ЖЕЖЕЉЕВ МОСТ ЗАУВЕК ОСТАО У СРЦУ НОВОСАЂАНА: На данашњи дан, 1999. године, НАТО први пут атаковао на грандиозну "Дунавску ћуприју"

Љ.П.

21. 04. 2024. у 07:00

ЖЕЖЕЉЕВ мост. Симбол Новог Сада. Ратног пролећа 1999. године, данима је одолевао агресорским НАТО пројектилима. Немилосрдно су бомбе кидисале на њега 12 пута, одлучне да га сломе и да сконча у дунавским дубинама. Прозван због тога мучеником, али истовремено и мостом-херојем, тешко рањен, 26. кишовите априлске ноћи у 1.20, није издржао, и суновратио се у Дунав.

ЖЕЖЕЉЕВ МОСТ ЗАУВЕК ОСТАО У СРЦУ НОВОСАЂАНА: На данашњи дан, 1999. године, НАТО први пут атаковао на грандиозну Дунавску ћуприју

Фото: Танјуг

Тог дана, Новосађани су остали и без трећег, тада последњег моста. Обале са сремске и бачке стране ништа није повезивало. Први пут мета је био 21. априла 1999, пре тачно 25 година. Од моста су тада остали само крајеви на обе обале и носач, ближе петроварадинској страни, тужно подсећајући да је до тада на том месту био мост.

Слика срушене грдосије кидала је душу Новосађанима, а жал нико није крио. Целокупна бетонско-армирана конструкција и лукови немоћно су потонули у велику реку, а на њеном дну, запљускивали су их хладни таласи. На "Жежеља", како су га Новосађани из милоште називали, атак је био и 22. априла у 15.10. Мост је гађан са четири пројектила. Пре тога ноћу, и увек је бивао тешко оштећиван.

Како су рушили новосадске мостове 

РАТНЕ 1999. године обале Дунава у Новом Саду остале су без сва три моста. Варадински је срушен у зору, 1. априла у 5.05. Када је грунула ракета, на средини моста затекао се Новосађанин Олег Насов. Нажалост, погинуо је када је кренуо на посао у "Рафинерију". Два дана касније, 3. априла у 19.55, срушен је и "Мост слободе". На грандиозном мосту који је спајао Нови Сад и Сремску Kаменицу, у тренутку када је погођен, рањено је седморо људи који су се на њему затекли. 

"Чедо" чувеног неимара наше мостоградње, академика Бранка Жежеља, по којем и дан-данас носи име, ратног априла био је погођен са најмање 15 пројектила. Они у двадесет шестој априлској ноћи били су огромне разорне моћи и пресудне. Туговали су Новосађани за Жежељевим мостом.

Истог јутра су се окупили на обали, и у неверици гледали оно што је од њега остало. Љутњу и огорченост нису крили. Поједини су, поглед упирући у небо, изговорили и покоју псовку упућену невидљивом непријатељу. Тек да олакшају душу. Остављали су цвеће, палили свеће... Било је и оних који нису крили сузе. Рушењем овог горостаса више од 40.000 становника сремске стране остало је без воде. А и Новосађани су се неколико дана патили са водоснабдевањем због пресеченог главног доводника.

С једне на другу дунавску обалу превозило се, тада јединим могућим превозним средствима, чамцима, бродићима и скелама, а сваки пролазак поред срушене ћуприје измамљивао је тужне уздахе.

У чамцу испод

"ЖЕЖЕЉЕВ мост" грађен је од преднапрегнутог бетона, по пројекту инжењера Бранка Жежеља, и пуштен је у саобраћај 1961. године поводом Дана ослобођења града, 23. октобра. Још се прича о томе да се, док је преко тек саграђеног моста прелазио најтежи теретни воз да га тестира, његов конструктор Бранко Жежељ налазио у чамцу испод моста. Био је то његов начин да свима покаже колико верује у своје дело изграђено на јединствен начин коришћењем преднапрегнутог бетона, што је у то време представљало авангарду у домаћем грађевинарству, због чега су му многи оспоравали безбедност

После 19 година од рушења, у свој својој блиставој лепоти, белином грандиозних лукова, Жежељев мост од септембра 2018. године поново грли сремску и бачку страну. Првог дана септембра те године, у присуству Александра Вучића, председника Србије и Јоханеса Хана, европског комесара, свечано је пуштен у саобраћај за друмски, железнички, бициклистички саобраћај и пешаке.

Бели лепотан, пројектован по најстрожим критеријумима које познаје струка, има два железничка колосека, исто толико друмских ширине по три и по метра. Ту су и две пешачко-бициклистичке стазе. Изградњом моста по пројекту Александра Бојовића, у Србији је први пут примењена монтажа моста на обалама, а затим су транспортовани преко реке у целини.

Фото: З. Грумић

За разлику од претходног Жежељевог моста од преднапрегнутог бетона, нови има 1,5 пута већу површину и исто толику већу ширину и два пута већу висину лукова изнад коловоза. Изградња моста дугачког 474 метра и 31,45 метара ширине почела је у априлу 2012. године, а радови су коштали 54 милиона евра. Са 25 милиона, пројекат је финасирала Европска унија, толико су дали Покрајина и Град, а држава је издвојила четири милиона евра. Нови мост је челичне конструкције и налази се на пет стубова, од којих је један са старог моста. Иначе, овај мост је део железничког Коридора 10 и биће део брзе пруге Београд-Будимпешта. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

ИМАЈУ ДОБРЕ ИГРАЧЕ, АЛИ ОЧЕКУЈЕМ ПОДРШКУ НАВИЈАЧА: Милојевић пред меч са Чукаричким