ТРАЈНО ОДУЗИМАЊЕ ВОЗИЛА ВЕЋ У "ЦРВЕНОМ": Израду новог Закона о безбедности саобраћаја и мере против бахатих возача изазвале бурне полемике
НАЈАВЉЕНЕ новине у Закону о безбедности саобраћаја, чија израда је у току, много пре јавне расправе изазвале су бурне полемике. У фокусу јавности нашло се решење трајног одузимања возила и возачке дозволе за најтеже саобраћајне прекршаје и повратнике.
Ово ће, кажу у МУП, највероватније бити санкција и за кривична дела изазивања саобраћајне незгоде с тешким телесним повредама или погинулима. Закон ће донети строже казне и за невезивање појаса, неадекватно превожење деце, вожњу под дејством алкохола или психоактивних супстанци, а биће размотрени и додатни лекарски и психолошки прегледи за несавесне возаче.
Израда новог прописа, који се може очекивати следеће године, тече паралелно са изменама Кривичног законика, којим ће такође бити повећане казне за тешка дела против безбедности саобраћаја. Уместо две до 12 година затвора, када је у питању насилничка и вожња под дејством алкохола или опијата, Удружење родитеља деце страдале у саобраћају тражило је казну од пет до 15 година, док се председник државе заложио за пет до 20, као и за трајну забрану управљања возилом оном ко изазове тешку повреду или смрт детета.
Они који критикују најављена решења позивају се на Устав, који гарантује неприкосновеност приватне својине. Они који га бране позивају се на друге прописе, којима је већ омогућено одузимање имовине, као нпр. Закон о одузимању имовине стечене кривичним делом.
- Свака санкција која садржи термин "трајна", или где није прописана могућност њене ревизије, представља лоше решење - сматра адвокат Виктор Гостиљац, бивши председник Адвокатске коморе Србије. - Изразити сам противник да се грађанима атакује на личну имовину која није прибављена кривичним делом, већ је законито стечена. Дакле, као основ не може послужити Закон о одузимању имовине, јер ту није реч о имовини проистеклој из кривичног дела.
Гостиљац сматра да једино повећавање новчаних казни и њихова доследна примена терају грађане да поштују норме, што се већ показало на примеру увођења обавезе везивања појасева и држања упаљених светала у дневним условима.
- Насупрот томе имамо пример прекорачења брзине, за које су казне 2.500 или 5.000 динара. За тај новац многи возачи скупљих возила свесно ће пристати да возе пребрзо. Према томе, едукација, јачање саобраћајне културе од малих ногу, строго финансијско кажњавање и елиминисање полицијске корупције, може довести до смањивања саобраћајних незгода. У супротном, имаћемо исте учиниоце, само у туђим аутомобилима - каже Гостиљац.
Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја тврди да најављена мера није супротна Уставу и каже да највиши правни акт превасходно гарантује право на живот и телесни интегритет, односно здравље. Дакле, за почетак је противуставно одузети неком здравље или живот насилничком вожњом и понављањем озбиљних прекршаја.
КАКО ЋЕ ФУНКЦИОНИСАТИ РЕНТАКАР
Са новим законским решењем проблем би могао да настане код рентакара. Наиме, власник фирме не може знати да ли кола изнајмљује бахатом возачу или неком ко ће таквом уступити ауто, па у том делу дефинисања прописа, како каже Дамир Окановић, треба бити врло обазрив.
- Устав такође гарантује приватну својину, али она трпи ограничење и може бити одузета у казненом поступку - додаје Окановић и наводи Закон о прекршајима, по ком суд може одузети предмет уколико он представља средство извршења прекршаја. Такође, по Закону о превозу путника из 2006. могуће је трајно одузимање возила нелегалним таксистима. Само у Београду, по том пропису, одузето је 115 возила.
- Предложена одредба јесте у складу са Уставом и не представља драконску казну, већ одговарајућу - додаје Окановић. - Када кажу "одузмите возачке дозволе, а не возила", одговарам да не убија дозвола већ возило, односно човек у њему. Тачно је да он, када му одузмете кола, може ауто узети од неког другог, али није реално да неко други свесно позајми возило бахатом или возачу под дејством алкохола. Досадашња пракса МУП показала је да је највећи број привремено одузетих возила узет од оних који већ имају забрану вожње или су возили без дозволе!
Иначе, Србија је поставила циљ да до 2030. преполови број погинулих у саобраћају у односу на 2019, када их је било 534, као и да има нула погинуле деце. Што се тиче досадашњег привременог одузимања возила, према подацима МУП, у питању су махом путнички аутмобили, али има и шест мотоцикала, девет бицикала, три теретњака, један трактор и једна запрежна кола.
ОТКРИВЕНИ САТЕЛИТСКИ СНИМЦИ: "Знамо шта се догађа у кључном војном комплексу Северне Кореје" (ФОТО)
ИСТРАЖИВАЧИ из америчког аналитичког центра закључили су на основу сателитских снимака да Северна Кореја проширује кључни комплекс за производњу оружја, укључујући и врсту ракета кратког домета које Русија користи у рату против Украјине.
25. 11. 2024. у 18:13
(МАПА) РУСИ НАПРЕДУЈУ У ТОРЕЦКУ: Огласио се Пушилин, жестоке борбе воде се за град (ВИДЕО)
ЈЕДИНИЦЕ руске војске напредују у Дзержинску (украјински назив за Торецк), јавио је на Телеграм каналу шеф ДНР Денис Пушилин.
24. 11. 2024. у 18:59
ПУТИНОВ НОВИ САВЕЗНИК? Ко је потенцијални румунски председник - НАТО ракетни штит назива СРАМОТОМ, диви се Мађарској
НЕЗАВИСНИ ултрадесничарски кандидат на председничким изборима у Румунији Калин Ђорђеску освојио је највише гласова у првом кругу и највећи је фаворит за победу у другом кругу, у који ће највероватније ићи са Еленом Ласчони испред партије "Save Romania Union" (УСР).
25. 11. 2024. у 15:22
Коментари (0)