ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Могућност новог читања

Драганa Бошковић

18. 11. 2024. у 07:45

У ДРАМАТУРШКОЈ адаптацији Кате Ђармати, Андраш Урбан режира "Мајстора и Маргариту", један од кључних комада двадесетог века о политичкој репресији, без очекиваног "прштања" звука, симбола и позоришног израза.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Могућност новог читања

фото приватна архива

Уместо очекиваног, Урбан се определио за "постмодерни" приступ, злоупотребљен у савременом театру... Да ли је "учинковито" жанровски шарати текст, који је, још тридесетих година прошлог века, написан не само профетски ("уље је већ просуто, глава лети..."), већ и у форми која је антиципирала театарски принцип и авангарде апсурда, и постмодерну краја века, и постдрамски театар.

Воланд (Павле Јеринић) и Азазело (Бојан Кривокапић) су Естрагон и Владимир ("Чекајући Годоа") наших дана, метафизички кловнови, сада опасни, крволочни, бескрупулозни, сурови. Анамнеза злочиначког ума Понтија Пилата (упечатљива Вања Ејдус) преплетена је са Христовим страдањем и расправом о Богу и могућности спасења и милосрђа. Етерична Маргарита (Нада Шаргин) страда са својим жуђеним песником Мајстором (Александар Вучковић), страдалником због свог романа о Христу (симбол цензуре, један од најзначајнијих у делу Булгакова). Бал, који је оквир збивања је црни кабаре за Урбана и Ђарматијеву, па су увели и сонгове, које изводе Бехемот, мачка (Јулија Петковић) и Хела (Вања Милачић), задужене и за коментарисање, иронисање и пародирање, у стилу популарних медија. Ирена Поповић Драговић прати радњу уживо, на клавиру...

После неколико десетина година, "Мајстор и Маргарита" су поново на сцени Народног позоришта. Очекивана оштрица Булгаковљеве критике се преобратила у кабаретску сатиру, што функционише у нашим временима појефтињења свега. Изврсни Павле Јеринић и Бојан Кривокапић, дивна Нада Шаргин, уверљив Александар Вучковић, врло добри остали ликови (Драган Секулић, Недим Незировић, Јелена Благојевић и Андреј Нежић), увек чаробна Ирена Поповић, бајни костим Бојане Никитовић и Стефана Савковића чине ову Урбанову представу атрактивном и значајном. Она се реферише на слави Булгаковљев текст, приказује исте ликове и готово тачан текст, но, у том подсећању на славног "мајстора", повремено успорава и "шлајфује", нарочито због певања сонгова. Атрактивне сцене, са Исусом и Понтијем Пилатом су преблизу овом времену, и тај савремени фокус се чини непотребним. Булгаков је писао пре готово читав век, а све је тачно мапирао још тада, без остатка. Андраш Урбан је још један "мајстор" и његово тумачење Булгакова је, свакако, важно и значајно, упркос прекинутој нити, која спаја Маргаритину чежњу за Мајстором, њихово коначно уједињење у смрти и препреке које нечастиви, забављајући се, поставља пред људски род, изазивајући панику и погрешке.

А ко је то данас, нисмо сазнали.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.

17. 11. 2024. у 19:48

ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ: Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.

17. 11. 2024. у 09:28

Коментари (0)

КРАЈ КАРИЈЕРЕ - ИСТОГ ЧАСА! Чим се окончало финале Завршног мастерса Синер - Фриц, рекао је збогом тенису!