ОГРАНИЧЕЊЕ У ЦЕНТРУ ГРАДА ДА БУДЕ 30 КМ/Х: Око 45 одсто испитаника подржава драстично смањење брзине у урбаним језгрима
ВИШЕ од половине смртно страдалих у саобраћају (51,3 одсто) у последње три године изгубило је живот у Србији због неприлагођене и брзине веће од ограничене. Такође, пребрза вожња била је узрок скоро трећине повреда (29,4 одсто) код оних који су учествовали у саобраћаним незгодама. Истраживања су показала да око 45 одсто испитаника због тога подржава ограничење у централним градским језгрима на 30 км/х.
- Тип саобраћајних незгода код којих су неприлагођена и брзина већа од ограничене најчешће евидентиране јесу саобраћајне незгоде са једним возилом. Код 67 одсто саобраћајних незгода са једним возилом је било смртно настрадалих лица - кажу у Агенцији за безбедност саобраћаја, и додају да је најважнија порука коју треба запамтити та да - брзина убија!
Истраживања Агенције показала су и да је 2023. године 54,9 одсто возача путничких возила поштовало ограничење брзине у насељу, што је најбољи резултат откада се спроводи ово истраживање. Међутим, без обзира на тај напредак, велики број возача и даље прихвата ризично понашање.
То није само проблем у Србији, већ и у већини других држава, примећују у Агенцији. На пример, у Шведској половина возача признаје да је макар једном прекорачила брзину у насељу, док је у Аустрији то признало чак 64,5 одсто. Упркос томе, већина метропола, попут Париза, одлучила је да смањи брзину у централним градским језгрима на 30 км/х и да их ослободе за најрањивије учеснике у саобраћају - пешаке, бициклисте, возаче лаких електричних возила (тротинета) и друге. Крајем прошле године и Амстердам је смањио ограничење на 30 км/х на већини својих саобраћајница.
Скоро половина испитаника (45,7 одсто) у Србији подржава овакву меру, што је у рангу са европским просеком.
Брига о поштовању ограничења брзине се огледа и кроз све чешћу примену аутоматске детекције прекорачења, а нарочито на ауто-путевима, где се мери просечна (средња) брзина. Овај савремени систем се показао веома делотворним, објашњавају у Агенцији, јер далеко више мотивише возаче да у дужем временском року (све време вожње ауто-путем) размишљају о поштовању прописа и далеко више повећава извесност кажњавања у односу на контролу брзине на одређеном месту.
- Честа предрасуда возача јесте да се возило може готово истовремено зауставити након притискања кочнице, тзв. кочење у месту. За заустављање неопходно је прво реаговање возача, које обухвата време потребно за опажање, схватање, расуђивање, а потом и време потребно за премештање ноге са команде гаса на команду кочнице. Тек након тога следи реаговање кочног система возила и затим успоравање до заустављања. Зауставни пут при брзини од 50 км/х је око 27-28 м, а при брзини од 100 км/х је потребна скоро дужина фудбалског терена да се возило заустави - објашњавају у Агенцији.
Некада је брзина кретања у насељу износила до 60 км/х, док је данас она ограничена на 50. Вероватноћа да ће пешак преживети када га обори возило које се креће брзином од 60 км/х јесте 40 одсто. Смањењем брзине за само 10 км/х, односно при брзини од 50 км/х, вероватноћа преживљавања је око 80 одсто, док је при брзини од 30 км/х преживљавање чак 90 одсто. То и јесте разлог смањења брзине у насељу и разлог увођења зона 30.
За возаче са пробном возачком дозволом ограничење је до 110 км/х на ауто-путу, 90 км/х на мотопуту, док је на осталим путевима до 90 одсто од брзине која је дозвољена на том делу пута.
"СРАМ ТЕ БИЛО, ОАФЕ ШИЦЕ" Маск жестоко одговорио Шолцу због онога што је рекао у Давосу
АМЕРИЧКИ милијардер Илон Маск поручио је немачком канцелару Олафу Шолцу да треба да га буде срамота назвавши га "Оафом Шицом".
22. 01. 2025. у 08:22
"НЕМА ВИШЕ МИРА" Немачки генерал дао алармантну изјаву о рату са Русијом
ВИШЕ нема мира између Русије и Немачке, рекао је генерал Бундесвера Андре Бодеман у интервјуу за БР24, преноси РИА Новости.
20. 01. 2025. у 12:50
КО ЋЕ ЗАМЕНИТИ ЖИКУ ЈАКШИЋА? "Ја најбоље знам шта желим од тога"
"СИГУРАН сам да нико не може да задовољи моје захтеве и визију како ја то замишљам."
21. 01. 2025. у 19:19
Коментари (0)