ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Укидање катарзе - 58. Битеф

07. 10. 2024. у 06:30

БЕОГРАДСКИ интернационали театарски фестивал, времешни Битеф, управо је "прегурао" своју педесет осму годину.

фото приватна архива

Под слоганом "Лепота (не)ће спасити свет", селектори су предложили десет представа, без нарочите намере да њима одговоре шта ће нас то, ако не лепота, одржати у животу. Чему поднаслов, ако нема ни логичне, ни икакве везе са предложеним представама?! По изјави у медијима чланице селекционе комисије , "Драго им је да има за свакога понешто"!... Да ли је могуће да се један од најважнијих европских позоришних догађаја свео на тако мало? Давно, у Лисабону, славна Нурија Есперт нам се поверила да ње ни уметнички, ни физички не би било, да Битеф не постоји. Заправо, избегавши од диктатуре, дошла је у Београд, на Битеф...То сматра местом и догађајем који је оснажио и лансирао да крене даље, до звезда...

Без жеље да полемишемо са одлукама Главног жирија, поменућемо одлуке о наградама, Гран-при "Мира Траиловић" и Специјална награда "Јован Ћирилов", јер нас њихова имена сувише обавезују, а и болно се уклапају у поруку овог коментара. Пишући редовно о селектованим представама, јасно смо се одредили шта мислимо о неколико регионалних остварења, предавања-перформанса. Да би задобила некада тешко достижан комплимент, "битефовска представа", свака од приказаних причица би требало, како је писао у "Поетици" Учитељ, Аристотел, да има "величину" - да буде значајна за гледање (слушање). Да не дужимо - жири је, у години када се обележава сто година од рођења Мире Траиловић, без које Битефа не би било, Гран-при са њеним именом доделио стендап шоуу симпатичне, непретенциозне, у овој причи ни трунку одговорне драматургиње из Загреба, Јасне Жмак.

Јасна Јасна (уметничко име) се са много шарма обрачунава са својом анксиозношћу, муком због и од уметности, са тинитусом, зујањем у уху које има више од десет година, откако је изведена из публике, да би пуцала из сценског пиштоља на Марка Мандића, словеначку глумачку звезду, без премца у својим шокантним, субверзивним сценским наступима... Овај опис Јасниног One Man Show, који је веома забавио публику својом спонтаношћу и оригиналношћу, служи томе да најшира читалачка публика, која није била на 58. Битефу, разуме колика је "величина" ове мале шале, изврсне за неки ноћни пратећи програм значајног фестивала. Избором жирија, који је, по свом уметничком интегритету, овако гласао, Битеф је себи учинио "медвеђу услугу", јер је у Главном програму, и хвала им на томе, учествовала и славна Комеди Франсез, са значајном представом редитеља који је тренутно директор Фестивала у Авињону... Представа је "Хекуба, не Хекуба", а редитељ је Тијаго Родригеш, а онда се догодила и "Антигона у Амазону" и славни Мило Рау... И још, као поруку, ваљда, Секретаријату за културу Београда, Министарству културе Србије, страним добротворима, као прст у око Битефу који су нам Мира Траиловић и Јован Ћирилов оставили у аманет, исти жири Специјалну награду "Јован Ћирилов" даје још једној представи, у којој две словеначке предавачице-перформерке приповедају о прапочецима контрацепције у нас, о борби за слободу жена на сопствени избор... И још једном предавању-кореодрами, "Снага кучке", битефовској, у сваком погледу, што је, најзад, улило мало наде да није све изгубљено, да "ништа неће спасити ништа", како рече перформерка из "Снаге кучке", Каролина Бјанки, али да ће Битеф, онакав какав би требало да буде, после 58 година славе, лутања и посртања, али и даље "на ногама", од свог следећег, предслављеничког издања, заслужити креаторе и оцењиваче, ако не стручније, а оно са више љубави за театар и за публику, која је одрастала, уживала и учила о модерном позоришту сваког септембра, на свом и светском Београдском интернационалном театарском фестивалу.

ЗАСТРАШУЈУЋЕ УПОЗОРЕЊЕ ИЛОНА МАСКА ЗА АМЕРИКУ: Ако Трамп не победи...

БИВШИ амерички председник и републикански председнички кандидат Доналд Трамп одржао је митинг у граду Батлеру у америчкој савезној држави Пенсилванији, на месту где је 13. јула преживео атентат.

06. 10. 2024. у 08:14

У ВАЗДУХУ САМ ОСЕЋАО НАПЕТОСТ И МРЖЊУ: Како је Бред Пит умало добио батине у Хрватској

"У ВАЗДУХУ САМ ОСЕЋАО НАПЕТОСТ И МРЖЊУ": Како је Бред Пит умало добио батине у Хрватској

СЛАВНИ глумац Брад Пит привукао је пажњу Хрвата новим филмом у којему псује на хрватском. Реч је о новој комедији Wолфс у којем глуми с хрватским глумцем Златком Бурићем, који је недавно проглашен најбољим европским глумцем.

06. 10. 2024. у 17:04