ЛИРСКА МАТЕМАТИКА: Одлазак истакнутог српског писца Зорана М. Мандића (1950-2023)

Душан Стојковић

14. 06. 2023. у 07:00

У СВОЈОЈ седамдесет другој години преминуо је истакнути српски писац Зоран М. Мандић (1950-2023). Био је сасвим извесно особен књижевни стваралац.

ЛИРСКА МАТЕМАТИКА: Одлазак истакнутог српског писца Зорана М. Мандића (1950-2023)

Фото Архива

На почетку своје књижевне каријере, поред песама писао је критичке текстове као један од најагилнијих критичара које смо тада уопште имали. Готово да није било гласила у коме они не би осванули. Потом се "зауставио" на ономе што је за њега било примарно - поезији.

Уз њу је писао краће прозне текстове који су се по свему издвајали међу онима сличне врсте које су писали, или барем покушавали то да учине - други. Њих бисмо могли одредити као мини-есеје и песме у прози, особено лирско-прозно штиво, мандићевско по свему, жанровски неухватљиво и до краја неодредљиво, које кореспондира са његовом чистом поезијом и то тако да се многобројни овакви текстови обичним композиционим реорганизовањем могу "преместити" у песме а да не изгубе ништа од своје вредности.

Можда је то сам песник најбоље, и најпрецизније, урадио када је једну своју књигу насловио "Мали наслови" (2003; 2008).

Фото Архива

Фото Архива

Постојало је у његовој краткој прози гледање у себе, око себе, иза себе... Читава поетика гледања мерло-понтијевска. У игри су били и опипи. Тактилне, визуелне, аудитивне... сензације. Али, ту су и психолошки пипци којима додирујемо све што нас окружује, све што из себе лансирамо е да би се оно изван нас присутно опколило и нама, нашем искуству и нашем певању, присајединило.

Били су драгоцени и његови полемички есеји, прави покушај "проветравања" наше књижевности, пун убитачне ироније, објављени у пожаревачком часопису "Браничево" у доба уредниковања Александра Лукића.

Све што је Мандић створио има заједничко језгро и представља целину која се мора пажљиво ишчитавати.

Објавио је двадесет три песничке збирке. Његове песме често су биле вишеделне.

Неколике, и неретко, имале су и пододреднице, а ове су најчешће биле поетичке. Песник се клонио риме, али не и звучних стилских фигура којима се остваривао особени, густи ритам. У песмама је било присутно, готово каскадно, "слагање стихова". Мандић је прибегавао честим ангажманима, апострофирањима и особеном ломљењу стихова.

Потцртавао је речи које је исписивао с великим почетним словом. Служио се особеним "унутрашњим" ломљењем речи, што ћемо илустровати само једним примером: (п)оглед у исти мах означава најразличитије ствари: и поглед и оглед, али и по глед и погле д.
Стихови су му били дужи, само привидно наративни. Типична Мандићева песма познавала је офантастичење које се сводило на мали помак: опева се оно што је истовремено и било и није, као да је сневано, али се притом о сну није певало тек пошто се он одснивао, већ усред њега, из саме његове сновне магме; пред нама је била покожица сна, њено дрхтање и таласање... Онострано се преплитало с метафизичким. У свакој Мандићевој песми се бар наслућивала, ако није била и стварно присутна, метафизичка аура. Готово да их је одликовала особена антисликовност. Мандићеве песничке слике биле су менталне, психолошке. Постојало је "лепљење" слике испод слике, слика у слици, нешто колажно.

Вишеслојност слика, веома често суштински надреалних, доводила је до тога да у њима није било јасно одељених површине и дна: све је било и дно и срце слике истовремено. У игри је било мандићевско онеобичавање које је у себе укључивало и оксиморон. Његова поезија, како нам "поручује" песма "Срце", била је лирска математика (") прозе Срца.

Мандићеве песме налик су на метафорички и метафизички отежале, онеобичене цртеже.

Типична његова песма-слика спој је бошовске густине и пакленског визуелног пламтења и магритовске титрајуће телесности, окамењености у лебдењу. Оне су писане / сликане процедуром мишљења.

Мандићева поезија била је еминентно есејистичка. Промишљање које је било у њеном срцу могли бисмо условно одредити као мисао којим се опевано осећа. Једнако, и као осећања која су се у-мислила!

Мандићева прозна, али и песничка, реченица налик је на кафкијанску. Стога што бежи, поготову од присилне, необавезне, суштински неодговорне, метафоризације казаног, Мандићева реченица вибрира својом рационалношћу. Показује како у рукама правих мајстора (такав је био Кафка, такав је и Мандић) и она зна да задобије сликовитост особеног типа.

Он који је био несумњиви poeta doctus, један од најбољих које српска поезија уопште има, остајао је притом, у прикрајку - без зрнца тога, никада праве, поготову велике, а њој поезија песника о којем пишемо изван сваке сумње припада, нема - и poeta ludens.

Зоран М. Мандић био је - никакве сумње нема - песник који није, као многи други наши песници, до грла био укопан у традицију и везан за прошло, песнички отхујало одавно, већ песник који припада веку у којем живимо јер писао је поезију битну, и критичку и откривалачку у исти мах, за тренутак у којем јесмо. Његова поезија не припада само оној која у будућност гледа. Она је - пошто је он песник трајник - и будућносна поезија: она која из будућности на нас овдашње, и садашње, свој поглед, осећајни и умни, баца.

Свој роман је својевремено пољски песник Мјачеслав Јаструн назвао "Лепа болест". У њему се о љубави говорило. Зоран М. Мандић је показао, и доказао, како се и поезија - и не само због њене несумњиве еротске димензије, и не само зато што се у њој најлепше, и најприсније, љубе Ерос и Танатос - такође назвати може лепом болешћу. Неизлечивом.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
МЕРКЕЛОВА ПРОГОВОРИЛА О ПУТИНУ: Једну ствар посебно истакла - Имао је осећај за то

МЕРКЕЛОВА ПРОГОВОРИЛА О ПУТИНУ: Једну ствар посебно истакла - "Имао је осећај за то"

БИВША немачка канцеларка Ангела Меркел описала је у својим мемоарима први сусрет са Доналдом Трампом, а такође је говорила о руском председнику Владимиру Путину и Украјини. Одломке из књиге објавили су немачки медији.

21. 11. 2024. у 11:45

Коментари (0)

ЗАВРШЕНА ЕРА ДОМИНАЦИЈЕ: Орбан саопштио ужасне вести за Запад