ЗЕМЉА БЕЗ ШАНСЕ: Подсећање на ремек-дело Емира Кустурице поводом ретроспективе његових филмова у Југословенској кинотеци

Божидар Зечевић

23. 11. 2021. у 10:45

ФИЛМУ Underground ("Подземље" - или "Била једном једна земља"), награђеном Златном палмом у Кану 1995. године, вратићемо се у предстојећој ретроспективи Кустуричиних филмова у Југословенској кинотеци, када ћемо моћи да проверимо утисак овог критичара да је реч о врху иницијалне фазе његовог стваралаштва.

ЗЕМЉА БЕЗ ШАНСЕ: Подсећање на ремек-дело Емира Кустурице поводом ретроспективе његових филмова у Југословенској кинотеци

Фото Слободан Пикула

Ако је "Сећаш ли се Доли Бел" (1981) било фасцинантно отварање једног великог талента, а "Отац на службеном путу" (1985) потврда његове стваралачке зрелости у трењу стварности и поезије, онда је "Подземље" процват једног откривеног филмског стила, "велики филм" који печати своје време. Новија српска историја, која се обнавља у грчевитој пропасти Југославије, дакле стварност последњег (- а дај Боже да је последњи! -) рата свих против свих на брдовитом Балкану прелама се у калеидоскопу готово фантастичних, надреалних, експресионистичких и постмодернистичких призора који ту конституишу један хибридни филмски стил. Овај стил настаје сасвим у духу опште дефиниције филма - да је јединство чулне стварности и чулне обмане, дакле нека врста грандиозне синтезе истине и лажи. Југославија Емира Кустурице била је такође један надреалан и потпуно алогичан хибрид истине и лажи, у којој је пола века стварно постојао, збиља живео један свет. Ту земљу Кустурица је емотивно везао за веровања и осећања своје генерације и тек касније почео да увиђа огромне пукотине од којих се она састојала. Кад је успео да успостави историјско обзорје и нови лични поглед, он почиње да схвата да су те пукотине биле дубље и старије. Једна од њих створена је 6. априла 1941. То дубинско осећање колапса европске цивилизације Кустурица остварује у уводној, снажној и симболичкој секвенци бомбардовања југословенске престонице, које се периодично понавља.

Undergound, Фото Кинотека

Парода: Тумбе изврнути свет

Историјска чињеница је да је у том језивом метежу погођен београдски зоолошки врт и да су дивље звери из разваљених кавеза излетале у сатрвени и ужасом слуђени град. Ово величанстено, апокалиптично и сасвим сиреално отварање филма расте у фикцију, у алегорију, тј. проширену метафору једног времена: Пандорина кутија се расклопила и луди дух је пуштен из боце. Лавови и хијене харају градом и сами јадни и престрашени људским дивљаштвом на Васкршње јутро. Све се измешало у овој стрци. Људске страсти и анимални инстинкти, синоћна прослава живота и јутрошња смрт, љубав и издаја, све обрнуто од Логоса; махнити кикот и трагедија. Уводна Кустурчина сцена (која као и све друго у филму извире из раскошне сценаристичке имагинације Душана Ковачевића) јест светско-историјски призор бошовског надахнућа, невиђен у савременом филму. То је "парода" нове митске повести, која ће ускоро сасвим превазићи почетну метафору.

Читав Кустуричин свет сели се тада у митско подземље и губи везу са збиљом, постаје нека излудела стварност, гротескна, удаљена од живота на земљи и сасвим фантазмагорична. У њој се преплићу вештачко осветљење, декомпонован декор, експресивна маска и костим, гомила изломљеих и психотичних створења, божјака, избеглица са земље, подземна галерија јуродивих у полутами тог кападокијског лагума. По свему Кустуричино подземље подсећа на Лангов "Метрополис", а по знаковности на целу поетику немачког експресионизма. Видећемо ускоро да ово подземље није сучајно и да само представља неку "катабазу" (да и ми употребимо једну актуелну девизу). Бекство у underground и страх од overgound-a догодило се већ у првој зори нацизма у Немачкој; сви његови жреци, и сам Ланг, побегли су тада преко океана). Потпуно прекидање веза са надземљем и уздизање једне инферналне фигуре, која одозго господари, типично је експресионистички конструкт још од "доктора Калигарија". Под влашћу диктатора, фирера или генералисимуса у горњем свету то поземље постаје гнездо отпора и детонатор побуне. Ако је тачно да цео овај интелектуални штимунг налази упоришта у низу стилских одлика које смо малочас поменули, онда овде можемо тражити корене Кустуричиног и Ковачевићевог "неоекпресионизма". Ово је неминовни исход бекства у врлине подземља; у Umwelt изгубљених и престрашених душа. Више од пола века касније, Кустурица се, дакле, враћа немачком експресионизму. (Не би требало заборавити да је експресионистички дух надживео своје изворе кроз "Грађанина Кејна" и "Трећег човека" и доцније цео "ноар", те различите одјеке у филмовима Фон Трира, Гриневеја, Џармуша и Фасбиндера). Све је, дакле, нека врста поновног рођења "калигаризма" и kammerspiel-a уграђених у једну нову, гротескну алегорију.

"Отац на службеном путу", Фото Кинотека

И цео историјско-симболички блок о југословенском општенародном отпору нацизму Кустурица метафорички смешта у своје подземље. Тај отпор је идентификован у подлози стварности и само чека свој час да изађе на површину. Он се и демистификује: ту се право херојство меша са провалом својеврсних страсти; уз љубав и оданост пирују обест и анархичност. Уз патриотизам и лојалност марширају и знаци издаје. Балкан је тло натопљено ратним издајама, са истим правом на живот као и јунаштво, чак и кумство - братство по Богу. То братство у новим околностима сада издају, напуштају митску конвенцију и патријархалне традиције и падају у мутне страсти, амбиције, љубомору и завист. "Изневерено кумство" постаје опште место нашег проклетства, моралне пропасти.

Ексода: Истина је лаж

Када је нацизам привидно поражен и само привремено склоњен (што се тек данас више него очито показује) у подземном свету не мења се ништа. Калигари је остао на површини и сада убира плодове своје магије, манипулишући и даље доњим светом, који и даље ради у корист општег мрачног предузећа. Калигари је горе, замењен тоталитарном диктатуром друге врсте, а према доље (Брозов омиљени топос) функционише исти систем вредности.

"Сјећаш ли се Доли Бел", Фото Кинотека

Народна власт, која би требало да учини крај подземљу, кити се његовим перјем, ужива у луксузу и привилегијама. Временом, све то постаје исто. Уз помоћ виртуелне стварности, нашег Калигарија одједном видимо у друштву Јосипа Броза Тита и његовог политбироа како маше раздраганој гомили и држи важне говоре. Овај прост дигитални фалсификат (већ се био догодио Forest Gump и други успеси) отварио је сан филма да са стварношћу може дословно чинити шта хоће, да збиљу претвара у фикцију и обратно, измишљотину у чињеницу; истину у лаж. Сад у надземљу снима "Отписане" играјући се до миле воље са историјом, која није друго до патворина и опсена. Снимање филма (тв серије) узима се без проблема као убедљива стварност, деца се играју Прлета и Тихог и измишљени ликови заузимају место у фикцији живота. Све се сулудо измешало па стварност и мит наступају руку под руку у завршној штафети младости. И при свему томе почиње трећи, тотални рат, који је, у ствари, очекиван продужетак претходних. Сви духови поново су у колу, истине су постале лажи и обрнуто. Деценију после "1984". овај филм делује као негатив свих претходних. То је ексода, митски излазак и Откривење на делу.

"На млијечном путу", Фото Кинотека

На крају, наше доба, читава Европа, читав свет, силази у подземље. Оно је изукрштано мрачним и загушљивим ходницима, који из Берлина воде у Мадрид, из Пловдива (где их је и правио Миле Јеремић) у Хелсинки, из Москве у Вашингтон, по њему бљује Грета Тунберг, базају опет неки божјаци, унпрофорци, унмиковци, терминатори и предатори у прашњавим борним колима и умиру мушки, ратови се планирају и изводе са хаотичном прецизношћу и несрећа влада светом. Филм, садашњост, прошлост и будућност у исти мах, стапа се у Кустричину монументалну фреску. Када је цео свет постао подземље и утопио се у климатске промене и пандемије наши јунаци коначно излазе на светловид, укрцавају се на један пловећи чкаљ, неку врсту Сплава Медузе, чији облик благо подсећа на обрисе негдашње Југославије. Она изолована, неважна и потпуо сама, аветињски клизи по Стиксу, између овог и оног света, као сен последњег времена. Била једном једна Земља, планета која није имала шансе.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.

17. 11. 2024. у 19:48

ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ: Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.

17. 11. 2024. у 09:28

Коментари (1)

КРАЈ КАРИЈЕРЕ - ИСТОГ ЧАСА! Чим се окончало финале Завршног мастерса Синер - Фриц, рекао је збогом тенису!