БОРБА ПРОТИВ НЕПИСМЕНОСТИ: Закон о српском језику и ћирилици и Тршићке декларације
ДА дати Закон не би био само "парадни", како се надају и јавно прижељкују његови противници, неопходно је да се његово дејство осети баш у домену система заштите српског језика и књижевности
Недавно донесени Закон о употреби српског језика у јавном животу и заштити и очувању ћириличког писма (15. 9. 2021) и три декларације донесене на двeма Интеркатедарским србистичким конференцијама, одржаним у Тршићу у јуну 2020. и 2021. године: 1) Декларација о неопходности повећања броја часова наставе српског језика и књижевности у основној и средњој школи, 2) Декларација о статусу српског језика на ненаставничким катедрама и факултетима, и 3) Декларација о канону српске књижевности - у директној су и непосредној вези, што ће рећи да се директно допуњавају и као да се међусобно призивају.
Само усвајање Закона, без обзира на његове недостатке, представља велики искорак у отвореној подршци државе Србије српском језику и ћирилици као темељним српским националним критеријумима. Усвојени Закон дошао је у време готово потпуно урушеног статуса српског језика у свим видовима његове употребе у јавном животу. А ћирилица употребно само што није изумрла. Културу српског језика надвладала је некултура. Зар је онда чудно што је и статус српског језика и књижевности у образовном систему врло тежак, да не кажемо катастрофалан! Томе је најбољи показатељ, еуфемистички речено, смањено интересовање за студирање српског језика и књижевности као основних националних дисциплина. Оно никада није било мање. А како и не би кад је држава дуго времена готово игнорисала проблеме везане за српски језик и књижевност и, уместо да побољшава њихов положај, она га је све више урушавала. Да је неопходно, не часећи часа, зауставити процес урушавања статуса српског језика и књижевности - потцртано је и у виду апела одговорним српским просветним институцијама предочено у Тршићким декларацијама.
У декларацијама је истакнуто да су српски језик и књижевност највреднија духовна добра српскога народа, чувари његовог памћења и културе, и да се једино кроз континуитет српског језика и српске књижевности може пратити континуитет културног развоја српскога народа - од Светога Саве до данашњих дана. Зато су српски језик и књижевност наша културна и духовна вертикала. У српском образовном систему српски језик и књижевност морају због тога имати најзначајнији статус. Јер, настава српског језика и књижевности представља једино систематско и континуирано увођење младих у знања и просторе матерњег језика и књижевности, са пресудним утицајем на изграђивање не само њихове језичке и књижевне културе него, још битније, њиховог односа према култури уопште. Тај циљ се не може постићи са садашњим недељним бројем часова српскога језика и књижевности, који је приметно мањи у поређењу са свим европским, па и многим ваневропским земљама. Због тога би најлогичније, и вероватно једино спасоносно, решење било да српски језик и књижевност добију НАТПРЕДМЕТНИ статус (какав званично нпр. има руски језик у Русији, а незванично, по броју часова, матерњи језици у многим европским земљама). То тим пре што се унапређивање у знањима и ученичким способностима у српском језику и књижевности нужно шири на учење свих предмета. Српски језик и књижевност није, наиме, само наставни предмет од изузетног значаја, већ је и наставни језик, основа за учење свих других предмета.
У декларацијама је посебно истакнуто да је недопустиво да су носиоци језичке некултуре они који су формално писмени, тј. они са завршеним факултетским образовањем, па чак и они са докторатима, а из тога нису изузети чак ни универзитетски професори. Не може се језичка култура и борба за чистоту српскога језика сводити само на наставнике и професоре српскога језика и књижевности. Нужно је да се наставници и професори и других школских и универзитетских предмета прикључе тој борби - да буду носиоци језичке културе, а не као сада, по правилу, носиоци језичке некултуре. Због тога је неопходно да НА СВИМ ФАКУЛТЕТИМА БУДЕ УВЕДЕН СРПСКИ ЈЕЗИК. То је једини начин да формално писмени постану и стварно бар елементарно писмени и престану ширити језичку некултуру.
Учесници интеркатедарске србистичке конференције сматрају да је - у циљу подизања нивоа писмености, у циљу заустављања процеса ширења језичке некултуре, у циљу обезбеђења стварног статуса писмених онима који тај статус формално имају јер су факултетски образовани а језички необразовани - неопходно да надлежне образовне институције, пре свега Mинистарство просвете и науке, Национални просветни савет, Национални савет за високо образовање и универзитети, пре свега Конференција универзитета Србије (КОНУС), предузму све неопходне мере како би се створили услови за системско искорењивање неписмености и језичке некултуре како код студената тако и код професора.
Управо Закон о употреби српског језика у јавном животу и заштити и очувању ћириличког писма отвара пут за провођење у живот наведених ставова из декларација о положају и статусу српског језика и књижевности у српском образовном систему. Наиме, у поглављу насловљеном "Систем заштите и очувања српског језика и ћириличког писма", и то у чл. 7, наводи се да "систем заштите српског језика и ћириличког писма подразумева: 1) јединствен приступ свих надлежних органа и организација очувању српског језика и ћириличког писма као матичног писма; 2) заштита српског језика и ћириличког писма и преношење будућим генерацијама у изворном облику; 3) стварање неопходних услова за очување српског језика и ћириличког писма и предузимање потребних мера за јачање свести о значају њиховог коришћења; 4) ширење сазнања о вредностима српског језика и ћириличког писма; 5) подстицање правилног изражавања, познавања и правилне употребе српског језика и ћириличког писма".
Да дати Закон не би био само "парадни", како се надају и јавно прижељкују његови противници, неопходно је да се његово дејство осети баш у домену система заштите српског језика и књижевности. Јасно је да се тешко може очекивати да се без "јединственог приступа свих надлежних органа и организација" и без "предузимања потребних мера" могу заштитити српски језик и књижевност. Да заштита не остане само декларативна, тј. само законом предвиђена а у пракси непотврђена - неопходно је да неопходније бити не може да одговорне институције српском језику у основној и средњој школи утврде натпредметни статус, а на свим факултетима уведу српски језик - бар као изборни предмет. У садашњем тренутку то се показује условом свих услова за побољшање статуса српскога језика и књижевности у српском образовном систему, а самим тим и у јавном животу уопште.
Србисти су спремни да учине и више него што је у њиховој моћи, али им у том деловању морају помоћи надлежне институције.
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)
МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.
14. 11. 2024. у 17:17
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
ЧИТУЉА КОСТИЋУ ОД ДЕЦЕ: "Живиш кроз нас - настављамо с поносом"
МИОДРАГ Костић, оснивач и председник МК Групе, преминуо је у среду ујутру.
14. 11. 2024. у 12:46
Коментари (0)