ПИСАЋЕ НЕЗАСЛУЖЕНЕ ПЕТИЦЕ ЈЕР ТО МОРАЈУ: Просветари огорчени јер ће нови правилник о оцењивању додатно одрешити руке родитељима да се уплићу

Љ. Бегенишић

21. 02. 2024. у 11:36

АКО су се досад мешали у надлежности наставника, јер они боље познају своју децу, а она "знају за више" него што је наставник проценио и оценио, родитељи ће сада, легитимно, моћи још више да притискају предаваче и буквално да диктирају оцене које њихова деца "заслужују".

ПИСАЋЕ НЕЗАСЛУЖЕНЕ ПЕТИЦЕ ЈЕР ТО МОРАЈУ: Просветари огорчени јер ће нови правилник о оцењивању додатно одрешити руке родитељима да се уплићу

Просветари тврде да се овиме, умањују њихове компетиције, Фото Н. Скендерија

То им омогућава нови Правилник о оцењивању који је у теорији, можда, како и тврде надлежни, требало да уведе више реда у вредновање ђака, али су решења таква да би у пракси могао да се претвори у диктат родитеља над предавачима, јер ће удружени моћи да преправљају оцене деци.

Општи утисак просветара је да ће нови Правилник о оцењивању, којим је предвиђено да више од половине родитеља ђака једног одељења може да покрене процедуру против наставника чијим су радом и оценом незадовољни, довести до још већег уплива родитеља у одлучивање у школи. Реч је о родитељима који не познају наставни процес, превише штите своју децу и не признају компетенција предавача. Међутим, родитељ који има квалитетан однос са наставницима и који разуме и прихвата оно што му они кажу, неће злоупотребити ни правила која су прописана новим Правилником.

Ово нам кажу просветари које смо питали да ли ће нова правила о оцењивању, која су изазвала велике полемике у јавности, додатно одрешити руке мамама и татама и омогућити им да заправо они преузму оцењивање деце.

Фото принтскрин

Нови правилник, наиме, предвиђа да родитељи, ако их у одељењу има више од 50 одсто који деле мишљење да наставник не ради добро, могу против њега у писаној форми поднети пријаву која мора бити потписана именом и презименом. У Министарству просвете објашњавају да је намера била да се избегну анонимне пријаве на које су родитељи до сада имали право и да тако заштите просветне раднике.

А неки од наших саговорника који дуги низ година раде у настави, преносе нам своја искуства са родитељима па кажу да многи од њих не слушају наставника, већ сматрају да они сами најбоље могу да процене за коју оцену њихово дете зна.

- Имао сам родитеља који је тврдио да он као машински инжењер може боље од наставника математике да процени да његово дете зна математику за пет - каже нам један наставник.
Било је, кажу наши саговорници, и случајева да гомила адвоката дође у школу да штити права једног основца.

- Проблем је што нестручни људи процењују наш рад, ми сви на факултетима полажемо Блумову таксономију по којој се вреднују постигнућа ученика, а родитељи углавном имају другачију врсту образовања и нису компетентни да то процењују - каже нам овај наставник.

Иако се нови Правилник о оцењивању не односи на средње школе, у делу где половина родитеља може да се жали на наставника Александар Марков, председник Форума београдских гимназија, истиче да родитељи у основним школама већ имају превелик утицај, а да ће им нова правила дати додатни ветар у леђа.

- Можда су аутори правилника имали најбоље намере, али није испало тако, родитељи су и до сада имали могућност да се жале на оцену - каже Марков.

Фото М. Анђела

Он упозорава да би нова правила могла довести до тога да наставник иде линијом мањег отпора, па ће делити нереално високе оцене само да би избегао непријатност да буде пријављен.

- И сада имамо поплаву вуковаца у основним школама и велики број одличних ђака, а када дођу код нас у средње школе испостави се да не знају базичне ствари - упозорава Марков.

Да би правилници требало да допринесу квалитету образовања и васпитања, а у то спада и боља комуникација између ученика, наставника и деце, сматра психолог Биљана Лајовић.

- Ја се бојим да овај правилник, као што управо видимо по реакцијама просветних радника, а то је и мој став, не доприноси свему овоме - каже Лајовић.

- Оцењивање је сложен посао, један од најтежих задатака које просветни радници имају јер то укључује и психолошки, и педагошки, па и правни аспект.

Правила против насиља од сутра

Правилник о поступању школа у случају насиља почиње да се примењује сутра, најавила је Снежана Вуковић, шефица Одсека за људска и мањинска права у образовању при Министарству просвете. Она је навела да правилник садржи превентивне мере, што до сада није био случај.

- Тим за заштиту од насиља сада има много већа овлашћења. Има могућност удаљавања ученика из непосредно обавезно васпитног рада, што не значи удаљавање из школе, али у времену најмање од пет дана до 20 дана, колико траје васпитно-дисциплински поступак - рекла је Снежана Вуковић.

* * * * * * * * * * * *

НОВЕ ИНСТРУКЦИЈЕ И О ОДРЖАВАЊУ РОДИТЕЉСКИХ САСТАНАКА, НАЧИНУ И ДИНАМИЦИ ПРОВЕРЕ ЗНАЊА

За 25 изостанака следује јединица из владања

ЈЕДНА од новина у Правилнику о оцењивању је и да школе у последњој недељи првог полугодишта, као и у последњој недељи школске године, неће организовати родитељске састанке и информативне разговоре са родитељима. Одељењски старешина је дужан да благовремено, а најмање четири пута у току школске године, обавештава родитеље о постигнућима ученика, а ако родитељ не долази на родитељске и индивидуалне састанке, дужан је да га у писменој форми обавести о успеху. У случају да се родитељ у року од 15 дана не одазове, школа ће о томе обавестити надлежни центар за социјални рад.

Фото А. Станковић

У току једног часа ученик може бити оцењен само једном, а током дана може да се одржи само једна писмена провера знања дужа од 15 минута, а и она мора бити најављена. Седмично могу бити планиране највише три провере знања, с тим да је за основце то новина, јер су до сада у једној седмици могли да имају највише две писмене провере.

На оцену из владања утичу и изостанци са часова, као и изречене васпитне и дисциплинске мере. Тако осам неоправданих часова или укор разредног значе четворку из владања. Ако ђак неоправдано одсуствује 15 часова или заради укор одељењског већа, владање "иде" на тројку, а ако има до 25 неоправданих часова, владање је двојка. Више од 25 неоправданих или укор наставничког већа значе кеца из владања. Ова оцена утиче на успех, али не може бити поправљена, рецимо, тако што би ученик који има све петице, ту оцену добио и из владања. У средњим школама, владање ученика оцењиваће се бројчано, најмање два пута у току полугодишта, као и на крају полугодишта и утицаће на општи успех ученика.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Коментари (0)

СРАМНО ПИСАЊЕ БРИТАНАЦА: Ударили на Мареја због Ђоковића