ПЕЧАТ ДАМЊАНОВЕ ПРАВЕ ВРЕДНОСТИ: Изложба радова Радомира Дамњановића од вечерас у Галерији "Рима" у Париској улици
ОД средине седамдесетих година прошлог века, један од најзначајнијих, и мимо наших граница најпризнатији уметник - Радомир Дамњановић Дамњан, користи посебан ауторски печат: прво у акцији названој "Бесплатно уметничко" дело у Студентском културном центру 1974, а потом и у серији радова "Ово је дело од проверене уметничке вредности", започетој 1976. и настављено деценијама потом. Тако ће трећа изложба коју, уметнику већ деценијама настањеном у Милану, приређује галерија "Рима", бити отворена вечерас у 19 часова, у Париској 8, у Београду. То ће уједно бити и прва која је у потпуности посвећена његовим "делима проверене уметничке вредности".
Међу тим Дамњановим радовима су и ретки плакати са његових самосталних наступа из шездесетих, као и најважнијих групних изложби у Југославији, Немачкој, Италији, Грчкој, Аустралији. Бирајући плакате изложби одржаних између 1964. и 2013, Дамњан се, како то у каталогу пише историчар уметности др Јеша Денегри, "залаже за то да уметничко дело није само један материјални објект него је, заправо, све што поједина изложба у себи обухвата, садржи, поседује и поручује". И плакат тако добија статус јединственог уметничког објекта, доказујући да дело не мора да настаје једино у склопу сликарства, скулптуре, цртежа или графике, него може да то постане и трансформацијом већ постојећег предмета, коме уметник стави свој печат.
- Доследно томе, својеврсним уметничким делом постају и све групне и самосталне изложбе на које се ови плакати односе, чиме се Дамњан залаже за то да уметничко дело није само један материјални објект него је, заправо, све што поједина изложба у себи обухвата, садржи, поседује и поручује - истиче Денегри у каталогу.
У својим делима, овај аутор намерно кривотвори егзактне податке, фалсификује туђе оригинале, изазива гледаоце пред којима наступа "у првом лицу", исписује речи и бројеве на сопственом челу, користи фотографије, кратке филмове и видео-траке, наводи Денегри:
- Дамњанова јавна уметничка активност, започета давних педесетих година прошлог века, траје непрекидно до данас преко шест деценија, у различитим медијским областима и техничким поступцима, међу којима су интервенције ауторским печатом на плакатима сопствених самосталних и групних изложби једно од врло бројних оперативних подручја.
Заједно са свима осталима уклапа се у његов укупни уметнички профил јединствен по бројности отворених питања и одговорима на та питања шта све савремена уметност у крајње проширеном смислу може да буде и јесте, под условом да то уметник својим поимањима и резултатима на конкретним примерима успева да потврди и докаже.
Рођен у Мостару 1935, Радомир Дамњановић одрастао је у Београду, где је дипломирао (1957), а потом и магистрирао (1959) сликарство на Академији ликовних уметности. Током дуге и богате излагачке праксе, самостално је радове представљао у југословенским центрима (Београд, Загреб, Љубљана), али и Милану, Торину, Модени, Ђенови, Цириху, Тибингену... Сарађивао је са групом "Горгона", био представник Југославије на бијеналима у Александрији (медитеранских земаља), Сао Паулу, Паризу (младих уметника), Венецији, Токију (1967), на смотри "Документа" у Каселу и многим другим међународним манифестацијама.
Добитник је награда и признања у земљи, али и свету, радови му се, поред домаћих музеја, налазе у Народној галерији у Прагу, Центру "Помпиду" у Паризу, Галерији савремене уметности у Цириху, Музеју 20. века у Бечу, Музеју "Гугенхајм" и Библиотеци МОМА у Њујорку, Музеју концептуалне уметности у Сан Франциску...
Изложба "Дела од проверене уметничке вредности" моћи ће да се посети до 2. маја.
Плодан период
СЕДАМДЕСЕТЕ године прошлог века, када су настали први радови верификовани ауторским печатом, биле су плодно раздобље за уметника, тврди Денегри:
- Тада настају циклуси цртежа на штампаним формуларима под називом "Интервенције", слике уљем на платну "Дезинформације", снима осмомилиметарске филмове "Човек од новина или могућност комуникације" и "Застава", прави копије по ремек-делима мајстора италијанског метафизичког сликарства Un falso De Chirico и Un falso Carr, изводи перформансе "Идентитет", деструкцију књига Маркса, Хегела и Библије у Грацу и "Вечеру" у Галерији СКЦ-а, у Тибингену снима видео-траке "Мрља у простору или положај јединке у друштву" и "Свакодневни ритуал испијања кафе"...
Препоручујемо
НОВЕМБАРСКА ИЗЛОЖБА У МОДЕРНОЈ ГАЛЕРИЈИ БЕОГРАД: Дамњан и Вујачић, сличности и разлике
04. 11. 2021. у 16:33
НОВЕ СВЕТСКЕ СИЛЕ УКЉУЧИЛЕ СЕ У СУКОБ У УКРАЈИНИ: "Две на страни Путина, две жестоко против Руса"
СУМЊЕ у подршку САД Украјини у случају победе Доналда Трампа на председничким изборима мучиле су све оне којима је циљ да се Кијев обрани од руске агресије. Трамп је победио и тек треба видети у ком ће смеру кренути његова политика, али сва та дешавања засенила су други важан однос у том, ионако компликованом, односу.
22. 11. 2024. у 09:14
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
СКАНДАЛ ТОКОМ ПОСЕТЕ Снимак Макронa: "Они су тотални кретени", рекао после повика да је "Француска одговорна за крвопролиће"
"ОНИ си потпуни кретени", рекао је француски председник Емануел Макрон о прелазном телу и додао да "никада нису смели да га смене".
22. 11. 2024. у 13:07 >> 13:17
Коментари (0)