ПОГЛЕД ИСКОСА: Станковићев фантастични реализам
КАО најбоље слике Медиале и оне Ненада Станковића (Мачвански Белотић, 1965) изложене у Галерији УЛУПУДС засноване су на јединству супротности.
Улазе у његов свет слике машине (прастаре, дрвене и прединдустријске) и монаси, пчеле и планете, назрњени Месец и соларни симболи а Нојева барка стиже у Венецију (као прожимање мушког и женског начела). У настојању да слика по Шејкиној идеји буде одраз неба и земље, овај сликар призива све елементе фигурације: људску фигуру, предмет и пејзаж. Реч је о естетици лепог, слике приказују не само најлепше, поетичне већ и драматичне, суштаствене пејзаже Србије. Зато су ту хоризонти Златибора, Увца, Таре, Ловћена са Његошевом капелом, Дрине, Вишеграда, тврђаве и цркве Србије као и питоми Сремски Карловци. Појављује се одскора и племенити мотив слике у слици, насликаног пејзажа у коме је штафелај са сликом. Његова уметност у дослуху је не само са простором већ и са временом и то оним древним, исконским Лепенског вира, Винче, Старчева, грчке и римске антике. На Станковићевим сликама су неолитске прабогиње Балкана, што сећа на велику научницу Марију Гимбутас која је тврдила да је пантеон из залеђа Медитерана утицао на настанак грчке митологије.
У Станковићевом јединству супротности суочавају се поезија и реалност, нимфе и астронаути, девојке и мапе света, женско начело наспрам света, цивилизације и историје.
Исходи у овом опусу посредно душа света, anima mundi, која је по сликаревом виђењу прелепа, очитује се у пчели, цвету, женској коси и мекој пути, сненом лику из профила, Венецији... Наспрам ње је сурови али поштени, праведни мушки принцип манастира Метеора, аскетизам против бујности, идејност насупрот чулности, рационализам античких храмова, божанственост врхова планина, ледника и шаха као рационалне, али каткад и ратничке игре, игре са судбином, по Бергману и са смрћу, у коју се улажу интелигенција и математички ум.
У односу на тематику ових слика (Станковић се не бави цртежом или графиком) колорит је сочан, богат и разигран, са израженим светло-тамним односима и сложеном, често централно и симетрично постављеном композицијом. Однедавно сликар уводи и кристал као соларни, небески и владарски симбол, традиционално везан за сакралну симболику. На његовим остварењима у први план долази соларни, урански а не хтонски, подземни и демонски симболизам, снага Бога и предака, лепота не само женствена већ у многим формама свог испољавања. Слика тежи про-зрачном, како би Леонид Шејка рекао "светлозарном". Све би то у ликовном смислу било безвредно да иза Станковићевог сликарства није солидно познавање технике, заната и реализма као основе његове поетске фантастике, његовог фантастичног реализма. Реч је о сликарству са атмосфером, тајном без које нема правог стваралаштва.
Препоручујемо
СТИГЛА ПРВА ВЕЛИКА ПРОГНОЗА ЗА ПРОЛЕЋЕ: Европски стручњаци открили какво нас време очекује у марту, априлу и мају (МАПА)
СТРУЧЊАЦИ са сајта Severe Weather Europe објавили су прву дугорочну прогнозу за пролеће и открили какво време очекује Европу у марту, априлу и мају користећи два главна сезонска модела - ECMWF и UKMO.
20. 01. 2025. у 11:29
"НЕМА ВИШЕ МИРА" Немачки генерал дао алармантну изјаву о рату са Русијом
ВИШЕ нема мира између Русије и Немачке, рекао је генерал Бундесвера Андре Бодеман у интервјуу за БР24, преноси РИА Новости.
20. 01. 2025. у 12:50
РАДИОАКТИВНА ТАЈНА У ЛЕДУ ГРЕНЛАНДА: Мрежа тунела и нуклеарни отпад - потенцијални проблем за Трампа (ФОТО/ВИДЕО)
КАКО се планета загрева, "Camp Century" - смештен на једној од најудаљенијих локација на Земљи, око 1.500 километара северно од Нука, главног града Гренланда - постао је предметом обновљеног интересовања и забринутости око тога колико ће дуго остати закопан.
19. 01. 2025. у 10:15
Коментари (0)