СРБИЈА ДОБИЈА ДРУГУ ФАБРИКУ ЕЛЕКТРИЧНИХ АУТОМОБИЛА? Вучић тражио од Сија производњу возила на струју код нас

Елена Божић Талијан

10. 05. 2024. у 14:02

СРБИЈА би могла да добије још једну фабрику електричних аутомобила. Ову могућност наговестио је председник Александар Вучић током посете кинеског председника Си Ђинпинга, који је у разговору са великим лидером са истока покушао да излобира за тај веома значајан пројекат. Очекује се одговор Пекинга, а та опција озбиљно ће се разматрати.

СРБИЈА ДОБИЈА ДРУГУ ФАБРИКУ ЕЛЕКТРИЧНИХ АУТОМОБИЛА? Вучић тражио од Сија производњу возила на струју код нас

Фото: Танјуг/Немања Јовановић

Пре него што је највећи кинески произвођач е-возила компанија BYD лане у децембру одлучила да гради своју гигафабрику у мађарском Сегедину, спекулисало се да је и наша земља разматрана као потенцијална дестинација и да нам је то за длаку измакло.

"Стелантисова" фабрика у Крагујевцу требало би у октобру да почне производњу електричне "панде" у пуном капацитету, а економски аналитичари и стручњаци истичу да би долазак још једног произвођача значајно подигао економску активност у нашој земљи и утицао на раст српског БДП. Електрично возило би као финални производ побољшао структуру нашег извоза која је у аутомобилској индустрији сада базирана на пласирању неких једноставнијих, ситнијих делова, а то би утицало и на смањење спољнотрговинског дефицита.

Како оцењује директор Аутомобилског и мобилити кластера Србије Игор Вијатов, изградња још једне фабрике е-аутомобила би била сјајна вест. Поред крагујевачког "Стелантиса" то би, како додаје, учврстило позицију наше земље као значајног произвођача тих возила у Европи.

- У Србији има око 200 компанија које праве ауто-делове - наводи за "Новости" Вијатов. - Још један произвођач значи додатну прилику за наше добављаче делова да уђу у њихове ланце снабдевања. Они ће бити ангажовани за погон у Крагујевцу, а нова фабрика отвара нове пословне могућности за њих. Такође, шанса за наше добављаче биће и кинеска производња електричних возила у Сегедину.

Изградња још једне фабрике е-аутомобила у Србији би, како додаје, привукла и нове инвеститоре, произвођаче ауто-делова да дођу. Све ово значи и отварање нових радних места за наше грађане. Он истиче да производња возила на електрични погон доноси нове технологије, нова знања и изазове. Биће нам потребан, како додаје, потпуно другачији тип радника, односно много више инжењера и ИТ стручњака.

У Кини постоји око 400 произвођача електричних аутомобила, али нису сви успешни. Неки, попут компаније BYD која гради фабрику у нашем комшилуку, успели су да се пробију и постану глобални играчи. Западни медији често пишу о пословном ривалству ове кинеске фирме и "Тесле" Илона Маска називајући то борбом Титана у области електричних возила. Британски "Гардијан" је почетком године писао да је у последњем кварталу 2023. године BYD први пут надмашио "Теслу" када је у питању продаја само аутомобила на батерије. Не чуди онда што се Мађарска, где је почела припрема земљишта за градњу фабрике овог произвођача из Кине, нашла на мети критика Брисела и љубоморе других чланица ЕУ.

Конкурентност кинеских произвођача е-возила у односу на европске значајно се повећава. Да то изузетно жуља Брисел, показује и изјава председнице Европске комисије Урсуле фон дер Лајен која је као једну од најзначајнијих тема са председником Сијем током његове посете Паризу навела захтев ЕУ за фер конкуренцију у трговини, јер постоји превелика понуда субвенционисаних кинеских производа као што су електрична возила.

Према речима Вијатова, Кина се такмичи са Европом и Америком, а кинески произвођачи електричних возила су заиста напредовали.

- Они праве електричне аутомобиле који су доста јефтинији од европских и америчких, а са сличним перформансама у смислу квалитета - наводи наш саговорник. - Појавиле су се информације да су поједини кинески произвођачи направили батерије са којима аутомобил може да прелази и 1.000 километара са једним пуњењем. Сада су електрични аутомобили декларисани да прелазе од 300 до 500 километара, што утиче и на њихова возила, па су она са мањом батеријом јефтинија, а са већом скупља.

За "Експо" летећи такси

КИНЕСКА компанија, једна од најпознатијих у свету у области тзв. летећих таксија, са којом Србија преговора како би се ове летелице успоставиле 2027. године када се одржава "Експо" у Београду, зове се EHang. Ово за "Новости" открива Петар Војиновић, уредник специјализованог сајта за ваздухопловство "Танго сикс". Вучић је током заједничке изјаве са кинеским председником Си Ђинпингом рекао да се кренуло у преговоре, али није хтео још да износи име фирме. Како Војиновић истиче, тзв. летећи таксији су заправо летелице са вертикалним полетањем и слетањем на електрични погон (eVTOL), као хеликоптери.

- Колико је EHang тренутно у самом врху глобалне трке за практичном демонстрацијом употребе ових летилица, доказано је пре два дана у Абу Дабију - истиче Војиновић. - Тада је изведен први демонстрациони лет са једним путником на простору Блиског истока. Он је превезен у њиховој двоседој летелици без пилота.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (25)

ОПАСНОСТИ СУ СВЕ ВЕЋЕ Путин проговорио о трећем светском рату - Ми видимо шта ради наш противник