ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Антички бунт у Амазону - 58. БИТЕФ
ДРУГА представа у програму 58. Битефа такође реевоцира антички мит примењен на борбу за правду (прва је била француска "Хекуба, не Хекуба").
"Антигона у Амазону", смртоносни бунт сестре, да, упркос Креонтовој забрани, сахрани достојно "издајника", брата Полиника, реферише се на борбу бразилских беземљаша за аграрну реформу. Најпознатију Софоклову драму Мило Рау је, у свом маниру, деконструисао са документарном представом и аутентичним учесницима у Амазону, у дијалогу са глумцима на сцени. На путу Елдорадо до Каражас, у држави Пара, Бразил, догађа се масакр са погибијом много учесника, у борби за право на живот, против отимања предачке земље. Шест векова од колонизације у Бразилу, седам векова од Софоклове "Антигоне", нажалост, није се много променило - обесправљеност, отимање, тиранија, сиромаштво, узалудност отпора су данас још крвавији. Мило Рау четворо глумаца смешта на сцену посуту земљом, да буду повремено ликови из видеа, Барзилци, затим Антигона, Креонт, Хемон, Еуридика... који изговарају оригинални Софоклов текст, али не из визуре најпознатије Антигонине реплике ("За љубав, не за мржњу ја сам створена...), већ о томе да "ништа страшније од човека није..."
Мајсторство, које је на Битефу и раније показао Мило Рау ("Орест у Мосулу") и у трећем делу нове трилогије, "Антигони...", огледа се у фантастичној драматуршкој логици играних и документарних сцена. На видеу тече аутентичан живот, снажно експресиван, уклопљен са глумцима, који су и на видеу, и на сцени. Они своје улоге представљају, не интерпретирају (свако у неколико ликова, без обзира на пол), уз оригиналну живу музику на гитари (Елиа Редигер, Пабло Касела). У античку трагедију сестре, која ће својим животом платити уверење да је природна изнад божанске правде, глумци уводе личне исповести, које се уливају у савремену трагедију бразилских беземљаша и, посредно, читавог експлоатисаног, потлаченог капиталом, уништеног света.
Од божанствене, нежне музике, преко ванвремених Софоклових стихова, извесне узвишености на сцени, са којом, глумци као да хорски приповедају савременим језиком, преко мелодичног португалског језика, маргинализованог друштва, људи који без стида и зазора, с пуним поверењем у редитеља живе свој живот пред његовом камером, до доба дана, као симбол диктата времена и природе у драматургији представе (Ђакомо Бисорди), успостављена је библијска нарација, молитва за боље и лепше, испричана болом, крвљу, сузама и поезијом.
"Антигона у Амазону" се не гледа лако и не траје кратко. У неким тренуцима, нарочито у другом делу представе, долази до извесног засићења и синхрони ритам сцена-музика-видео постаје за гледаоца монотон, упркос важности теме. Уопште, овај постмодерни, постдрамски, фрагментарни жанр не рачуна на опуштање после патње, као обично у театру. Остају забринутост, стрепња, брехтовска будност, очекивање новог античког мита у служби новог, још страшнијег злочина, који, дефинитивно и неумитно, следи овој планети.
СТИГЛА ПРВА ВЕЛИКА ПРОГНОЗА ЗА ПРОЛЕЋЕ: Европски стручњаци открили какво нас време очекује у марту, априлу и мају (МАПА)
СТРУЧЊАЦИ са сајта Severe Weather Europe објавили су прву дугорочну прогнозу за пролеће и открили какво време очекује Европу у марту, априлу и мају користећи два главна сезонска модела - ECMWF и UKMO.
20. 01. 2025. у 11:29
"НЕМА ВИШЕ МИРА" Немачки генерал дао алармантну изјаву о рату са Русијом
ВИШЕ нема мира између Русије и Немачке, рекао је генерал Бундесвера Андре Бодеман у интервјуу за БР24, преноси РИА Новости.
20. 01. 2025. у 12:50
РАДИОАКТИВНА ТАЈНА У ЛЕДУ ГРЕНЛАНДА: Мрежа тунела и нуклеарни отпад - потенцијални проблем за Трампа (ФОТО/ВИДЕО)
КАКО се планета загрева, "Camp Century" - смештен на једној од најудаљенијих локација на Земљи, око 1.500 километара северно од Нука, главног града Гренланда - постао је предметом обновљеног интересовања и забринутости око тога колико ће дуго остати закопан.
19. 01. 2025. у 10:15
Коментари (0)