КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Смисао поезије
И У НОВОЈ збирци "Реновирање" ("Пресинг") песник, антологичар, члан Словенске академије књижевности и уметности (Варна), Власта Младеновић, размишља над питањима којима се бавио и раније, у другим својим књигама.
Занимљиво је размотрити интензитет његове садашње запитаности у односу на ранију о значају традиције и њеном утицају на стваралаштво данас, о стамености темеља сопствене поетике, о томе шта је поезија, коме је она сада потребна, да ли је и како повезана са смислом свемира, о слободи, "о сплеткарењима и другим неспокојствима", о односу центра и периферије на пољу стваралаштва итд. Рекли бисмо, читајући његов опус у целини па поредећи збирке међусобно, да тај интензитет опада, а да се, логично, искуства која се непрестано увећавају синтетизију у високоестетизоване исказе.
На основу њих лако закључујемо о нерасположењу лирског субјекта који је склон одласцима у добровољно изгнанство, повлачењу од људи и њихових разговора о другима, од буке дана, од лажних, увек амбициозних песника, таштине, градова...
Шта би могло бити његово уточиште? Разуме се - поезија - "тужна радост, / у којој ће препознати себе" ("Док потписујем књигу") и периферија јер "на периферији су истински песници" ("У једном граду"). Његово стварање, у својеврсном скиту, са свешћу о томе да је "прошло све што је славно" ("Као што пева Цветајева") заправо је константна молитва Господу. Та молитва оног који зна "како стоје ствари" ("У поезији"), ипак не искључује зачуђеност "светом који се мења / брзином светлосних година..." ("Почетак новог доба").
Насупрот песми, та вртоглава промена је деструктивна, па доноси пропаст људских творевина. Понекад је сасвим очигледна, понекад се манифестује на можда неочекиваним местима, на пример - у празним салама у којима се одвијају књижевне вечери, у којима седе само "намештеници установе" ("Бесмислено књижевно вече"). Та бесмисленост постала је тзв. нова реалност коју употпуњује уништавање традиције и активизам "зомби песника" ("На Краљевици") које никако неће "истинска песма" ("Дирнух у песнички осињак") и квазиуредника књижевних гласила, склоних идеолозима из НВО сектора и писцима антиромана.
Оно што подстиче лирског субјекта ствараоца да и о томе нешто изусти јесте тек певање сопственој нади ("Као што пева Цветајева"). Но, казали бисмо, познајући поезију Власте Младеновића, као и цикличност смисла и бесмисла, добра и зла, стварања и деструкције, та нада, којој се стваралац обраћа, управо његовим обраћањем увећава свој смисао и снагу. Она попут "усамљеног облака" ("Младомајски цветник") добија моћ да спаја светове, и људе. У тој моћи сигурно је садржана и клица преко потребног, могућег реновирања - када му дође време.
Добра поезија, права књижевност уопште, не мора се нужно читати у суморним, запуштеним просторима, истим таквим "намештеницима и запосленима". Не би требало тиме повређивати њено биће и њену слободу. "Треба напустити лошу адресу" ("Друга адреса"). Кад нова реалност постане прошлост, песме ће дочекати "срећног археолога" ("Песме за вечност") и доћи до будућих песника ("Велики песници малих народа"), а до тада ће, као и након тога, бити на сигурном, у рукама и оку правог читаоца.
СТИГАО ЖЕСТОК ОДГОВОР ТРАМПУ ОД ПРЕДСЕДНИКА: То је наше и тако ће остати!
ПРЕДСЕДНИК Панаме Хосе Мулино поручио је да Панамски канал припада његовој држави и да око тога неће бити преговора.
23. 12. 2024. у 08:54
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)
ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.
20. 12. 2024. у 17:07
АНЂЕЛКА БЕСНА: "Молим, зашто да не одем из твоје емисије? Не поштујеш ме"
ГЛУМИЦА је схватила да туђе непоштовање и неваспитање нема везе са њом.
22. 12. 2024. у 10:41
Коментари (0)