АУТОРСКИ ТЕКСТ - ТАЈНА ФИЛМОВА ВЕЛИКОГ ГОДАРА: Чувени француски редитељ остаће извор провокације и инспирације

Пише Саша РАДОЈЕВИЋ

18. 09. 2022. у 07:26

СВЕ до последњег дана свог живота Годар је остао извор провокације и инспирације за филмску публику.

АУТОРСКИ ТЕКСТ - ТАЈНА ФИЛМОВА ВЕЛИКОГ ГОДАРА: Чувени француски редитељ остаће извор провокације и инспирације

Фото: АП

Годар је слао поруке о најважнијим политичким и уметничким токовима савременог света. И деловало је као да је неуништив. Не тако давно је у интервјуу датом уживо преко "Инстаграма" најавио свој нови филм. Тог филма, нажалост, неће бити, али су остали многобројни Годарови филмови које би тек требало гледати, од оних најчувенијих ("До последњег даха", "Презир", "Луди Пјеро", "Алфавил", "Кинескиња"...), па све до оних насталих у последњих тридесет година ("Заувек Моцарт", "Похвала љубави", "Социјализам"...) који су мање познати овдашњим филмским гледаоцима.

Разоткривање мистерије Годарових филмова, упркос мноштву анализа и интерпретација, и даље остаје тежак подухват. Линијом мањег отпора он може да буде смештен у контекст авангарде, новог таласа, нелинеарне нарације, филма-есеја, политичког памфлета или већ неког сродног одређења. Међутим, Годарови филмови измичу анализи, па се теоретичари служе историзацијом, дељењем његовог опуса на фазе у којима доминирају радикалне одлуке везане за однос према стандардном систему продукције или експериментисање са новим технологијама.

Карактеристика Годарових филмова из прве половине шездесетих година везана је за проблематизовање нормативних, наизглед очигледних механизама текстуалне узрочности, односно да се нарушавањем психолошког устројства ликова или уметања фуснота које немају фабуларно образложење произведу идеолошка значења, без потребе да се разрађују релациони односи између ликова.

Отуда је Годар изазивао контроверзе својим јавним наступима, које су биле прожете одбацивањима због херметичности. Као својеврстан шифрарник за улазак у Годаров свет могу да послуже мисли Жака Рансијера, који пишући о Годару, указује да свака значењска форма може да успостави однос са другим значењским формама ради формирања нових значењских целина. Свака ствар говори два пута: својим присуством и својим виртуелним конекцијама са другим стварима тј. сликама, па тако слике постају елементи који се могу бесконачно трансформисати, комбиновати, интерпретирати.

Фото: IMDb

Жан Пол Белмонди и Џин Сиберг у филму "До последњег даха"

Посебну везу Годар је имао са совјетским уметником Дзигом Вертовом. Још од "Човека с филмском камером" Вертова, по коме је Годар, када је био у маоистичкој фази, именовао свој пројекат радикалног политичког филма са Жан-Пјером Горином, разоткривање рада филмског апарата постаје традицијом у прављењу мета филма. Вертов је показивањем елемената филмске продукције и репрезентације - камера, камерман, филмска трака, монтажни сто, пројектор, биоскоп, публика - начина на који је филм створен, стремио, како је рекао, "декодирању мистификације", показивању да је филм само филм како би код гледалаца разбио илузију филмског реализма и открио праву природу филма.

Годар је од самих својих почетака слободним исказима о кључним политичким догађајима (рат у Алжиру, шездесетосмашке турбуленције, сукоб Израелаца и Палестинаца, одбрана Грчке од дужничког ропства, рат у Украјини...) изазивао контроверзе. Од свог лика (кроз медије и присуством у својим и туђим филмовима) направио је суперстара, али и себе поништавао као уметника истичући колектив и избегавајући да се потпише као аутор. Иза себе Годар је оставио огромно дело које ће будуће генерације моћи да проучавају на начин на који се данас третирају највећи уметници и мислиоци из историје цивилизације.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

НЕОЧЕКИВАНО: Алкараз се одлучио на несвакидашњи потез пред Аустралијан опен (ФОТО)