СРБИЈА ИМА ШТА ДА ПОНУДИ СВЕТУ: Натали Бељански Поповић, нова директорка нашег Културног центра у Паризу

Горан Чворовић дописник из Париза

03. 05. 2022. у 13:28

МЛАДА уметничка сцена у Србији је изузетно потентна и ни у чему не заостаје за међународним трендовима. Напротив. И те како имамо шта да понудимо.

СРБИЈА ИМА ШТА ДА ПОНУДИ СВЕТУ: Натали Бељански Поповић, нова директорка нашег Културног центра у Паризу

Фото приватна архива

То, у разговору, за "Новости", истиче нова директорка Културног центра Србије у Паризу Натали Бељански Поповић која је с пуно ентузијазма и енергије преузела ову функцију пре само месец дана, у намери да допринесе да се у главном граду Француске и престоници уметности стекне што квалитетнија слика о стваралаштву у нашој земљи.

- Креативне индустрије представљају озбиљан идентитет Србије у овом тренутку. Наша ај-ти сцена је изузетно успешна. Значајно је представити ову везу између уметности, технологије и науке. Истовремено, треба да презентујемо великане наше уметничке сцене, оно најбоље што можемо да понудимо. Овде, у Француској, то је још лакше, јер је велики број наших највећих уметника живео и радио у овој земљи, тако да су већ познати и признати код овдашње публике. Само треба радити на култури сећања - истиче Натали Бељански.

Наша саговорница наглашава да би кључ успеха требало да буде комбинација представљања младих и афирмисаних уметника, као и да се познати ствараоци представе на нови начин. Уз ликовне уметнике, ту се мисли и на филм, музичку сцену, књижевне вечери. Планирани су и часови српског језика, не само за децу, већ и за одрасле, јер има све више Француза који се везују за српску уметност и културу. Када је реч о туризму, ради се на томе да се пренесе део павиљона Србије са изложбе "Експо Дубаи", која на савремени начин, кроз нове технологије, представља нашу баштину, од Винче и Лепенског вира, преко Тесле, до данашњих времена.

- Улога културних центара у свету последњих двадесетак година се много променила.

Некадашње најзначније централно презентовање уметничке сцене замениле су активности хибридног типа које комбинију културу, уметност, ај-ти, економију, архитектуру, чак и гастрономију. Дипломатски национални културни центри, такође, пролазе кроз одређену транзицију. Потребно је прилагођавати се савременим токовима. Све се мења - наглашава наша саговорница.

Бељански истиче и изузетан положај Културног центра Србије, у самом центру Париза, прекопута Бобура, у пешачкој зони, где би уметници могли да се представљају и унутра, и напољу.

- Када говоримо о комбинацији уметности и технологије, могли бисмо да повећавамо видљивост Културног центра тако што бисмо користили спољну фасаду за пројекте из области мапинга и гејминга - преноси једну од својих идеја.

Једино што Центру тренутно озбиљно недостаје, каже, јесте француска публика. Зато намерава да развија различита партнерства са париским галеријама, од којих је неке већ осмотрила, у циљу организовања заједничких изложби савремених уметника из Србије, које би, затим, своју публику довеле и у наш Културни центар.

- Фасцинантно је то што је Центар преживео толике године. И сјајна, и тешка времена.

Једини је опстао, од великог броја културних центара који су раније постојали. Уз то, налази се у оваквом граду, и на таквој позицији. Због тога ми представља изузетан изазов, и огромну одговорност, то што сам преузела његово вођење.

У том смислу има богато искуство. У култури ради последњих двадесетак година. Водила је седам година галерију савремене умености у Новом Саду, на фестивалском пољу била је активна на "Егзиту", у "Синема ситију" и Фестивалу уличних свирача, била део пројекта Новог Сада као Европске престонице културе, чак и водила први тим који је правио нацрт стратегије. У Културни центар Србије у Паризу стигла је као директор Културног центра "Простор" из Уметничке асоцијације "Инбокс" у Петроварадину, који је у потпуности оријентисан ка савременој уметничкој сцени на филмском, музичком и ликовном плану.

- Намеравам да то искуство сада искористим на овом месту - истиче Бељански.

Неминовно, наметнула се и тема културне понуде Париза. Има и оних који истичу да овај град можда више није као што је некада био на уметничкој мапи света.

- Чудни су ми људи који су забринути због тога што се мењају градови у којима живимо. То је живот. Потпуно је нормално да се и Париз мења. Мени је то не само нормално, већ и узбудљиво. Откриваш стално другачији град, који живи и дише на нови начин. А културна сцена Париза је и даље изузетно богата. Потпуно је неосавладив и неосвојив, немогуће га је открити у потпуности. Фантастично је живети у граду који и после двадесет или тридесет година, можеш и даље да откриваш. Нема много таквих градова.

Фото приватна архива

Културна дипломатија

ПРОГРАМ Културног центра утврђује Министарство културе у Београду на годишњем нивоу.

- Пре неколико месеци усвојен је протокол између министарстава спољних послова и културе, и он дефинише улогу центара у развоју културне политике Србије. За развој културне дипломатије кључну улогу имају центри у Паризу и Пекингу, док је у плану отварање још неколико у свету. За годишњи програм је одговорно Министарство културе.

Конкурс се објављује током лета за следећу годину и, када је реч о Паризу, увек су добродошли пројекти који имају неку везу с Француском - истиче Натали Бељански Поповић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ: Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.

17. 11. 2024. у 09:28

Коментари (0)

НИКОЛА ДРИНЧИЋ, ТВОРАЦ ЧУДА У НИШУ, ЗА НОВОСТИ ОТКРИВА: Како је Раднички опет Реал са Нишаве, шта је тајни рецепт и колико то кошта