ЛОКАЛНЕ ПРУГЕ "ПУТУЈУ" У ОТПАД: Трасе које ће се угасити већ деценијама се не користе, највише њих је у Војводини
ОД Банатског Петровог Села до Аде, баш као од Сенте до Кањиже, или од Сомбора до Бачког Брега, возом се не може равно 44 године.
Са одлуком "Инфарструктуре железнице" да ове, као и још 12 локалних пруга демонтирају, склоне и продају као секундарне сировине, умире свака нада да ће се некад и моћи.
Ово железничко предузеће одлучило је да у наредне две године демонтира око 435 километара старих пруга у Србији, на којима се железнички саобраћај деценијама не одвија и нису предвиђене за даље коришћење. И готово све угашене трасе се налазе у Војводини - чак 400 километара. Када колосеци оду у "старо гвожђе", ослободиће се 590 хектара земљишта у 26 општина.
Професор са Департмана за саобраћај Факултета техничких наука у Новом Саду Гордан Стојић напомиње да је ово предузеће пре одлуке морало да спроведе анализу стања и процену тржишта, а није сигуран колико је озбиљно то урађено.
- Потребе становништва да путују и потребе привреде нису нестале - истиче Стојић. - Токови путника и робе постоје. Они су прешли на друмски саобраћај, јер им је поузданији од железничког. Технички факултет је радио студије за потребе општина и дошли смо до закључака, између осталог, да је пад броја превезених путника у директној вези са падом броја путничких возова. Квалитетна анализа тржишта би показала да регионални железнички саобраћај има своје место. Главни коридори вероватно неће задовољити потребе привреде, која је, ипак, лоцирана даље од њих. Треба гледати из угла задовољења потреба становништва и предузећа. Када се изграде коридори, сви би требало да пређу да живе у Београд, Нови Сад и Ниш.
"Инфраструктура железнице", с друге стране, поручује да је реч о пругама чије функционисање и одржавање ни на који начин није било исплативо, а било какве нове инвестиције и поправке немају ни економско, ни саобраћајно оправдање. Уговор о продаји остатака демонтираних пруга потписали су са компанијом ЗГОП из Новог Сада. Стићи ће им шине, скретнице, делови и колосечни прибор.
- Реч је о око 25.000 тона секундарних сировина, чијом продајом ће "Инфраструктура железнице Србије" зарадити нешто више од 302 милиона динара - кажу у овом предузећу. - Претходних деценија било је више покушаја да се уради овај велики посао и реши проблем старих пруга у Србији, али су се сви завршавали неуспешно. Овог пута, јавна продаја секундарних сировина са старих пруга је дуго, пажљиво и детаљно планирана, што је довело до успешне реализације и потписивања одговарајућег уговора. Сектор за набавке и централна стоваришта "Инфраструктуре железнице Србије", уз пуну подршку пословодства компаније, на тај начин спровео је једну од највећих јавних продаја у Србији у последњих десет година.
ПРАГОВИ ОПАСНИ ПО ПРИРОДУ
УГОВОРОМ о продаји секундарних сировина са ових петнаест пруга предвиђена је и обавеза демонтаже, транспорта и депоновања железничких прагова, према актуелним законским решењима која регулишу ову област, саопштава "Инфраструктура железнице".
- То значи да ће око 350.000 отпадних дрвених железничких прагова, који по последњој класификацији представљају опасан отпад, бити уступљени на даље располагање компанији која је тај посао добила на тендеру Министарства за заштиту животне средине. Вредност отпадних дрвених железничких прагова, који ће на овај начин бити уклоњени, углавном са територије Војводине, износи око 6,8 милиона евра.
ОЧЕКУЈУ ПРИХОД ОД 21 МИЛИОН ЕВРА
ИНФРАСТРУКТУРА железнице Србије продаје 40.000 тона секундарних сировина, са планираним приходом од 1,83 милијарде динара. Реч је о старим шинама, колосечном прибору, скретницама... Уговор су потписали са компанијом Metalfer Steel Mill из Сремске Митровице, у заједничкој понуди са фирмом "Еко унија СН" из Старе Пазове. У овој години од продаје секундарних сировина договорен је приход од око 21 милион евра.
Почетна цена на овој јавној продаји износила је 1,46 милијарди динара, па је између почетне и уговорене цене остварена разлика у износу од 373 милиона.
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ
О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.
15. 12. 2024. у 13:55
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
БИЛА САМ ТРУДНА, А ОН ЈЕ БИО ГРУБ: Камера забележила Нолетову и Јецину свађу - снимак изненадио све
НОВАК и Јелена Ђоковић у емотивној вези су од 18. године, што значи да су пола живота провели заједно. Важе за један од најскладнијих парова, али и код њих се дешавају несугласице.
15. 12. 2024. у 12:00
Коментари (0)