ДУНАВ ЗАКОЧИО ПРЕВОЗ УГЉА И ГОРИВА: Низак водостај отежава, па чак и обуставља транспорт енергената
УВОЗ горива и угља у Србију Дунавом је отежан, а на појединим тачкама и онемогућен због изузетно ниског водостаја.
У Србији може да се плови, али је транспорт кроз Бугарску обустављен, а проблематичан је и из правца Будимпеште.
Како стручњаци објашњавају за "Новости", у јулу је смањено допремање деривата из иностранства, али снабдевање нашег тржишта није угрожено. "Нафтна индустрија Србије" ради пуним капацитетом и пласира веће количине горива већ дуже време.
- Осим тога, НИС има оперативне и стратешке резерве, тако да је сада тржиште мирно - објашњавају наши саговорници. - Алтернативно, деривати могу да се допремају и железницом, не би било ни први ни последњи пут, али је то скупља варијанта.
Дуготрајна суша и високе температуре узрок су изузетно ниског водостаја и барже које имају дубок газ не могу да плове, или морају да смање терет, а поједине тачке на Дунаву су и потпуно непроходне. То је онемогућило и увоз угља у Србију преко румунске луке Констанца, јер делом Дунава у Бугарској не може да се плови. Како је раније најавио председник Александар Вучић, држава преко Кине настоји да набави два милиона тона овог енергента, а планирано је да управо овом пловном трасом стигне у нашу земљу.
РАСТЕ ПОТРОШЊА
ПОТРОШЊА горива у Србији порасла је за 13 одсто - истиче Томислав Мићовић из Удружења нафтних компанија Србије. - То се делом може објаснити тиме што су нам се вратили потрошачи који су деривате куповали у БиХ и Северној Македонији или наши транспортери, који су га набављали у Мађарској. Истовремено, потрошња горива расте и у региону.
Србија је понудила Бугарској помоћ и багери би већ од ове недеље требало да крену са интервентним радовима на спорном делу Дунава у тој земљи, јер је тај пут од стратешке важности за обе државе. Наша делегација на челу са министром саобраћаја Томиславом Момировићем боравила је тим поводом у петак у Софији. У међувремену ће транспорт овог изузетно важног енергента за производњу струје бити преусмерен на железницу. Договорено је да ће бугарска железничка инфраструктура дати предност нашем карго саобраћају, којим ће стизати угаљ за ЕПС.
Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић наводи да су бројне барже и бродови који носе деривате нафте за нашу земљу заробљени, са једне стране из правца Констанце и Бугарске, а с друге из праца Будимпеште, јер и у Мађарској постоји једна тачка која није пловна. Он указује да се значајан део горива допрема из увоза, те да, уколико њега нема, снабдевеност може бити угрожена.
- Потрошачи су сигурни и на свим пумпама могу да дођу до горива, али је на велепродајном тржишту већи проблем - истиче Мићовић. - Од настанка украјинске кризе, или је проблем био у доступности деривата или ценама, а сада је у нивоу Дунава. Компаније се одмах окрећу другим видовима превоза, с тим што свака железничка композиција довози далеко мање деривата него што могу бродови. Нема ни довољно вагона да би могао да буде замењен транспорт Дунавом.
Укључен је, како наводи, и друмски превоз и деривати се увозе ауто-цистернама, али је то изузетно скупо. Он наводи да ризици постоје у читавој Европи.
- Можемо само да утичемо на то да их смањимо - каже Мићовић. - Држава треба да повећа залихе које би могле да одговоре на неки већи поремећај.
Препоручујемо
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)
МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.
14. 11. 2024. у 17:17
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
ЧИТУЉА КОСТИЋУ ОД ДЕЦЕ: "Живиш кроз нас - настављамо с поносом"
МИОДРАГ Костић, оснивач и председник МК Групе, преминуо је у среду ујутру.
14. 11. 2024. у 12:46
Коментари (0)