ПОЗОРИШНА КРИТИКА - О ЉУБАВИ И ИЗДАЈИ: Маја Арад Јасур - "Амстердам"; Режија: Ива Милошевић. Атеље 212
О Јеврејки у Амстердаму, трудној, признатој композиторки и виолинисткињи, Маја Арад Јасур је написала много награђиван комад, "Амстердам", а Атеље 212 га је, у режији Иве Милошевић, поставио на сцену "Петар Краљ", уз помоћ Амбасаде Израела у Србији.
Пословично либерални Амстердам је, по речима списатељице, био други по колаборацији са нацистима у Другом светском рату. Истражујући, поводом бизарног рачуна за гас од тада, свој јеврејски идентитет у имиграцији, главна јунакиња, заправо, редефинише кривицу, њене разлоге и казну из угла странца, културну интеграцију у свет који је лицемерно и декларативно слободан.
Тржиште је неумољиво - гас, који су нацисти потрошили, док је власница стана била депортована у Аушвиц, Јеврејка, која тренутно живи у стану, мора да плати, после више од седамдесет година...
Прича се усложњава чињеницом да је ћутљиви комшија са спрата дубоко инволвиран у тај догађај, да су љубав, покрет отпора и издаја чудно повезани са животом младе виолинисткиње, која и сама доноси нов живот у том стану... И тај, нови становник Амстердама носи на својим нејаким плећима кривицу, коју носи његова мајка, Јеврејка у Холандији, али и чудак са спрата...
У приповедној форми, у сведеној сценографији Горчина Стојановића и тачном костиму Марије Марковић Милојев, извођачи, не и драматис персоне (Ана Мандић, Дејан Дедић, Драгана Ђукић, Марко Грабеж и Владимир Пејковић, музичар), уз употребу симбола ношених ципела из концентрационог логора, војничких чизама и театарске реквизите, провели су гледаоца кроз тешку историју Холокауста, у којој је једна жена издана, због љубави према другој жени, једна беба умрла по рођењу, да би се друга родила на истом месту, где је кривица једног човека прерасла у кривицу предака и конкретизовала се у његовом одбијању да плати рачун, који су окупатори оставили градској власти Амстердама, тупој сили, која хоће наплату, без обзира на жртве.
То што је главна јунакиња Јеврејка и што су и издана жена, и она која је била узрок издаји, Јевреји, проблем миграције чини не само необичнијим и специфичнијим, већ, у позоришном смислу, даје могућност да се морални проблем издаје, као у античком театру, сукоби са вољом јунака, да се повинује традицији, или да се бори против ње, или за њу, као што је случај у драми Маје Арад Јасур.
Охлађена од емоција, приповедна, стављена у шему Холокауста, представа "Амстердам" не држи неподељену пажњу током свог деведесетоминутног трајања.
Жива музика, коју Влдимир Пејковић изводи на клавиру, чини да се читаво трајање перформанса доживи као музичка партитура, без драстичних детаља, значајна у паузама у извођењу, у објашњењима, колико и у приповедању, у вишегласју, колико и у соло партијама, стварајући отворену структуру више интерпретације, него драматичности, што је Ива Милошевић искористила да посредно прикаже трагичне догађаје, као у медијима, а не као у животу.
Препоручујемо
МАКРОН СВЕ ИЗНЕНАДИО: Ево шта каже о преговорима са Путином
ФРАНЦУСКИ председник Емануел Макрон рекао је да не искључује могућност преговора са руским председником Владимиром Путином „када контекст дозвољава“.
17. 11. 2024. у 21:03
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.
17. 11. 2024. у 19:48
"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у
ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.
17. 11. 2024. у 09:28
Коментари (0)