ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Крпеж и трпеж

Драгана Бошковић

20. 02. 2023. у 12:30

ДРАМАТИЗАЦИЈА Вање Ејдус помало скрајнутог Андри­ћевог романа о Рајки Радаковић, у читању редитељ­ке Ђурђе Тешић и надахнутој игри глумаца Народног позоришта Републике Српске из Бања Луке је анам­незу помрачења ума због тврдичлука одане кћери банкротираног сарајевског газде показала као колек­тивни црни ритуал, у коме свако има удела у кривици.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Крпеж и трпеж

Новости

"Нема невиних", као што је писао Андрић у "Проклетој авлији".

Ејдус је одолела потпуном превођењу изврсне лите­ратуре нашег нобеловца у драмску форму, којој се и сам писац опирао. Уводећи колективног Наратора, ауторке, писац и редитељ су постигле како сценску ле­поту оригиналног текста, тако и аутентичност појаве саме Рајке Радаковић (изврсна Слађана Зрнић), која као да природно израња из опсесивности сарајевског и београдског (полу)света... Зачудност овој интим­ној причи додаје и сама сцена, двоструко уоквирена (Драгана Пурковић Мацан), али и жива музика, која сонгу даје аутентичност и радњу удаљава од ситног реализма.

Актанцијалне групе, које редитељка одређује да носе причу (суграђани, радници, рођаци, београдски ве­тропири и бацачи магле...) служе да радњу ефикасно ритуализују и дају јој значај епског приповедања, не­како митског. У тој концепцији је потпуно оправдано да Рајка, у црном дугом капуту (костим Ивана Ристић), са вечитом актен-ташном у руци и у мушким ципе­лама, своје тренутке нежности из младости, према мајци и ујаку и закаснелом, погрешном блеску стра­сти према београдском преваранту у овој представи користи као "гориво" за уврежено, традиционално не­поверење према људима, од којих очекује само зло и пљачку.

У бањалучкој "Госпођици", како је Вања Ејдус анали­зира и Ђурђа Тешић тумачи, над друштвеним одба­цивањем старе шкртице преовлађује анамнеза поср­нућа њеног ума, као нека плесно музичка партитура, која има гвоздене, вековне законе. Тај женеовски ритуал зла донекле оправдава наративност читаве представе, даје мотиве, чињенице, а драмски је боје тачно постављени и протумачени ликови изузетних Наташе Иванчевић (Мајка), Бојана Колопића (Дајџа Владо), Данило Керкез (Рафо)...

Злосрећна Рајка Радаковић, у клопци первертиране страсти за чувањем и стицањем, у магновењу сећања на читав свој неостварени живот, по Андрићу заувек остаје у београд­ском егзилу, у Стишкој (данас Голсвордијевој) улици, број 14, а ова представа је истинито ста­вља у ширу слику, у центар неу­розе, која плаши својом актуел­ношћу у савременом свету трке за стицањем и надмоћи над недужним жртвама.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve
ПРВЕ ФОТОГРАФИЈЕ ОРЕШНИКА: Украјински истражитељи испитују остатке руске ракете (ФОТО)

ПРВЕ ФОТОГРАФИЈЕ "ОРЕШНИКА": Украјински истражитељи испитују остатке руске ракете (ФОТО)

УКРАЈИНСКИ истражитељи почели су да испитују остатке Орешника, нове руске балистичке ракете средњег домета, која је недавно употребљена у нападу на Дњепар, и представља најмоћније оружје употребљено у рату до сада.

24. 11. 2024. у 15:26

Коментари (0)

СИНЕР ЈЕ БОЉА ВЕРЗИЈА НОВАКА ЂОКОВИЋА: Чувени тренер шокирао тениски свет