Да ли је пред нама сезона отказаних летова?
Летња сезона у авио-индустрији је у пуном јеку, а прилике у авијацији поново су веома изазовне. Велике европске авио-компаније већ су подигле црвену заставицу и отворено упозоравају на проблеме са којима се суочавају услед лоших временских прилика, бројних инфраструктурних радова и недовољног броја запослених на аеродромима, али и неповољног стања у европској контроли летења.
Авио-индустрија као кључни фактор глобалне повезаности и економских активности широм света поново се суочава са бројним изазовима. Таман када се учинило да је утицај пандемије коначно попустио и да се авио-саобраћај опоравља, искрсли су нови проблеми. Статистике кажу да на небу никада није било више авиона, а авио-компаније саопштавају да обарају рекорде у броју превезених путника. С друге стране, међутим, временске прилике су услед глобалног загревања изразито неповољне, а Еуроконтрол, коме је главни задатак да унапређује систем контроле летова и обезбеђује неометан авио-саобраћај, чини се неспреман да свој посао обавља како треба. Колико је ситуација озбиљна говори и податак да су велике светске авио-компаније већ дигле глас и снажно указале на проблеме са којима се суочавају, а који се неће решити све док Еуроконтрол не предузме хитне мере и реформу контроле авио-саобраћаја.
Рајанер се крајем јуна извинио путницима због великог броја отказаних летова и прекомерних кашњења. За само два дана, компанија је забележила више од 60 отказаних летова, док је сваки трећи лет Рајанера каснио. Према њиховим речима, разлоге за кашњења и отказивања летова треба тражити у Еуроконтролу. Велика померања слотова, односно унапред дефинисаних времена за полетање и слетање, представљају проблем за сваку авио-компанију, с обзиром на то да изазивају непотребне материјалне губитке, а код путника стварају лошу репутацију. Улога Еуроконтрола је да координира несметано одвијање авио-саобраћаја у Европи, уз минимална кашњења и отказивања летова, а Рајанер у свом саопштењу наводи да се у овом тренутку тај посао не обавља на задовољавајући начин. Ирска компанија је на одговорност позвала генералног директора Еуроконтрола Раула Медину, захтевајући од њега да објасни зашто европска контрола летова нема довољан број запослених и због чега се тај недостатак правда кваром опреме у њиховом центру у Мастрихту. Компанија се истим поводом обратила и председници Европске комисије Урсули фон дер Лајен, позивајући је на хитну реформу контроле летења.
Истим поводом огласио се и Визер. Како би сачувала свој углед, мађарска нискотарифна компанија се извинила путницима истичући да је због лоших временских прилика и неадекватног управљања аеродромским слотовима од стране европске контроле летења дошло до проблема у ваздушном простору старог континента и нередовности у авио-саобраћају Европе. Према њиховом мишљењу, Еуроконтрол показује смањену способност управљања великим обимом саобраћаја какав је тренутно у Европи, што доводи до значајних кашњења и до отказивања летова.
Према подацима које даје управо Еуроконтрол, просечно време кашњења свих летова било је четири пута веће у 2023. години, у односу на 2011. годину. То у пракси значи да су током прошле године летови у Европи укупно каснили 90.000 сати. Британска Управа за цивилно ваздухопловство (ЦАА) у својим извештајима наводи да су поремећаји у европском авио-саобраћају током 2023. године били далеко већи него пре пандемије. На редовност и реализацију летова утицале су временске прилике, недовољан број запослених у аеродромским службама и контролним торњевима, као и бројни штрајкови у авио-индустрији. Према подацима које пружа ЦАА, проценат отказаних летова у 2023. години био је 1,8 одсто, док је у 2019. години износио 0,9 одсто, односно двоструко мање.
Летовима који касне или су отказани бавила се и Међународна асоцијација за ваздушни саобраћај (ИАТА). Извештај који је та организација објавила крајем марта, непосредно пред почетак летње сезоне у авијацији, показује да су се кашњења услед неповољних временских прилика значајно повећала у последњих 12 година. Конкретно, у 2023. години од укупног броја летова који су каснили, 30 одсто је било због јаких киша праћених градом, што је повећање од 172 одсто у односу на 2012. годину када је тај проценат износио само 11 одсто.
Лоше временске прилике у Европи свакодневно утичу на управљање аеродромским слотовима, који су кључни за одржавање уредног и ефикасног функционисања аеродрома и авио-саобраћаја. Уз неједнакост и неефикасност у додели слотова, као и лоше управљање од стране Еуроконтрола, настају озбиљни проблеми за путнике и авио-компаније. Остаје да се види да ли ће се Еуроконтрол као кровна организација за контролу летова прилагодити новонасталим околностима и своје активности спроводити у складу са отежаним временским приликама и никада већом тражњом за летовима.
ВАЛЕРИЈ ЗАЛУЖНИ ДАО ПРОГНОЗУ: Ево када ће руска војска да пробије украјински фронт
НОВИ технолошки напредак током ратног времена спречиће озбиљније пробијање фронта дуж украјинско-руске границе до око 2027. године, изјавио је Валериј Залужни, бивши врховни командант Украјине и садашњи амбасадор у Уједињеном Краљевству, за „Украјинску правду“ у интервјуу објављеном 23. новембра.
23. 11. 2024. у 18:55
БРИТАНЦИ ОБЈАВИЛИ ЗАСТРАШУЈУЋУ МАПУ: "Орешник" може да стигне до било ког европског града за мање од 20 минута (МАПА)
БРИТАНСКИ лист "Дејли мејл" оценио је да би балистичка ракета "орешник" могла да стигне до било ког европског града за мање од 20 минута.
23. 11. 2024. у 15:58
ПОТПРЕДСЕДНИК САД УМРО ТОКОМ ОДНОСА: Био са 50 година млађом љубавницом, Бела кућа није знала како да саопшти вест о смрти
БИО ЈЕ то 27. јануар 1979. године. У 1 ујутро, портпарол породице Нелсона Рокфелера објавио је званичну изјаву за штампу. Бивши потпредседник преминуо је У 71 години живота раније те вечери.
22. 11. 2024. у 18:36
Коментари (0)