АКО ЈЕ НА СНИЖЕЊУ, НЕ МОЖЕ ДА СЕ ЗАМЕНИ: Права потрошача су различита за купљено у радњи и путем интернета

Е. Б. ТАЛИЈАН

03. 11. 2022. у 10:00

ВЕЋИНА потрошача пазари одећу и обућу на снижењу, али не знају да уколико је такав производ купљен у физичкој радњи, не може да се врати нити замени.

АКО ЈЕ НА СНИЖЕЊУ, НЕ МОЖЕ ДА СЕ ЗАМЕНИ: Права потрошача су различита за купљено у радњи и путем интернета

Фото Д. Миловановић

То каже закон, али с друге стране, већина трговаца, а посебно велики модни ланци то дозвољавају, јер је таква њихова пословна пракса, а не обавеза.

Другачија је ситуација са робом која се купује онлајн. Она може да се врати у законском року од 14 дана и када је купљена на снижењу. И овај рок је у појединим познатим модним кућама продужен на 30 дана. Значајно је да потрошачи знају законске прописе, али и да буду упознати са интерним правилима трговца код кога пазаре како би избегли непријатна изненађења. Велики ланци све услове куповине наводе на својим званичним интернет страницама.

Нашој редакцији се обратила Београђанка Наташа Стевановић која није могла да замени јакну купљену на попусту у једном малом новобеоградском бутику.

- Јакну нисам уопште носила, него сам тек код куће, када сам је пробала са дебљим џемпером схватила да ми треба већи број - каже Стевановићева.

- Међутим, када сам отишла да заменим, продавачица ми је рекла да не могу, зато што је купљена на снижењу. Иначе, често код њих купујем, у мом комшилику су и до сада није било никаквих проблема.

Фото А. Стевановић Живковић

У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) кажу да је у случају ове Београђанке трговац поступио у складу са Законом о заштити потрошача.

- Уколико је производ купљен у пословним простројима, према закону, није га могуће вратити ни заменити - објашњава Марко Драгић, правни саветник у НОПС-у.

- Чињеница да већина трговаца, ипак, то омогућава, ствар је њихове пословне политике или добре воље. У складу са законом, купац има право на повраћај новца за производ купљен на даљину, односно онлајн, у року од 14 дана и то без навођења разлога и без обзира на то да ли је купљен на снижењу или по редовним ценама. Услов је, наравно, да роба није коришћена и оштећена.

Читатељка "Новости" Данијела Марковић, која углавном одећу и обућу купује у великим модним ланцима, истиче да увек прво прочита правила куповине на сајту.

- Компанија мог омиљеног бренда дозвољава да се роба врати без обзира на то да ли је купљена онлајн или у продавници и то често радим без икаквих проблема - каже Марковићева.

- Све замене они третирају као повраћај и за то дају рок од 30 дана од дана куповине, што је дуже него што је законом прописано. Купац треба да затражи прво повраћај. Ако је производ купљен онлајн и тај захтев се упути преко њихове апликације или сајта, онда се новац врати на картицу. Када ће средства лећи, то зависи од банке, а у мојој банци буде у року од три дана.

У продавници, како додаје, враћају у кешу. Такође, за замену у радњи нема потребе да се подноси захтев онлајн. Када врате новац, потрошач купи производ који жели. Неки трговци прихватају да сносе трошкове враћања робе на себе, јер је њихова интерна политика таква.

У једној познатој модној компанији нуде три начина. Ако се оде директно у продавницу или се производ пошаље постекспресом, онда је та услуга бесплатна. Уколико курирска служба долази на кућну адресу, или неку другу коју наведе купац, да преузме робу, онда то кошта 290 динара.

Како објашњава Драгић, према закону, ако потрошач враћа робу коју је купио онлајн, сви трошкови иду на његов терет.

- Трговац је дужан, приликом испоруке производа, да достави образац за одустанак од куповине - наводи Драгић. - Потрошач треба да га попуни, а веома је важно да га пошаље препоручено са повратницом на адресу продавца. Зато да би имао доказ када је тачно одустао од куповине, како продавац не би могао да каже да је пробијен рок.

На овај начин треба поступити уколико се захтев не подноси путем веб-сајта или апликације трговца. Са растом онлајн трговине, повећава се и број продаваца који не раде у складу са прописима. Купци који пазаре код таквих трговаца то чине на сопствени ризик, јер неће моћи да заштите своја права. Зато је важно да онлајн купују само код регистрованих продаваца. Они на видном месту имају назначено пословно име, адресу, контакт податке, матични и ПИБ број.

РОК ЗА ИСПОРУКУ 30 ДАНА

ОЧЕКИВАЊА купаца су да роба коју су пазарили онлајн треба да им стигне у року од два до три дана, па уколико није тако, мисле да је пробијен рок и често се жале удружењима за заштиту потрошача.

- Законски рок за испоруку производа је 30 дана, уколико уговором о куповини није другачије предвиђено или пословна политика компаније није другачија - објашњава Марко Драгић из НОПС-а.

- Ако је уговором предвиђен неки краћи или дужи период од законског, онда је трговац то дужан да поштује. Ако је рок за испоруку пробијен, потрошач има право да одустане од куповине и тада новац треба да му буде враћен у року од три дана.

За поврат новца након одустанка од куповине, нема законског рока, али се подразумева да треба да буде разуман.

ШТЕДИ НОВАЦ И ВРЕМЕ

ЧИТАТЕЉКА "Новости" Данијела Марковић нашла је начин како да уштеди и време и новац када пазари одећу и обућу.

- Онлајн куповина је комфорна, али не можеш да пробаш - каже Марковићева. - Зато одем у радњу и испробам оно што ми се свиђа, а онда тај производ сликам или ставим у корпу на њиховој апликацији и чекам снижење. Када буде на попусту, онда наручим онлајн.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

РУСИЈА СЛАВИ: Укидају се санкције које су Русе посебно болеле!