И У МАРКЕТИНГУ ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО: После готово пола века сачињен нови појмовник у којем су англицизми преведени на српски језик
РЕЧИ из енглеског језика као што су адвертајзинг, шопинг, прајм тајм, фејк њуз, шер... и многе друге постале су наша свакодневица, а нарочито много користе их маркетиншки стручњаци.
![И У МАРКЕТИНГУ ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО: После готово пола века сачињен нови појмовник у којем су англицизми преведени на српски језик И У МАРКЕТИНГУ ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО: После готово пола века сачињен нови појмовник у којем су англицизми преведени на српски језик](/data/images/2024-07-18/508066_fon_fmob.jpg)
ФОН
Како би ови изрази добили адекватну замену на српском језику, професори Катедре за маркетинг менаџмент и односе с јавношћу Факултета организационих наука саставили су Појмовник у коме се налази 1.500 речи из области маркетинга и комункација које су са енглеског преведене на српски, али и обратно - са српског на енглески.
Да овај приручник представља пионирски подухват да се српски језик очува, али и обогати новим терминима у оквиру струке, истиче професорка Милица Костић Станковић, коуредник Појмовника и шеф Катедре за маркетинг менаџмент и односе с јавношћу ФОН-а.
- У контексту очувања језика, мотивисало нас је Вуково "пиши како говориш, читај како је написано", као и Ајнштајново "ако нешто не можете да објасните једноставно, онда то нисте ни разумели" - појашњава за наш лист ова професорка. - Истовремено, одговорност према терминолошкој писмености студената као будућих стручњака, била нам је подстрек да им приредимо један овакав приручник.
Наша саговорница наводи да је последњи Лексикон маркетинга издат 1977. године у Југославији, па је било и право време да се започне рад на новом делу овог типа за наше језичко подручје.
У плану израда Лексикона
Аутори речника имају и веће амбиције, па је Појмовник увод у стварање Лексикона, који би укључио знатно већи број аутора из читаве Србије.
- У плану нам је и дигитално издање Појмовника, како би постао доступан што широј заједници струке маркетинга и комуникација - каже нам проф. Милица Костић Станковић. - Што се тиче краткорочних планова, позвани смо од стране председника Матице српске да у њиховој институцији представимо Појмовник и заједно организујемо форум о значају очувања српског језика у оквиру струке, што нам је посебна част и већ вршимо адекватне припреме.
Тако су неке енглеске речи преведене на српски, а проф. Костић Станковић издваја њих неколико: адвертајзинг - оглашавање, шопинг - куповина, фејк њуз - лажне вести, инфлуенсер - идентификациона личност, маркет шер - тржишно учешће, њузлетер - билтен, фишинг - крађа идентитета, прајм тајм - ударни термин, рич - домет, ролап - роло постер, шопер - ангажовани купац, стејкхолдери - интересне групе, сторителинг - приповедање, тизер - наговештај...
- Настојали смо да предложимо адекватну реч или сложеницу на српском језику и избегнемо коришћење хибридног језика и писма - појашњава ова професорка.
А када се родила идеја да се направи овакав приручник и колико је трајао рад на прикупљању речи?
- Идеја о томе да треба урадити нешто на осавремењивању терминологије маркетинга и комуникација, настала је 2017. године - каже наша саговорница. - Професори са Катедре за маркетинг менаџмент и односе с јавношћу ФОН сматрали су да ће Појмовник бити подстрек да се међу студентима, али и у научној и стручној заједници Србије, прихвати идеја о стандардизовању стручне терминологије. Читава Катедра се ујединила у настојању да направимо нешто статусно захтевно, а истовремено корисно што већем броју читалаца. Професори су дефинисали појмове, а асистенти су ишчитавали материјал и уносили синтаксне корекције, онда бисмо сви сугерисали додатне појмове, па изнова у исти круг.
Професорка Костић Станковић каже да су део посла обавили и рецензенти са Економског факултета из Београда, који су "заокружили" причу.
- Они су потврдили да нам је Појмовник спреман за штампу, јер би иначе процес додавања нових појмова био бесконачан - каже професорка.
И у Матици српској поздравили су излазак овог приручника, а председник ове институције професор др Драган Станић истиче да Појмовник у струци маркетинга и комуникације представља значајан допринос у домену очувања српског језика од све већег броја англицизама који се без потребе намећу.
- Верујем да ће у будућности кроз сарадњу стручњака за српски језик и културу Матице српске и професора маркетинга са овог факултета бити настављена ова иницијатива и додатно обогаћен Појмовник - каже Станић.
![ПУБЛИКА БИЛА ШОКИРАНА ВЕНСОВИМ ИЗЛАГАЊЕМ: Споменуо и изборе у Румунији, сасуо Европи истину у лице ПУБЛИКА БИЛА ШОКИРАНА ВЕНСОВИМ ИЗЛАГАЊЕМ: Споменуо и изборе у Румунији, сасуо Европи истину у лице](/data/images/2025-02-14/572847_tan2025-02-1414552027-0-1_kf.jpg?time=1739558680)
ПУБЛИКА БИЛА ШОКИРАНА ВЕНСОВИМ ИЗЛАГАЊЕМ: Споменуо и изборе у Румунији, сасуо Европи истину у лице
УЧЕСНИЦИ Минхенске безбедносне конференције слушали су говор потпредседника САД Џеј-Ди Венса готово без аплауза, показује снимак преноса његовог наступа на сајту Беле куће.
14. 02. 2025. у 17:34
![ОТКРИВЕН УЗРОК СМРТИ СРПСКЕ ПЕВАЧИЦЕ: Преминула у колима Хитне помоћи ОТКРИВЕН УЗРОК СМРТИ СРПСКЕ ПЕВАЧИЦЕ: Преминула у колима Хитне помоћи](/data/images/2025-02-12/572152_jasna-bosnjakovic-nikad-nije-kasno_kf.jpg?time=1739372786)
ОТКРИВЕН УЗРОК СМРТИ СРПСКЕ ПЕВАЧИЦЕ: Преминула у колима Хитне помоћи
ЈАСНА Бошњаковић, певачица и некадашња учесница шоуа „Никад није касно“, преминула је изненада у 48. години, на путу ка болници.
12. 02. 2025. у 16:05
![РАСКРИНКАО ЕСТРАДУ: Пронађена књига Саше Видића РАСКРИНКАО ЕСТРАДУ: Пронађена књига Саше Видића](/data/images/2023-04-24/343739_vidic_kf.jpg?time=1739703299)
РАСКРИНКАО ЕСТРАДУ: Пронађена књига Саше Видића
МОДНИ креатор Саша видић преминуо је 23. априла 2023. године. Радио је као стилиста многих личности, а са нкима је био толико близак да су му поверавали своје најинтимније тренутке из живота.
16. 02. 2025. у 11:54
Коментари (0)