ЛУБАРДИНА МОЋНА ПРИЧА: У Галерији Дома Војске Србије данас се отвара изложба радова једног од највећих наших сликара

М. КРАЉ

09. 12. 2021. у 10:05

РЕПРЕЗЕНТАТИВНА дела једног од највећих југословенских сликара 20. века, која нису у сталној поставци његовог легата на Дедињу, као и она која се веома ретко излажу из Уметничке збирке Дома Војске Србије и Музеја Југославије, чине поставку "Лубарда - Једна прича". Аутори изложбе, око које су здружиле снаге три значајне културне институције, јесу кустоскиње Јелена Кнежевић, Дина Павић и Ана Панић, а биће отворена данас у 13 часова у Галерији Дома Војске. Поред слика и цртежа, чиниће је и до сада јавности непозната архивска фото-грађа.

ЛУБАРДИНА МОЋНА ПРИЧА: У Галерији Дома Војске Србије  данас се отвара изложба радова једног од највећих наших сликара

Петар Лубарда

Оно што је Лубарда говорио о великим мајсторима, може се применити и на његова дела, примећује Јелена Кнежевић (у ауторском тиму репрезентује Медија центар "Одбрана"): "Ако је уметност, онда су слике увек живе, без обзира на њихов историјски оквир када су направљене, оне пробијају историјске границе, јер људска мисао нема границе, бадава ћемо их ми уоквиравати."

Међу 1.500 дела најеминентнијих аутора са простора некадашње Југославије, у Уметничкој збирци Дома Војске, Лубардиних осам заузима изузетно значајно место. Сврстана су у две целине, међуратну и послератну, од фигуралног, интимистичког до њему својственог, апстрактног сликарства. Према речима Кнежевићеве "представљају мали, али важан сегмент за проучавање и разумевање уметниковог опуса, врло често превазилазећи контекст простора и времена у коме су настала, антиципирајући надолазеће вредности".

Из опуса уметничке колекције Легата Петра Лубарде на овој изложби, према речима кустоса Дине Павић, биће изложено дванаест радова насталих у најразличитијим техникама, међу којима је куриозитет Аquarius (1971), из серије зодијачких знакова.

- Дело представља директну уметникову импресију након одгледане позоришне представе "Коса" у Атељеу 212 - објашњава Павићева. - Данас култна представа, настала као спој југословенског рокенрола и авангардног позоришта, нашла је своје место на платну уметника.

Ова историчарка истиче и Лубардину улогу у формирању специфичног социјалистичког модернизма:

- Његова уметност је у својој тематици сажимала специфичност географског поднебља, идеолошки прихватљиве елементе националне историје и митологије, а његов изражајни језик је био на трагу поигравања између реализма и апстракције - закључује Дина Павић.

У фонду Музеја Југославије чува се девет Лубардиних дела, од којих се ниједно није налазило у Титовој резиденцији у Ужичкој 15 у Београду, већ су била изложенa у Музеју "25. мај", или су остајала у депоу. Такође, ниједну слику Лубарда није лично поклонио Титу, већ их је председник добијао од државно-партијских тела и организација из Србије и Црне Горе.

- Кроз Лубардина дела из фонда МЈ може се пратити његово послератно стваралаштво и промене у његовој уметности - наглашава Ана Павић, кустос Музеја Југославије, и то од соцреалистичког патоса видљивог у "Глави борца", до "Предела", апстрактног пејзажа, изложеног на његовој првој самосталној изложби у галерији УЛУС-а на Теразијама, која је означила крај соцреалистичког сликарства.

СНИМЦИ СА "КОСОВСКИМ БОЈЕМ"

САРАДЊА Петра Лубарде са Домом ЈНА документована је још 1953, серијом снимака тадашњих фотографа Централног дома, насталих у згради Извршног већа НР Србије, данас Председништва Србије, а на њима је приказан Лубарда са композицијом "Косовски бој".

- Била је то прва јавна поруџбина, припрема композиције трајала је око три године, а завршена је 1953, када је и основана Галерија Дома ЈНА - подсећа Јелена Кнежевић, у каталогу за чији је визуелни идентитет, као и за дизајн изложбе била задужена Александра Капор из Медија центра "Одбрана".

МЕЂУНАРОДНИ НАСТУПИ

ПОСЛЕ раскола са СССР-ом и нове културне политике, отварања према Западу, Лубарда је био најрепрезентативније што је Југославија имала да покаже, сматра Ана Панић из Музеја Југославије. Већ 1950. године излагао је на колективној изложби у југословенском павиљону у Венецији. Уследила су излагања на Бијеналу у Сао Паулу 1953, Токију 1955, Бриселу 1958. и поново Венецијанском бијеналу 1960. године, али самостално.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТАЧНО НА ОВОМ МЕСТУ БИ МОГАО ПОЧЕТИ ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ: Путин га сматра својом територијом, НАТО трупе већ распоређене

ТАЧНО НА ОВОМ МЕСТУ БИ МОГАО ПОЧЕТИ ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ: Путин га сматра својом територијом, НАТО трупе већ распоређене

ОВАЈ снегом прекривени гранични мост између две средњовековне тврђаве у делу Естоније где се говори руски, могао би бити место где ће започети трећи светски рат, пише Политико.

26. 12. 2024. у 08:55

ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице

ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: "Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице"

АВИОН Азербејџан ерлајнса, који се 25. децембра срушио на путу за Русију, можда је оборен руском ракетом земља-ваздух, према извештајима руских медија који нису наклоњени Кремљу и руском председнику Владимиру Путину.

26. 12. 2024. у 07:44

А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, кешираће невероватне 35 милијарде долара

А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара

ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.

26. 12. 2024. у 14:37

Коментари (0)

СРБИЈА ДОБИЛА НОВОГ СЕЛЕКТОРА! Терзићу уговор на четири године