ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Страх и нада Илде Гершнер

Драганa Бошковић

01. 06. 2023. у 12:59

ЈЕДНА од најзанимљивијих појава у савременој српској драма­тургији, коју често представљају ауторке је Јелена Кајго, списате­љица и драматург, чије теме стоје на здравим, животним осно­вама, без модерних рукаваца, који релативизују тешку поруку.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Страх и нада Илде Гершнер

Новости

И у комедији ("Ролеркостер"), а нарочито у драми, као што је пред­става "Илда Гершнер" Књажевско-српског театра из Крагујевца, Кајго полази од стварне ситуације. Овога пута се ради о замени идентитета, о пријатељству и храбрости младе Илде Гершнер, која је, током ратних година у време нацизма подарила своје име пријатељици Јеврејки и тиме јој спасла живот.

Стеван Бодрожа се определио за принцип "мање је више", па је разгранату радњу, која обилује фашистичким сурово­стима над заробљеницима свео на унутрашњи доживљај наводне Илде Гершнер, медицинске сестре у некој минхен­ској ратној затворској болници.

Ана Коланђели, као Марија Вајцман, алијас Илда Гершнер, у потпуности је испунила редитељеву идеју, да се неком врстом поетског уопштавања израза постигне и његова универзалност. До краја и потпуно уроњена у судбину своје јунакиње, Ана Ко­ланђели је била и истинита, и потресна, њена тачна емоција је покривала, без имало патетике (што је заслуга и списатељице) извесну предвидивост радње, као што се често дешава са исти­нитим сторијама. Штета је да је редитељ није скренуо, бар мало, на Брехтов пут, јер је експресионизам, којим боји историју, давао много повода за то. Надежда Јаковљевић, на пример, као млада Илда Гершнер, девојка којој је то лично име, које дели са другари­цом да би је спасла, била је много ближа епском театру, на врло суптилан и посредан начин, што брехтијански театар и захтева. Ова млада глумица има у свом уметничком изразу занимљиву двојност истинске нежности (захваљујући свом фрагилном изгле­ду), али, у исто време, веома упечатљиве чврстине и стамености како емоције, тако и брехтовског активизма, па публика непре­стано очекује неки обрт, трансформацију, коју и добија.

Доброта, страдање и схватање беспомоћности пред злом, чине окосницу игре Надежде Јаковљевић, Илде Гершнер, а храброст, срчаност, па и довитљивост су особине Марије Вајцман, коју Ана Коланђели игра са много страсти и умећа. Добру противтежу јој чини муж, Томас Милнер, кога Никола Милојевић отпочетка поставља као интелектуалца који ће изгубити битку са ратном олујом. Јасмина Димитријевић игра пунокрвну, јарку болничарку Риту, додајући овој антиратној драмској акцији неопходно оправдање за тврдњу да ништа није црно/бело, ни зло, ни добро.

У сведеном, функционалном декору Ане Колбјанове и у тач­ном костиму Милице Коларић, Бодрожа је и у Младену Кнежевићу (Коља),Чедомиру Штај­ну (Едвард Рихте), Марији Ракочевић (Елза Рихте), Ненаду Вулевићу (Ханс), као и у изузетно занимљивом мајстору сцен­ског покрета, Миодрагу Крчмарику, имао праве сараднике, који су преци­зно дозираном иронијом постигли да се игра епоха, а да се, заправо, радња догађа данас и увек, свуда, а нарочито овде, код нас, где доброте фали све ви­ше, а све мање се срећемо с њом.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

ПРЕСТАЛИ СМО ДА ИГРАМО ОДБРАНУ, ЖАО МИ ЈЕ...: Прве речи Жељка Обрадовића после пораза од Ефеса