"ПАНДА" НА СТРУЈУ ДОНОСИ ПРЕОКРЕТ: Производња електричног возила у Крагујевцу допринеће расту БДП

Е.Б.Талијан

20. 01. 2024. у 08:30

ПРИВОДЕ се крају припреме за производњу нове електричне "панде" у крагујевачкој фабрици "Фијат", која би требало да почне у трећем кварталу ове године. У завршној фази је инсталирање опреме и модификована је производна линија, а радници су прошли обуку у земљи и иностранству.

ПАНДА НА СТРУЈУ ДОНОСИ ПРЕОКРЕТ: Производња електричног возила у Крагујевцу допринеће расту БДП

Фото Д. Миловановић

Економиста Иван Николић, у билтену "Макроекономске анализе и трендови", оцењује да је позитиван преокрет у српској индустрији у другој половини ове године могућ, уколико би се покренула масовнија производња новог модела "панде". Али, како додаје, о томе не треба говорити сада, већ када буде време. Стручњаци су сагласни да ће производња електричног аутомобила у Крагујевцу значајно утицати на подизање економске активности тог краја, као и српског БДП-а.

Помоћник директора Сектора за стратешке анализе ПКС, Бојан Станић, истиче да је нови модел "панде" потенцијално један од наших главних извозних производа.

- Као финални производ побољшаће структуру нашег извоза која је у аутомобилској индустрији сада базирана на пласирању неких једноставнијих, ситнијих делова - објашњава за "Новости" Станић. - То ће утицати на смањење спољно-трговинског дефицита.

Он истиче да ће прозиводња електричног возила у Крагујевцу допринети побољшању препознатљивости наше земље као инвестиционе дестинације. - То је подстрек за друге ауто-компаније да уложе у Србију и покрену операције - каже наш саговорник. - Потенцијална шанса за нашу земљу је и што се део произвођача у ауто-индустрији повлачи са тржишта Азије, посебно из Русије. Они би део производних процеса могли да пренесу у Србију.

Производња новог модела, како додаје, подићи ће економску активност у том региону, јер ће бити ангажовани добављачи који раде за "Фијатову" фабрику, и запошљаваће се људи. За раднике који буду радили у крагујевачкој фабрици то ће бити значајно, јер ће стицати знања и вештине, чиме ће се поваћавати квалитет радне снаге.

Директор Аутомобилског кластера Србије Игор Вијатов оценио је за "Блумберг" да је добро је што ће се код нас правити електрични аутомобил зато што то доноси нове технологије, нова знања и нове изазове. Биће нам потребан, како додаје, потпуно другачији тип радника, биће потребно много више инжењера и ИТ стручњака. Према његовим речима, произвођачи ауто-компоненти су спремни, а око половине делова требало да се произведе у Србији.

Како за наш лист каже секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије, Петар Живковић, мали градски аутомобил који ће се производити у Крагујевцу је у сегменту модела који ће се највише тражити и сигурно ће наћи своје место не само на нашем, већ и на иностраном тржишту. Наслеђује, како додаје, легендарну "панду", дуго година најпродаванију у својој класи.

- Имаће све најсавременије технологије које се тичу безбедности и асистенције возачу - објашњава Живковић. - Сигурно ће бити најсавременији производ који ће се правити у Србији, па очекујем и добро извозне резултате.

Нови модел би требало да буде представљен у јулу ове године. Како се незванично наводи, очекује се да ће најједноставнија хибридна верзија да кошта око 15.000 евра, док би цена електричне, са дометом до 200 километара, требало да буде око 20.000 евра.

Фабрика у Крагујевцу, од јануара 2021. године послује у оквиру концерна "Стелантис". Директор "Стелантиса" , Карслос Таверес, истакао је крајем прошле године да желе да се позиционирају и да свакоме омогуће мало, јефтино и ефикасно електрично возило. Продаваће се, како додаје, на свим континентима и са безброј персонализација за одређена тржишта.

- Ово ће бити прва фабрика серијских електричних возила на Балкану, а већи део аутомобила су већ освојили радници из Крагујевца који су били на обуци - истиче Таверес. - Тако да 2024. излазе прве "панде" из фабрике у Шумадији.

ПРВО ПРОБА

ПРЕ него што се крене у серијску производњу нове електричне "панде", обавиће се пробна. Возило, мора да прође све провере, безбедносне апсекте, комплетно испитивање и тестирање. У крагујевачкој фабрици сада ради 500 радника, а према уговору о производњи електричног аутомобила Владе Србије и "Стелантиса" предвиђено је запошљавање још 1.000 људи.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Коментари (0)

ШТА СЕ ОВО ДОГОДИЛО: Незапамћени хаос у свлачионици Денвера након победе над Лејкерсима