ПОГЛЕД ИСКОСА: Усхићења Грбићеве
МИЛИЦА Грбић је рођена 1938. у Горњим Врховинама и овај текст је прилог прослави њене 85. годишњице.
Завршила је Филолошки факултет и постдипломске студије у Београду. Као надарена уметница сликарство је учила код познатог академског сликара Стојана Трумића. Члан је УЛУВ-а од 1996. године, учествовала је на колективним и имала десет самосталних изложби. Последња њена већа изложба била је у Галерији Студентског културног центра у Београду 1999. године. Испод те коректне радне биографије крије се несвакидашња жудња за сликом, страст да се ствара сваки дан и смело улази у арену звану ликовна уметност. Реч је о вишедеценијској авантури сталне потраге за сликом коју би требало да предузме сваки такав уметник, о несвакидашњој борби и уживању у ликовном чину тачније, страсти за стварањем или, како је јој је један човек близак са природом рекао: "Ти мораш то да радиш!". За њу је, дакле, сваки дан без сликарства изгубљен. Ченино Ченини у том смислу саветује младог сликара да не проведе ниједан дан без цртања. Зато је тај поступак свакодневног духовног окрепљивања за ову панчевачку уметницу не само процес већ и ритуал.
Формално је она још на почетку свог ликовног пута освојила реалистички израз на свој, неакадемски начин. Зато се често касније служила разградњом чврсте целине стварносног призора, уносећи своје интервенције на ликовима, крећући се према снажном експресионизму а на новијим остварењима и ка апстракцији. Такав пут није неуобичајен у историји (пост)модерне уметности. Милица Грбић се налази на стази кретања ка ликовној слободи, ослобођењу уметничког дела од вишка нарације па и саме реалности, као ограничавајуће и често баналне. Са реализмом може се запасти у кич, а са потпуно слободним изразом стићи до крајње произвољности и бесмислице.
Овде је реч о нечему другом од тих проблема (пост)модернизма. Милица Грбић ствара тако да се њени акрилици не приближавају или удаљавају од стварности, параметар је у нечему другом. Мера успеха њеног остварења је у радости стварања и радости као естетској категорији. Стога је њен колорит ведар, боје живе, слика бије дамарима и просијава осећањима. Зачиње се тамо где престаје моћ речи и њена магија сличи игри. И када су боје на њеним камерним радовима тамне, нису непривлачне или туробне, нијансе плаве имају звук мора и дубину неба. Ако је реч о људском лику као самосталној целини, уколико се он назире као основ за апстрактне интервенције и редукције (на основу претходног циклуса посвећеног маскама), тај лик је често насмешен а осмех је једна од највећих тајни уметности. Најновији циклус ова сликарка обележава називом "Усхићење". У данашње време све је мање осећања а камоли понесености а то усхићење блиско је чуђењу из кога је по Аристотелу настала философија.
БОНУС ВИДЕО: РИЗНИЦА КУЛТУРЕ И ИСТОРИЈЕ: Народни музеј - чувар српске баштине
"СРАМ ТЕ БИЛО, ОАФЕ ШИЦЕ" Маск жестоко одговорио Шолцу због онога што је рекао у Давосу
АМЕРИЧКИ милијардер Илон Маск поручио је немачком канцелару Олафу Шолцу да треба да га буде срамота назвавши га "Оафом Шицом".
22. 01. 2025. у 08:22
"НЕМА ВИШЕ МИРА" Немачки генерал дао алармантну изјаву о рату са Русијом
ВИШЕ нема мира између Русије и Немачке, рекао је генерал Бундесвера Андре Бодеман у интервјуу за БР24, преноси РИА Новости.
20. 01. 2025. у 12:50
КО ЋЕ ЗАМЕНИТИ ЖИКУ ЈАКШИЋА? "Ја најбоље знам шта желим од тога"
"СИГУРАН сам да нико не може да задовољи моје захтеве и визију како ја то замишљам."
21. 01. 2025. у 19:19
Коментари (0)