ПРОКОП ВИШЕ НИЈЕ СКАДАР НА БОЈАНИ: Целокупан комплекс требало би да буде готов у 2025. години (ФОТО)

Б. Царановић

30. 07. 2022. у 09:00

ЗА десет дана коначно се улази у завршницу дуго најављиване, деценијама ичшекиване, изградње главне железничке станице Прокоп.

ПРОКОП ВИШЕ НИЈЕ СКАДАР НА БОЈАНИ: Целокупан комплекс требало би да буде готов у 2025. години (ФОТО)

Фото Илустрација

Како је председник Србије Александар Вучић прексиноћ најавио, радови на изградњи "Београд центра", нове главне железничке станице, крећу 8. августа, а ради се о најважнијем капиталном пројекту за наредних неколико година. Завршетак целокупног комплекса очекује се у 2025.

Прошло је више од пола века када су осванули први новински натписи са темом селидбе Главне железничке станице и градњом нове - "Београд центар". Међу првим текстове о новој станици Прокоп написао је наш пензионисани новинар Милош Миљковић, тада на почетку свог вишедеценијског стажа. После његових најава, генерације новинара "Новости" и осталих редакција почињали су каријере на истом месту - Скадру подно Топчидерског брда.

Фото М. Анђела

Један од таквих наслова био је "Минери ударили темељ", објављен у нашем листу 8. октобра 1977. године, када је репортер известио о почетку градње нове железничке станице "Београд". Готово пола века касније очекује се нови почетак, али овога пута на завршници.

Фото Танјуг/МИСГ

Томислав Момировић

- Од 1945. постоје тенденције да се формира нова железничка станица у Београду, док смо сведоци да се од 1971. гради железничка станица Прокоп - каже за "Новости" министар грађевинарства Томислав Момировић. - У претходних неколико година смо реализовали велике инвестиције на основној железничкој инфраструктури како бисмо "ударили" што боље темеље даљој модернизацији железничког сектора у Србији. У августу коначно почињемо са радовима на изградњи станичне зграде "Прокоп" која ће бити површине око 6.000 квадрата.

Како Момировић каже, изграђени објекат неће бити само класична железничка станица, већ нови урбани центар тог дела Београда. Након комплетне изградње железничке станице Прокоп, за годину и по дана, формираће се нови пословни и резиденцијални центар у самом центру Београда. Железничка станица биће савременог изгледа, где ће путник бити у центру пажње.

Идеја о станици Прокоп датира још из седамдесетих година. За време мандата градоначелника Бранка Пешића, почело се са изградњом Београдског железничког чвора, чиме је предвиђено измештање Главне железничке станице са позиције чеоне станице на Савском тргу. Радови су обустављени 1980, у наредном периоду било је неколико неуспешних покушаја, да би пројекат "Београд на води" 2014. дефинитивно припремио селидбу Главне железничке станице из Савамале. После 42 године од почетка, 26. јануара 2016, завршена је станица, а наредне 2017. - ступањем на снагу новог реда вожње "Србија воза", "Београд центар" је постао полазна станица за унутрашњи саобраћај у Србији.

- До сада су реализоване Фаза 1 и међуфаза пројекта изградње железничке станице "Београд центар" - кажу у Министарству грађевинарства. - Реконструисани су саобраћајни, грађевински и електротехнички инфраструктурни капацитети за пријем, отпрему и управљање саобраћајем возова. Обезбеђени су услови за организацију путничког саобраћаја на територији Београдског железничког чвора. Тренутно је у реализацији Фаза 2 пројекта која је, ради лакшег спровођења, подељена у три етапе.

Како наши саговорници кажу, у току су финални радови на извођењу за прву етапу која предвиђа постављање комплетне плоче, за шта је из буџета Србије издвојено око 11 милиона евра. Завршетак прве етапе је у августу. Друга етапа обухвата пројектовање капацитета станичног комплекса "Београд центар" - Прокоп испод централног дела плоче који у свом саставу има све службене и техничке садржаје као и сервисне функције за путнике који приступају станици са доњег станичног трга.

У питању су послови на изградњи првог и другог станичног колосека са припадајућом контактном мрежом и пероном, фасаде, зидовa и инсталацијa у просторијама испод централне плоче са уређењем и опремањем унутрашњег простора са свим објектима укључујући и просторе првог станичног перона.

- Новац за прилагођавање техничке документације и извођење радова у вредности од око 25 милиона обезбеђен је у оквиру Пројекта модернизација железничког сектора - прва фаза, који се финансира средствима Светске банке и Француске агенције за развој - кажу у Министарству. - Почетак радова испод дела плоче се очекује средином следеће године и планирано је да трају годину и по дана. Трећа етапа обухвата заједничку изградњу станичне зграде са другим комерцијалним садржајима.

 

КАПИТАЛНА БРЗА ПРУГА ДО НОВОГ САДА

- НАЈВЕЋИ резултат чврсте подршке коначном осавремењавању железничке инфраструктуре је изградња брзе пруге од Београда до Новог Сада и увођење у саобраћај најмодернијих "соко" брзих возова за брзине до 200 км/ч - каже Момировић и додаје да је железница најекономичнији и најбржи начин транспорта. - Ако се узме у обзир и еколошки аспект и утицај који железница има на смањење емисије CО2, јасно је колико је важна изградња брзе пругe до Новог Сада. За мање од пет месеци, продато је више од 650.000 карата, што је јасан показатељ да железницу враћамо на место које јој је одувек припадало.

САДРЖАЈИ ВРЕДНИ ОСАМ МИЛИОНА ЕВРА

РЕПУБЛИЧКА дирекција за имовину је у јулу 2019. године објавила јавни позив за заинтересоване за заједничку изградњу зграде железничке станице "Београд центар", паркинга и пратећих комерцијалних садржаја. - објашњавају у Министарству. - Као стратешки партнер је изабрана фирма Railway City Београд - Стари град, која је завршила израду пројекта за грађевинску дозволу и прибавила решење о грађевинској дозволи и ускоро се очекује почетак радова на изградњи станичне зграде у вредности око осам милиона евра. Рок за завршетак радова на станичној згради и осталих пратећих садржаја по уговору са стратешким партнером је годину и по дана.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ: Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.

17. 11. 2024. у 09:28

Коментари (0)

СУМА ОД КОЈЕ ЋЕ ВАМ СЕ ЗАВРТЕТИ У ГЛАВИ: Ево колико су зарадили Тајсон и Пол за боксерски спектакл