој од техноварварства отупелој уметности. Ваљаревићева уља сећају на врхунце надреализма, Медиале и симболизма 19. века. Како је Драгош Калајић говорио: "Када сам у кризи, враћам се свом извору". Зато на овим платнима видимо снове не само једне младости, већ повратак законима имагинације. Сликајући тако да му дело буде како би Бодлер рекао "шума симбола" Ваљаревић нема никакву намеру да цитира, већ да ствара у духу традиције имагинарног. За некога је такав тип сликарства назадан, а за другог насушна потреба. Као што видимо на примеру овог младог београдског уметника, сада такав тип изражавања задобија потпуно нов смисао, у ери заласка класично заснованог сликарства, за које је још Леонид Шејка тврдио да "представља комплекс вредности коме прети заборав".
Његове слојевите слике омогућују многа и различита читања, а зелени шумски свет призива зачаране шуме Макса Ернста, хиперструктуре разиграних детаља Љубе Поповића и ведри демонизам Дада Ђурића. Присутна су и сећања на домете ренесансног, пре свега северњачког сликарства и на религиозну иконографију, драму светске повести.
реовлађује потпуно зелена боја, што је храброст своје врсте, јер су такав колорит избегавали и стари и модерни мајстори, сматрајући да је зеленом тешко сликати, она је углавном у детаљима. У оквиру једног погледа на уметност Вељко Ваљаревић смело и самопоуздано крчи пут ка самосвојном сликарству.
ТАЧНО НА ОВОМ МЕСТУ БИ МОГАО ПОЧЕТИ ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ: Путин га сматра својом територијом, НАТО трупе већ распоређене
ОВАЈ снегом прекривени гранични мост између две средњовековне тврђаве у делу Естоније где се говори руски, могао би бити место где ће започети трећи светски рат, пише Политико.
26. 12. 2024. у 08:55
ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: "Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице"
АВИОН Азербејџан ерлајнса, који се 25. децембра срушио на путу за Русију, можда је оборен руском ракетом земља-ваздух, према извештајима руских медија који нису наклоњени Кремљу и руском председнику Владимиру Путину.
26. 12. 2024. у 07:44
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (0)