"ЦРНИ ПЕТАК" КАО СВАКИ ПЕТАК: Трговци засипају грађане привидним појефтињењима до чак 70 одсто
ТРГОВЦИ засипају грађане промовишући бомбастично попусте на одећу, обућу и технику од 20 до 50, а поједини чак и до 70 одсто. Међутим, "црни петак" који се рекламира као време највећих снижења, ове године не нуди ништа повољнију куповину него што је на уобичајеним акцијама које се периодично оглашавају током године.
Стари, маркетиншки мамци за привлачење купаца актуелни су и сада. Ипак, потрошаче ништа не може да заустави од планиране куповине, иако су свесни свих трикова продаваца.
Један од нових "изума" трговаца је попуст од 20 одсто уз минималну куповину од 6.000 динара, или од 30 процената уз минималну куповину од 8.000. Наравно, проценат снижења је написан крупним бројевима, а услов веома ситним словима. Тако, на пример, потрошач мора да купи четири џемпера који коштају по 1.800 динара, што је 7.200, како би добио снижење од 20 одсто. У београдским тржним центрима, најјефтиније патике познатог бренда, са попустом коштају око 3.500 до 4.000 динара. Али, по тој цени су се могле купити и на акцијама током године. Слична је ситуација и са другим артиклима. Од јефтиније робе, могу се наћи фармерке за 1.500 динара, ролке за 1.400, пуњене јакне су око 5.000 до 7.000.
Многи трговци су са попустима кренули од понедељка, а поједини су увели "црни новембар", па их оглашавају читавог месеца. Очекује се да ударни дани шопинг грознице почну сутра, када званично стиже "црни петак", и да се наставе током викенда.
У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) упозоравају грађане да воде рачуна да их не заварају оглашени проценти попуста. Како указују, код нас снижења никада нису тако велика као у западним земљама и углавном су само привидна.
- Ове године је "црни петак" као сваки петак, јер нема разлике у овим снижењима у односу на уобичајене викенд попусте или акције током године - наводи Марко Драгић, правни саветник у НОПС-у.
- До ове ситуације је дошло, јер су цене претходно много скочиле.
Читатељка "Новости" Зорица Јефтић каже да јој данима нон-стоп стижу поруке путем имејла и друштвених мрежа у којима се промовишу снижења.
- То су само мамци за навлачење - истиче Јефтићева.
- Највише ме нервира када напишу попуст на сву робу, на пример, 30 одсто. Када отворим сајт, онда је само неколико производа на снижењу, а остали имају редовне цене. Хтела сам да купим капут, али су ми рекли да то није на попусту. Нису ми одговорили зашто су онда написали да је на сву робу. Ниједан од производа који се мени свиђа није на попусту, а чекала сам "црни петак" да бих купила јефтиније.
Она каже да ће, без обзира на све, да пазари нешто што је на попусту. Ко би, како додаје, прескочио добар повод за шопинг. Читаоци нашег листа пожалили су нам се и да им највише смета када трговци на излогу напишу да је попуст "до 50 одсто", а притом је потребна лупа да би се уочило "до".
- То је веома вешт маркетиншки трик, јер то значи да попуст може да буде и само један проценат - објашњава Драгић.
- Ово је само начин да се купац наведе да дође у продавницу.
Репортери "Новости" су се уверили да трговци овај мамац користе најчешће и ове године у тржним центрима. У радњама на чијим излозима је наведено снижење "до 50 одсто", попусти се крећу од шест, 16 до максимално 30 одсто. Како Драгић истиче, потрошачи треба да знају да најмање једна петина производа мора да буде обухваћена највећим процентом попуста.
- То значи да уколико је најављено снижење од 30 одсто, онда у продавници једна петина артикала мора да буде толико јефтинија - објашњава Драгић.
- Ако је понуђена роба у занемарљивој количини или са циљем да се купац наведе да пазари друге врсте производа, онда је то прекршај. Често се дешава и да нема артикала за које је оглашен попуст.
Купци треба да обрате пажњу да не буду насамарени, посебно када је техника у питању, јер се дешава да "бомбастично" најављени попуст одређеног модела производа код једног трговца заправо буде његова редовна цена код другог продавца. Зато је савет потрошачима да обавезно упоређују понуду. Честа је појава и да трговци намерно подижу цене одређени кратак период раније, а онда огласе снижење. Тиме су, заправо, задржали старе цене. И то је, такође, прекршај и непоштена пословна пракса. Ако грађани то уоче, могу да пријаве тржишној инспекцији или организацијама за заштиту потрошача.
НЕ МОЖЕ ДА СЕ ЗАМЕНИ, НИТИ ДА СЕ ВРАТИ
УКОЛИКО је производ на снижењу купљен у физичкој продавници, према Закону о заштити потрошача, не може да се замени нити врати.
- Ипак, чињеница је да већина трговаца то омогућава - указује Марко Драгић из НОПС-а.
- То је ствар њихове пословне политике или добре воље.
Он истиче и да уколико је роба купљена на снижењу неисправна, ако са њом нешто није у реду, купац има права на рекламацију. У НОПС-у саветују да потрошачи искористе погодности онлајн куповине. Осим што ће избећи гужве, имају право и да у року од 14 дана врате производ трговцу и то без навођења разлога и без обзира на то да ли је купљен на снижењу или по редовним ценама. Услов је да роба није коришћена и оштећена.
Препоручујемо
СТИГАО ЖЕСТОК ОДГОВОР ТРАМПУ ОД ПРЕДСЕДНИКА: То је наше и тако ће остати!
ПРЕДСЕДНИК Панаме Хосе Мулино поручио је да Панамски канал припада његовој држави и да око тога неће бити преговора.
23. 12. 2024. у 08:54
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)
ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.
20. 12. 2024. у 17:07
"СРЦЕ МОЈЕ, ДУШО МОЈА" Дајана грца у сузама због Жике, а он је грли: "Сетила сам се наше свадбе" (ВИДЕО)
"ЗАСЛУЖИО си да те загрлим и пољубим..."
23. 12. 2024. у 10:06
Коментари (1)