КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Значај Ристовића
МАРКО Аврамовић остварио је свој наум о писању "тоталне књиге" написавши монографију "Не губећи из вида ниједно биће ни предмет", која је ове године понела награду Библиотеке града Београда "Ђорђе Јовановић", а у којој се, како аутор каже, пешачки, хронолошки, бавио поезијом Александра Ристовића.
Захваљујући таквом његовом истраживачком путу у настајању ове књиге, пратимо формирање поменутог песника - од прве збирке ("Сунце једне сезоне", 1959. године у издању београдског Нолита), доминантан круг мотива у тој и потоњим збиркама, као и песничке поступке, али и његову рецепцију у оквиру које се истичу они који су први уочили значај овог песника, а међу којима су били: Радослав Војводић, проценивши га као "лиричара од нерва, нежног, меког штимунга", Михаило Блечић, који Ристовићеву поезију пореди са Попином, Тимотијевићевом и Колунџијином и који га сврстава и наше тада најзначајније младе песнике, као и Данило Киш у "Видицима", у којима "посебно истиче важност сећања и успомена за Александра Ристовића и доводи младог песника у везу са Прустом: "Ово је поезија рођена из истог оног света који је оковао старим, тамним сребром Прустово трагање за временом, за успоменама" (Киш 1994: 716), а чији текст и теоретичари и песници, међу њима и Тања Крагујевић, оцењује као "ретку, многозначну и стога импозантну добродошлицу"" (в. Крагујевић, 2014, 328).
Но, осим што детаљно анализира позитивну рецепцију поезије Александра Ристовића, Марко Аврамовић исто то чини и с текстовима насталим поводом његових збирки које су касније објављиване, а у вези с којима су мишљења углавном била подељена. Хронолошки нас водећи кроз причу о песниковој стваралачкој судбини на основу књижевноисторијских чињеница, Марко Аврамовић указује на то да је реч о Ристовићевој поезији изостала из свих издања Историје српске књижевности Јована Деретића, као и из многох антологија. Из тог низа издвајамо тек неке: "Врата времена: послијератни југословенски пјесници", која је 1958. објављена у Загребу, а који су приредили Иван В. Лалић и Јосип Пупачић, "Српска и хрватска поезија 20. века" коју је приредио Предраг Палавестра 1964. године, Антологија српског песништва, Миодрага Павловића, и као најзначајјнији избор у том периоду - "Посларетани српски песници" коју су приредили Света Лукић и Вук Крњевић.
Разматрајући наведене и друге чињенице, Марко Аврамовић у својој књизи исправља почињене превиде и грешке књижевних историчара, теоретичара, критичара и антологичара, па тако показујући развојне токове, фазе, мене, па и излете, песника Александра Ристовића у току 40 година његовог стварања, вреднује га и одређује његову стварну позицију у оквирима српске поезије друге половине 20. века, а наводи и разлоге зашто се данас о српском песништву не може говорити без разматрања или бар помињања његовог имена. У прилог тој тврдњи Марко Аврамовић наводи скорије скупове о нашој поезији, као и учеснике који су управо то разумели.
Како Јован Делић у предговору књиге пише: "У трећем дијелу монографије истраживач освјетљава најкарактеристичније Ристовићеве пјесничке поступке попут апострофе, каталога и цитатности. Дијалог са књижевним и културним текстовима повезује овога аутора са пјесницима његове неосимболистичке генерације. Последње поглавље књиге доноси и кратки преглед савремених српских пјесника које је дело Александра Ристовића инспирисало".
То поглавље књиге за нас је особито инспиративно, између осталог и због чињенице да је као стваралац утицао и на песништво своје ћерке, једне од најзначајнијих савремених српских песникиња, Ане Ристовић, чију поезију нарочито ценимо, а песму "Гледајући у дрвеће (страх од тога да нећеш чути)" волимо, у којој видимо сав значај тих веза, њихову снагу:
Здраво, тата. Овде нема ничега новог под небом.
Али, процветала је она трешња коју посадисмо
пред зградом. Већ допире до четвртог спрата,
а била је обичан прутић. Некада, када би слетео
врабац, тежином би сасвим повио танану грану.
Сада слеће читаво јато, и тек понекад, чујеш,
како тихо зашушти. И с пролећа ујутру, видиш два-три
бела цвета, а већ предвече, на њих стотине
обаспе крошњу као изненадни снег што светли,
час бело, час ружичасто. И не знаш, шушти ли лишће
или перје; а на прозорском симсу осване још увек
лепљива коштица, и пусти за собом светло-црвени
траг. И пита се, свих ових година, где си. А када
желим да повратим мир, сетим се једног јединог
тренутка; ти и ја, на дунавском кеју, у летње
поподне, напола у хладу, напола на сунцу,
једемо сендвиче, и читамо, свако своје. Ти Сенеку,
ја лектиру за основну, Алису у земљи чуда. И светлост
пада окомито на отворене књиге чије стране, у
паузи између читања, обележавамо травкама
које памте, више од нас: као и дрвеће, под којим
се протрчи само једном. И то, тако добро знамо,
и ти, негде тамо, као и ја, још увек негде овде.
Чујеш ли како шушти? Само сам то хтела да ти кажем.
МАКРОН СВЕ ИЗНЕНАДИО: Ево шта каже о преговорима са Путином
ФРАНЦУСКИ председник Емануел Макрон рекао је да не искључује могућност преговора са руским председником Владимиром Путином „када контекст дозвољава“.
17. 11. 2024. у 21:03
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.
17. 11. 2024. у 19:48
"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у
ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.
17. 11. 2024. у 09:28
Коментари (0)