САД ФАЛЕ ИНСТРУКТОРИ: Два месеца се чека на часове вожње
АУТО-ШКОЛАМА у Србији недостају инструктори, па полазници на практичан део обуке за Б категорију чекају два месеца. Када коначно крену са часовима, они су толико проређени да имају прилику да седну у ауто тек два до три пута недељно.
На крају, изгледа да ни МУП нема довољан број испитивача, јер и на полагање испита кандидати чекају више недеља. То им представља додатни проблем, зато што морају да плаћају додатне часове вожње како не би заборавили оно што су научили.
Тренутно се цена обуке за Б категорију креће углавном од 80.000 до 110.000, колико је коштала и пре пола године, када је дошло до поскупљења. У неким ауто-школама недавно је скочила на 130.000, док поједине нереално спуштају цену на око 60.000 динара.
Младен Рашета, из Привредне коморе ауто-школа Србије, истиче да је решење проблема у прописивању минималне цене обуке, која према њиховој рачуници износи 128.000 динара. То је најмањи неопходан износ да би могли одрживо да послују, плате квалитетне инструктуре и пруже добру обуку. Дефинисање минималне и максималне цене је, како указује, на основу Закона о безбедности саобраћаја обавеза МУП-а, а последњи пут је то урађено 2012. године.
- За обуку су неопходни добри инструктори, а њихов број се сада смањује због ниских плата, које су око 50.000 динара - истиче Рашета. - Они углавном одлазе у иностранство као професионални возачи. Део инструктора је прешао у ИТ сектор, обучили су се за програмере, јер је у том послу добра зарада.
Плате инструктора нису пратиле раст трошкова живота. Не треба занемаривати да је тај посао тежак и да они одговарају за безбедност кандидата. Како Рашета указује, постоје ауто-школе које спуштају цену испод реалне, на око 60.000 динара, и привлаче велики број полазника.
- Није одрживо да се ради по тој цени, и у таквим школама кандидати не могу да добију квалитетну обуку и неће научити све што треба - објашњава Рашета. - Они често скраћују или не одржавају часове. Код њих обично раде инструктори који не могу да се запосле на другим местима јер су лоши. Њима се не исплати да им кандидати положе из првог пута, већ излазе више пута на испит. Управо на тај начин ове ауто-школе остварују зараду.
Они су, како додаје, нелојална конкуренција која спушта цену испод сваког минимума. Зато неке веома квалитетне школе нису у могућности да подигну цену обуке и затварају се. Како наводи, велики број њих је већ ставио катанац.
- Све то би било решено када би МУП прописао минималну цену од 128.000 динара - каже Рашета. - Све би се брзо вратило у нормалу. Квалитет би испливао на врх, јер лоше школе не могу да се такмиче у квалитету, већ само у цени.
Наш саговорник истиче да њихово удружење од 2016. године упућује више пута годишње иницијативу МУП-у да испуни своју обавезу, али се то стално одлаже. Треба имати у виду да су, осим добрих инструктора, важни и аутомобили на којима се обучавају кандидати. Практична настава не може да се обавља на старим возилима, већ на технолошки напреднијим моделима, чија је цена скочила, а поскупело је и њихово одржавање.
ЧЕКАЊЕ ПОГУРАЛО ТРОШКОВЕ
ДВА месеца сам чекала да почнем са часовима вожње након што сам положила испит из теорије, а сада већ 20 дана чекам на полагање. Овако своје муке кандидата за Б категорију описује читатељка "Новости" Весна Марковић (30) из Београда, која је обуку платила 90.000 динара.
- Када сам коначно дочекала инструктора и кренула са часовима, то је ишло веома споро - наводи Марковићева. - Само сам два до три пута недељно возила и требало ми је три месеца да прођем 40 часова. Сада морам поново да узимам додатне часове, јер већ 20 дана паузирам чекајући на полагање. Двочас кошта 3.000 динара. Осим тога, у мају ће ми истећи важење здравственог уверења, па ако до тада не положим, морам поново да платим за ново 5.000 динара.
ВАЛЕРИЈ ЗАЛУЖНИ ДАО ПРОГНОЗУ: Ево када ће руска војска да пробије украјински фронт
НОВИ технолошки напредак током ратног времена спречиће озбиљније пробијање фронта дуж украјинско-руске границе до око 2027. године, изјавио је Валериј Залужни, бивши врховни командант Украјине и садашњи амбасадор у Уједињеном Краљевству, за „Украјинску правду“ у интервјуу објављеном 23. новембра.
23. 11. 2024. у 18:55
БРИТАНЦИ ОБЈАВИЛИ ЗАСТРАШУЈУЋУ МАПУ: "Орешник" може да стигне до било ког европског града за мање од 20 минута (МАПА)
БРИТАНСКИ лист "Дејли мејл" оценио је да би балистичка ракета "орешник" могла да стигне до било ког европског града за мање од 20 минута.
23. 11. 2024. у 15:58
ПОТПРЕДСЕДНИК САД УМРО ТОКОМ ОДНОСА: Био са 50 година млађом љубавницом, Бела кућа није знала како да саопшти вест о смрти
БИО ЈЕ то 27. јануар 1979. године. У 1 ујутро, портпарол породице Нелсона Рокфелера објавио је званичну изјаву за штампу. Бивши потпредседник преминуо је У 71 години живота раније те вечери.
22. 11. 2024. у 18:36
Коментари (1)