ПУНИМ ГАСОМ, ПА У РИКВЕРЦ: Представљање књиге др Марка Миљковића о развоју аутомобилизма код нас, у Музеју Југославије
КАКО су аутомобили утицали на наше животе, али и историју у послењих 120 година, истражује књига др Марка Миљковића - "Аутомобил је слобода - Историја развоја аутомобилизма у Србији 1903-2023".
Ово дело историчара, научног сарадника Института економских наука и гостујућег кустоса Музеја аутомобила, које је објавио "Службени гласник", са различитих аспеката осветљава везу човека и возила, тај феномен савременог друштва.
Користећи најразноврсније историјске изворе - архивску грађу, новинске чланке, фотографије, делове аутомобила, рекламе, позивнице, постере, филмове и ТВ серије, популарну музику и сећања савременика, приказује аутентичну слику читавог једног века технолошке револуције, тврди се у најави овог дела које ће сутра бити промовисано у Музеју Југославије.
А на питање зашто је аутомобил као симбол мобилности и напретка, већ у наслову књиге спојио са слободом, Миљковић, за "Новости", каже:
- Наслов књиге открива и основни мотив за њен настанак. Aутомобил је "ослободио" људе редова вожње и станица, омогућио слободан избор дестинација, па и саме путање кретања, што су била ограничења која су постојала и постоје код традиционалних система транспорта, попут бродова, возова и авиона. Слобода и индивидуализам додатно су наглашени и чињеницом да возач сам управља аутомобилом и вози га на начин који одговара његовом темпераменту или конкретним потребама. Истовремено, аутомобили постоје и масовно се користе само у слободним друштвима. У књизи сам кроз развој приватне моторизације анализирао и на који начин и у ком обиму су се ове врсте слобода освајале или ускраћивале у Србији у последњих 120 година.
"Буржоаске идеје" и забране
СОВЈЕТСКИ диктатор Стаљин је једном приликом рекао да је "приватни аутомобил буржујска идеја" - и није их ни било у приватном власништву за време његове власти. У Северној Кореји ни данас нема приватних аутомобила, а није их било ни у Албанији у време Енвера Хоџе - подсећа Миљковић. - Са друге стране, масовна моторизација почиње у САД током двадесетих година прошлог века, земљи развијене демократије и разних врста слобода.
На почетку 20. века аутомобили су били јако скупи и доступни само највишим представницима друштвене елите, објашњава писац ове књиге, и додаје:
- Тако је било и у Краљевини Србији. Први власници су били познати банкари, трговци, индустријалци, рентијери, краљевска породица и, наравно, војска. Међутим, до почетка Првог светског рата можемо да говоримо о свега тридесетак власника аутомобила, што јасно говори о скромним материјалним могућностима, са веома малим бројем јако богатих и огромним бројем јако сиромашних грађана којима је и бицикл представљао луксуз. У том смислу, можемо да говоримо и о једнако ограниченим дометима модернизације друштва у целини. Ситуација није била ништа боља ни у Краљевини Југославији, која је до почетка Другог светског рата била на зачељу листе европских земаља у погледу развоја моторизације, иза које су биле само Албанија, Бугарска и Турска.
Историјско искуство је показало да се масовна приватна моторизација развија у друштвима у којима постоји широка и релативно богата средња класа, истиче саговорник:
- Говоримо о људима који живе од свог знања, дакле, професорима, адвокатима, лекарима, инжењерима, научницима, државним службеницима и тако даље. У САД је тај ниво модернизације и развоја достигнут већ почетком двадесетих година, а у Западној Европи током педесетих година 20. века. На овим просторима, најдинамичнији је био период од средине 1960-их до почетка 1980-их, било да је реч о масовној моторизацији или о модернизацији друштва у целини. То је било време када се чекало у редовима испред салона аутомобила, када је готово свако друго возило на путевима било прозведено у Крагујевцу, и када је, данас помало невероватно, Југославија била у првих десет земаља у свету по увозу "мерцедеса".
Према Миљковићевим речима, развој аутомобилизма у Србији у последњих 120 година неколико пута је почињао од нуле.
- Балкански ратови, Први и Други светски рат, распад Југославије, санкције и ратови 1990-их представљају јасне и очигледне прекиде у процесу развоја моторизације - подсећа аутор. - Велику прекретницу представљао је и донекле наметнут прелаз са доминантно америчких на немачке аутомобиле у другој половини тридесетих година 20. века, што је била последица политичког и економског окретања Краљевине Југославије ка сарадњи са нацистичком Немачком. Свакако су сви ови прекиди и нови почеци били тешки за власнике аутомобила који су их се силом прилика одрицали или уз велика одрицања одржавали, али индиректно говоре и о великим дисконтинуитетима у ширем процесу модернизације.
Промоција у Музеју "25. мај"
ПРОМОЦИЈА књиге "Аутомобил је слобода - Историја развоја аутомобилизма у Србији 1903-2023"", заказана је за сутра у 18 часова згради Музеја "25. мај", при Музеју Југославије. Уз аутора говориће Неда Кнежевић, директорка Музеја Југославије, Богдан Петковић, директор Музеја аутомобила, Гордана Милосављевић Стојановић, уредница у "Службеном гласнику", Саша Илић, рецензент, и Рифат Куленовић, кустос Музеја Југославије.Завршно поглавље Миљковићеве књиге носи наслов "Пуним гасом у месту" и говори о стању у којем се данас налазимо.
- После 120 година огромних напора државе и појединаца, савремена Србија се поново налази на зачељу листе европских земаља према степену моторизације, испред Босне и Херцеговине, Северне Македоније, Албаније и Турске. Просечна старост аутомобила је преко 17 година, што нас сврстава у ранг са Естонијом и Летонијом, земљама са најнижим нивоом моторизације у Европској унији, док је на југу Србије стање још лошије - просечна старост прелази 20 година, док готово ниједно возило не испуњава минималне безбедносне критеријуме своје класе. Пре скоро сто година представници власти су постављали питање које се и данас чини релевантним - зашто смо последњи кад нисмо најгори? Бојим се да решење треба тражити у бољем разумевању стања у којем се налазимо како бисмо могли да дамо прави одговор на први део овог питања - закључује аутор ове историје развоја аутомобилизма у Србији.
(УЗНЕМИРУЈУЋЕ) БРУТАЛНО УБИЈЕН ПОЗНАТИ ПЕВАЧ: Испливао језиви снимак ликвидације (ВИДЕО)
ШВЕДСКИ репер Габоро, чије је право име било Нинос Хоури, убијен је на паркингу у четвртак увече, јављају локални медији.
21. 12. 2024. у 08:06
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)
ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.
20. 12. 2024. у 17:07
РАЗВОДИ СЕ ЧЕДА ЈОВАНОВИЋ После 25 година брака: "И даље је волим, свакоме је тешко на свој начин"
ПОЛИТИЧАР Чедомир Јовановић потврдио је да је у фебруару поднео захтев за развод брака од супруге Јелене Јовановић.
21. 12. 2024. у 16:32
Коментари (0)