НОС КАО ЦЕНТАР СВЕМИРА: Изложба слика Јошкина Шиљана и скулптура Александра Станојевића Кемпе у КЦ Србије у Паризу
ЗА разлику од очију, окарактерисаних као "прозор душе", нос заузима упадљиву али и проблематичну позицију кроз историју типизације и карактеризације различитих људских раса (грчки, јеврејски, афрички), навика, класних припадности и друштвених вредности аристократски, сељачки, прћасти, кукасти), истиче историчарка уметности Александра Лазар, поводом изложбе слика Јошкина Шиљана и скулптура Александра Станојевића Кемпе, назване управо "Le nez - Нос", која ће бити отворена у Културном центру Србије у Паризу у четвртак, 22. фебруара, у 19 часова.
- Изложба је омаж галској и српској култури, опречним и проблематичним локалним и регионалним метафорама, трибалним културама и трибализму у уметности, али и дискурзивној конструкцији идентитета. Користећи нос као центар свемира, уметници Јошкин Шиљан и Александар Станојевић Кемпа настављају дугу уметничку традицију друштвене сатире кроз типизације особености, навика, припадности и друштвених вредности - пише у каталогу Лазарева, која ће уз Натали Бељански, директорку КЦ Србије у Паризу, отворити поставку.
Према мишљењу ове кустоскиње нови циклуси Шиљана и Кемпе су својеврсни омаж раду славног Алберта Ђакометија, који је нос користио као полазну тачку за свеж поглед на улогу сатире и метафоре:
- Оба уметника поседују експресивност и карикатуралност израза који је додатно обогаћен духовитошћу и схватању креативног процеса стварања као игре. Кемпине скулптуре су тотемског карактера, монохромне и доминантне, рађене од свакодневних предмета и рециклираних материјала, обложене папир машеом. Шиљан своје идеје представља радовима великог формата где кроз чисту палету и апстраховане форме духовитим називима и асоцијативним формама представља нос као главног протагонисту ситуације или момента.
У "кавезу" околности
ВИЗУЕЛНА комуникација Шиљана и Кемпе савршено је усклађена времену у коме говоримо сликом, пишемо емоџијима, и где се паганске скулптуре сусрећу са кубистичким формама и савременим селфијима, филтерима и смајлијима на антрополошки фасцинантан начин - пише Александра Лазар. - Користећи елементе играчке и игре они коментаришу анксиозност данашњег времена, по много чему сличном периоду у ком је настао Ђакометијев Нос (Le Nez, 1947-1968), који духовитошћу и сведеношћу форме испитује лимитације људског карактера смештеног у "кавез" околности или случаја.
Обојица уметника која се овом изложбом представљају културној јавности Француске, захваљујући ангажману беогардске галерије "Штаб", већ имају репутацију на домаћој и међународној сцени. Рођен 1953. године у Пироту као Небојша Стојковић, Шиљан се сликарством активно бави од 1987. и излагао је у многим значајнијим галеријским просторима у Србији, региону, и Европи, и за своја дела добијао значајне награде. Живи и ради у Београду и Грделици, а радови му се налазе у значајним музејским, компанијским и приватним колекцијама широм света.
Рођен 1992. године у Параћину Александар Станојевић Кемпа је тренутно на мастер студијама сликарства на Академији уметности у Новом Саду, где је и дипломирао, након чега се усавршавао у Аустрији и Шпанији. До сада је имао 15 самосталних изложби и учествовао је на многим групним изложбама.
Нове могућности за домаће ауторе
НА иницијативу Министарства културе наше приватне галерије укључиле су се однедавно у програме Културном центру Србије у Паризу, о чему Марко Брун, оснивач и директор галерије "Штаб", каже:
- Приватне галерије јесу истински носиоци савремених трендова и кретања у уметности, па ће овакви подухвати и прилике за представљање наших уметника у иностранству доносити нове могућности за умрежавање и прикључивање светским токовима који настају и пласирају се у највећим центрима уметности, као што је Париз.
НОВЕ СВЕТСКЕ СИЛЕ УКЉУЧИЛЕ СЕ У СУКОБ У УКРАЈИНИ: "Две на страни Путина, две жестоко против Руса"
СУМЊЕ у подршку САД Украјини у случају победе Доналда Трампа на председничким изборима мучиле су све оне којима је циљ да се Кијев обрани од руске агресије. Трамп је победио и тек треба видети у ком ће смеру кренути његова политика, али сва та дешавања засенила су други важан однос у том, ионако компликованом, односу.
22. 11. 2024. у 09:14
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
СКАНДАЛ ТОКОМ ПОСЕТЕ Снимак Макронa: "Они су тотални кретени", рекао после повика да је "Француска одговорна за крвопролиће"
"ОНИ си потпуни кретени", рекао је француски председник Емануел Макрон о прелазном телу и додао да "никада нису смели да га смене".
22. 11. 2024. у 13:07 >> 13:17
Коментари (0)