ПРЕКО БУГАРСКЕ УГАЉ КАСНИ ДВЕ НЕДЕЉЕ: Због ниског водостаја отежани и производња струје и речни транспорт (ФОТО)
ДУГОТРАЈНА суша и високе температуре узрок су изузетно ниског водостаја што отежава производњу електричне енергије из хидропотенцијала и онемогућава увоз угља баржама преко румунске луке Констанца и бугарске Русе у нашу земљу.
Србија настоји да осигура несметан рад термоелектрана током зиме и зато улаже напоре да обезбеди што веће количине овог енергента, за којим на глобалном нивоу влада права помама.
Председник Републике Александар Вучић рекао је недавно да увозимо угаљ из БиХ и свих делова бивше Југославије на све могуће начине, користећи камионе и возове. Он је нагласио да уз помоћ Кине држава покушава да набави два милиона тона овог енергента који би требало да се допреми у Србију преко румунске луке Констанца.
У нашој земљи пловни транспорт се одвија без проблема, али у Бугарској је обустављен, што онемогућава да из тог правца угаљ баржама стигне до нас. Како "Новости" сазнају, половином августа би тај проблем могао да буде решен. Помоћник министра за водни саобраћај Вељко Ковачевић, истиче да у овим катастрофалним хидролошким условима за читав Стари континент, Србија готово свуда гарантује 2,5 метра дубине за пловидбу, што може ретко ко у Европи.
- Најгора је ситуација у Бугарској, у сектору Белене, где је обустављен транспорт - објашњава Ковачевић за "Новости". - То отежава допремање угља у Србију баржама преко Констанце у Румунији и луке Русе у Бугарској. Очекује се да ће до половине августа да се реши проблем у сектору Белене, односно да се пловни пут избагерује и тада ће моћи да нам стиже угаљ.
Према његовим речима, нема проблема за допремање овог енергента из других праваца. Велике количине угља нам, како наводи, стижу преко румунских лука Оршава и Турну Северин. Такође, овај енергент се у Србију допрема и железницом и камионима из региона. Како истиче, у Србији се не очекују значајнији проблеми упркос лошој хидролошкој ситуацији.
- Код нас нема драматичних ограничења као у Европи, а то је последица улагања у пловне путеве у последње четири године - наглашава Ковачевић.
- Уложили смо 10 милиона евра и изградили више хидротехничких објеката од Београда до Бачке Паланке. Извадили смо близу 700.000 кубика шљунка и песка из пловног пута.
Он указује да је у нашој земљи само у два сектора био ограничен газ пловидбе на 1,8 метара дубине, а уобичајено је 2,5 метара. Ово значи да бродови могу да превозе мање терета.
- То се односи на Чортановце и Аранкину аду - наводи Ковачевић. - Сада је Аранкина ада избагерисана на два метра, а чим се достигне тзв. низак пловидбени ниво, вратиће се на уобичајену дубину.
СМАЊЕНА ПРОИЗВОДЊА КИЛОВАТА
ЛИДЕР за сектор енергетике у "Дилојту" и некадашњи директор за снабдевање и дистрибуцију у ЕПС Жељко Марковић, указује да половина укупне годишње производње електричне енергије у Србији долази из ХЕ "Ђердап 1".
- Смањени дотоци воде утиче на смањену производњу електричне енргије из хидро-сектора - објашњава Марковић.
- Тренутно се из хидропотенцијала произведе око 20 одсто електричне енергије, а остало мора да се надокнађује из других извора или из увоза.
Очекује се, како наводи, да ће у најкраћем могућем року, газ пловидбе бити на два и по метра у Чортановцима, чак и при овако ниском водостају. Он указује да су у Европи водостаји веома лоши и да је ситуација на Рајни и Дунаву неповољна.
- На Рајни су већа ограничења, газ је спуштен на 1,7 метара - наводи Ковачевић.
- Од Немачке до Србије, на Дунаву је ограничење на 1,8 метара дубине за пловидбу.
Због ниског водостаја река у Немачкој бродови сада могу да превозе свега половину терета.
Наш саговорник указује да проблеми са којима се суочавају на Рајни има неповољан утицај на економију ЕУ и да ствара велике губитке за индустрију. Западни медији извештавају да дуги сушни период, без изгледа за скорије падавине, утиче на пловност Рајне и других река.
- Дозвољен нам је сада превоз само 50 одсто количине коју иначе транспортујемо - рекао је директор речног превозника "Биненшифарт" Роберто Шпранци.
- Водостај река је тренутно пренизак за неометану пловидбу, а захтеви за транспорт бродовима велики.
Криза у вези са гасом повећала је потражњу за угљем, па је то тренутно и главни терет који бродари превозе. Један део бродова, који користе реке кроз Немачку, тренутно је укључен и у превоз житарица из Украјине. То је, како истиче Шпранци, смањило слободне капацитете. ЕУ је забринута и зато што низак водостај на рекама угрожава рад термоелектрана и нуклеарки, којима је вода потребна за хлађење.
Препоручујемо
ЛИДЕРИ Г7 СВЕ ДЕЉЕ ОД ЗЕЛЕНЕ АГЕНДЕ: Енергетска криза диктира повратак на угаљ
24. 06. 2022. у 16:25
МАКРОН СВЕ ИЗНЕНАДИО: Ево шта каже о преговорима са Путином
ФРАНЦУСКИ председник Емануел Макрон рекао је да не искључује могућност преговора са руским председником Владимиром Путином „када контекст дозвољава“.
17. 11. 2024. у 21:03
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.
17. 11. 2024. у 19:48
ДА ЧОВЕК НЕ ПОВЕРУЈЕ: Погребни бизнис - ево чиме се Легија бави у затвору
ТАЈ посао му је плаћен.
18. 11. 2024. у 15:42
Коментари (1)