НЕ ПРИЗНАЈУ ФИСКАЛНИ РАЧУН?! "Техноманија" крши закон и права потрошача, за повраћај новца прихвата само слип од картице
ДА је немогуће предвидети каквим све злоупотребама и манипулацијама трговци могу да направе пакао потрошачу од једне обичне куповине, потврђује несвакидашње искуство читатељке "Новости" К. Б. из Београда.
Познато је да је фискални рачун главни доказ о куповини и грађани га чувају како би могли да остваре своја потрошачка права. Међутим, трговински ланац техничке робе "Техноманија" примењује незакониту и до сада незабележену праксу. Да би вратили новац К. Б. захтевали су слип од картице, преко које је купљен аспиратор, иако је она имала оригиналан фискални рачун. Мада нису имали никакво право да то траже, она је прошла тродневно малтретирање, које је завршено тек када је из матичне банке донела извод трансакције. Може се само претпоставити да је, вероватно, намера трговца била да натера купца да одустане од захтева за повраћајем новца и да купи неки други производ код њих.
Како наша читатељка објашњава, грешком је купила аспиратор већих димензија и хтела је да га замени за одговорајући.
- Они нису имали такав ни у једној својој продавници, па је остала опција да ми врате новац - наводи наша саговорница.
- Први покушај да се то реализује и да се проблем реши било је чисто губљење времена, јер сам, по свему судећи, изабрала погрешан дан, недељу. Рекли су ми да шефови нису у радњи, па сторнирање и повраћај нема ко да одобри. Наредног дана су казали да немају пазара у каси. После тога су ми тражили слип од картице иако, приликом куповине, нико није нагласио да треба да га сачувам.
Уредно је, како наводи, приложила фискални рачун, али им то није било довољно. Није помогла ни сачувана СМС порука у којој су били подаци о извршеној трансакцији. На крају је морала да оде у матичну банку да им донесе извод, како би јој вратили новац. У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) истичу да је закон јасан и да је фискални рачун доказ о куповини, а слип није потребан.
- Није забележен пример такве праксе, то што су урадили у овом трговинском ланцу је малтретирање купца - истиче Младен Алфировић из НОПС. - Инсистирање да мора да има слип је уцењивање потрошача.
Раније су потрошачи за повраћај новца могли да користе и неку другу потврду о куповини на којој су наведени сатница, датум и локација радње у којој је купљена. Међутим, како Алфировић истиче, сада за поврат средстава морају да имају фискални рачун или број рачуна.
- Због нових прописа о фискалним касама, сада је пракса другачија - указује Алфировић.
- Ти уређаји немају контролну траку као претходни. Да би трговац проверио број рачуна у бази, мора да га зна. Пореска управа не одобрава да се исплати новац ако нема фискалног рачуна. Зато је савет потрошачима да их обавезно чувају.
Он објашњава да и сада трговац мора да прихвати рекламацију, ако се поднесе слип, уколико је производ плаћен картицом, извод из банке или гарантни лист, који се добија обично за техничку робу.
- Уколико потрошач нема фискални рачун, а има неку од ових потврда, закон обавезује трговца да му уважи рекламацију - истиче Алфировић. - Али, да би био враћен новац, неопходан је фискални рачун или број рачуна.
Ова нова пракса је, како наводи, у колизији са Законом о заштити потрошача, па ће у наредном периоду морати да се усклади.
Овим поводом званично смо контактирали са "Техноманијом", али до закључења овог издања "Новости" нисмо добили одговор.
ГАРАНТНИ ЛИСТ ДОВОЉАН ЗА РЕКЛАМЦИЈУ
ОВЕРЕНИ гарантни лист је потврда о куповини и уколико је потрошач приложи без фискалног рачуна, трговац мора да уважи његову рекламацију. Када је давалац гаранције произвођач, увозник или трговац на велико, а гарантни лист, приликом куповине, овери својим печатом и потписом овлашћени продавац, то је довољан услов да потрошач оствари право на поправку уређаја.
ПРОПАДА ЛАЖНА ДРЖАВА: Светска банка упозорава Приштину - Имате највишу стопу сиромаштва и незапослености у Европи
ТАКОЗВАНО Косово има највишу стопу сиромаштва и незапослености у Европи, упозорила је заменица директора Светске банке за Косово Џејн Спроустер истичући да Приштина што пре мора да пређе на модел конкурентног економског раста који обезбеђује више радних места и бољи квалитет живота, преноси Телеграфи.
05. 01. 2025. у 16:19
БИЋЕ ПУНО СНЕГА, ЧАК И У БЕОГРАДУ: Метеоролог дао прогнозу за празнике, па открио какво ће бити лето и све изненадио
ГОСТ јутарњег програма "Новости" био је метеоролог Иван Ристић који је говорио о томе какво нас време очекује после празника, али и током лета и целе године.
03. 01. 2025. у 20:35
НИЈЕ САМО НОВЧИЋ: Шта се још ставља у божићну чесницу
ЗНАТЕ ли шта све може да се убаци у чесницу и чиме је допуштено заменити новчић?
05. 01. 2025. у 10:17
Коментари (5)