ПОГЛЕД ИСКОСА - Сећање на Ђакова

Дејан Ђорић

08. 03. 2022. у 18:44

Nomen est omen. Зашто је сликар Дамјан Ђаков (Земун, 1959-2022) сликао библијску тему Јаковљевих лествица? Између осталог и зато што нас име и презиме одређују а његово је библијско (Ђаков = Јаков).

ПОГЛЕД ИСКОСА - Сећање на Ђакова

Фото Приватна архитектура

Његова дела скривају тумачења Светог писма и хришћанског учења. Он је био pictor-doctus, познавалац Библије и старих учења, истраживач древних религија, што том сликарству даје посебну тежину и драж. Зато је назив његовог последњег циклуса платоновски - "Као сенке на зиду".

Промичу овим сликама анђели јер уметник као мало ко у историји (пост)модерне превреднује древну ангеолошку тематику, присутну и у паганској уметности. Један је од ретких који анђеле представљају као светлосна, чисто духовна бића али кадра да спроводе Божју вољу. На његовим акрилицима анђели помажу људима, воде их или избављују из невоље, по чему је ово сликарство хуманистичко колико и религиозно, али на потпуно савремен начин, реч је о анђелима у сусрету са човеком из свакодневице.

Простор је исто тако сакрално геометријски осмишљен. Усамљени људи су у пустим градовима, конструисаним по сложеним просторно-перспективним законима. Сликар укршта ренесансну и византијску, инверзну перспективу. Слике могу и да се упаре, да појачају и измене дејство као диптиси, замишљене и да се изложе самостално. Осим иконографије и простора, особен је и колорит, остварен после дугих подсликавања као драматично сагласје супротних хармонија, изразитог контраста светлости и сенки, топлих и хладних боја.

Поједине слике су рајске тематике, и оне без фигура, као кулисе, само са архитектонским елементима источних, медитеранских и византијских градова. Савремен човек приказан је као јапи са актнташном, ухваћен на врхунцу своје усамљености, када му предстоји суноврат или спознаја потпуног бесмисла живљења. Урбани тип представљен је у кључном преображајном тренутку, када среће своју жену или од клонућа бива избављен анђеоским посредством. Реч је о катарктичком моменту пропасти или спаса, који може бити и крајње ирационалан, као када лутајући човек на улицама пустог града среће себе.

Ђаков је међу српским мајсторима чији рад са годинама није пао у квалитету. Био је изван кланова, на ничијој земљи, између авангарде и традиције. Често је сликао ноћне сцене са вештачким осветљењем. Погрешно је сматрати га само метафизичким сликаром. Колико у његовом опусу има од Ђорђа де Кирика, толико и утицаја италијанских манириста или византијских фрескописаца, а може се рећи и да је сјединио фантастику са футуризмом.

Његово је сликарство успешна синтеза прошлих и савремених стилова, вредно пре свега по томе што је савремено. Ђаков је изворни и врли традиционалиста, у правом смислу значења те речи (traditio = пренос). Он враћа у прошлост као што води и у будућност.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

ЕВО КАКО ДО КАРАТА ЗА ВЕЧИТИ ДЕРБИ: Црвена звезда послала обевештење пред меч са Партизаном