Иновације у медијској сфери - Старт-упови као покретачи промена
Добродошли у дигиталну џунглу, где се реч "старт-уп" не чује само пословни жаргон, већ И као крик промене који пулсира у срцу медијске индустрије. У последњој деценији, старт-упови су процветали и ушли у нашу свакодневницу, а млади предузетници су брзо препознали ову јединствену прилику за иновације.
Медијска индустрија, некада резервисана за традиционалне медије, штампу, радио, телевизију, сада се суочава с новим играчима који доносе освежење и динамику. Традиционалне препреке су пале, а ИТ индустрија је успела да се инфилтрира у медије. Свакодневна медијска слика се трансформише пред нашим очима. Овде нема места за статичност. Уместо тога, старт-упови су постали кључни покретачи ових неизбежних промена.
Старт-упови нису само компаније; они су манифестација нових идеја, визија и одлучности да до промене дође. Вежите појасеве и припремите се за узбудљиву вожњу кроз вртлог иновација које обликују И које ће тек обликовати наш однос са информацијама.
Инвестирање у будућност - унутар света старт-упа
Живимо у доба четврте индустријске револуције, у периоду обликовања технолошких промена, аутоматизације и нових открића која непосредно и посредно утичу на наше животе. Директор ,,ТС Вентурес Фунд” првог корпоративног фонда за улагање у старт-упе, Давор Сакач, каже да је реч о брзини промена које се свакодневно дешавају и обликују наше животе. ,,Сведоци смо веома турбулентног времена где се ствари дешавају екстремно брзо, не може да се предвиди њихов почетак, а ни крај. Бројеви говоре за себе о томе колико је ИТ индустрија перспрективна, успех који се у њој остварује оставља иза себе све остале индустријске гране. У питању је квантни скок и потпуно убрзање живота на који смо навикли. Због тога, треба схватити како функционише новонастали систем, како би разумели шта је то револуција заправо донела. Са њеним почетком се појављује потреба за брзим решењима, а старт-упи су одговор на нову филозофију живота. Они су брзи у свом прилагођавању, расту као и одговорима на промене.”, објашњава Сакач.
Он се осврнуо на утицај старт-упа на данашње медије и њихову улогу у измени медијске слике. Сваки старту-уп је усмерен ка одређеној публици, стварајући производе или услуге који ће постати део будућности. ,,Старт-уп решава постојеће проблеме на другачије и иновативније начине. Различити старт-упи су усмерени ка одређеној публици која ће у будућности бити корисник њихових производа или услуга. Нпр. Тwиттер је одличан стартуп који је поставио потпуно други угао у односу на све оно на шта смо навикли. Он је цео комуникациони концепт упаковао у скроз другу димензију. Одлично је што се он никада није монетизовао за разлику од свих других мрежа, није се комерцијализовао. Данас више нико не чека вести у 20х како би сазнао шта се дешава, већ је захваљујући иновацијама то промењено. На телефонима нам излазе обавештења, путем друштвених мрежа вести много брже путују и информације сазнајемо у реалном времену.”, наглашава Сакач.
Данашња медијска слика је испуњена И ,,трком за новцем” и због тога, сагласни су многи, квалитет извештавања испашта. ,,Медији морају да се прилагођавају и иду у корак са временом. Било би пожељно да се смањи количина сензационализма, неетичности у извештавању, бројању кликова, како би ишта могло да се побољша. Тренутно, сви онлајн медији живе од огласног простора. Њихова монетизација долази као последица популације која је спремна да прочита вест или погледа прилог, а поред тога ће видети и одређену рекламу. По мени, све се своди на комерцилизацију и зараду. Затим, улазимо у сегмент маркетиншких старту-упа, који се дешавају као реакција на то и који у тој сфери виде своје место.”, наводи Сакач.
Изазови и еволуција медијске слободе у дигиталном друштву
Дигитално друштво, вођено брзим технолошким напретком, често поставља питања о границама слободе изражавања, филтрирању информација и будућности отворености медијских платформи.
Инжењеринг менаџер у компанији ,,Гоогле” Јанко Мићић, истиче да се сусрећемо са одређеним уоквиравањем у дигиталном свету и да је неопходан баланс између одржавања квалитета дискусије и омогућавања разноврсности мишљења. ,,Да бисмо се носили с овим изазовима, мреже морају еволуирати како би људи уопште могли да дођу до различитих информација, а не само до оних предложених. Потребно је да платформе пружају шире перспективе, супротстављајући се филтрирању информација, које даље доводи до губитка разноликости. Ствара се одређени социјални балон и људи се групишу, чиме се пропушта свеобухватан увид у свет. Губи се много информација када се фокусирамо само на одређене изворе информација. Ово ствара дубоку сегрегацију у друштву јер људе профилишу вести које читају.”, сматра Мићић.
Он додаје да се слобода медија суочава са изазовима чак и у најмање очекиваним местима - у коментарима испод вести, извештаја, чланака... ,,Модерирање коментара постало је нужност како би се очувала квалитетна дискусија, али истовремено, овај приступ изазива питања о слободи изражавања. Слобода избора требала би бити кључна вредност у еволуцији медијске сфере. Моје решење проблема би биле отворене платформе за коментаре и дискусије на домаћим порталима без било какве центуре и филтера, јер знамо да данас ни на друштвеним мрежама више не постоји слобода каква је некада била. Стога је императив радити на стварању медија који поштује приватност и омогућава корисницима да приступе разноврсним информацијама без страха од профилисања.”, истиче Мићић.
Поглед кроз очи инсајдера Старт-уп медија
ИТ револуција непрестано обликује медијски пејзаж. Нема много медија у Србији који се баве овом облашћу, а да није у облику одељка у оквиру једног медија. Ко-оснивач и директор ,,Нетокрације” медија који се бави старт-упима, дигиталном економијом и ИТ сфером, Марко Мудринић, поделио је свој увид у садашњу динамичну медијску сцену. ,,ИТ индустрија снажно утиче на обликовање медијског пејзажа, како на ширем, тако и на ужем плану. У Србији, посебно кроз платформу Нетокрација, осећамо ту трансформацију, иако није изражена као у неким западним земљама. Нетокрација се фокусира на уску публику, пружајући сјајан извор информација за оне који желе дубље истражити свет старт-упа и ИТ иновација. Ова платформа је специфично усмерена на достизање циљане публике, наглашавајући успехе и развој у ИТ сектору. Мислим да је важно што ова врста информација није широко доступна, чиме се избегава потенцијално сензационалистичко представљање старт-упова које видимо у таблоидима. Ова селективност чува вредност и приватност овог сектора у Србији.”, објашњава Мудринић.
Он је нагласио да оно што за њега има смисла је могућност компанија да поред редовног новинарског садржаја, имају могућност да се дубље представе кроз комерцијални садржај. То им иде у прилог како би се приближили својим будућим запосленима, као и ИТ публици. “Нетокрација игра кључну улогу у одржавању информисаности о старт-уповима, јер је за њих од суштинског значаја да буду присутни на овој платформи како би допрли до своје циљне публике. Овај приступ омогућава им да пренесу своје вредности, мисију и привуку пажњу потенцијалних запослених и клијената. Ово је на неки начин специфичан вид новинарства.”, сматра Мудринић.
Наш саговорник наглашава И да су за будућности медија важне иновације које би повољно утицале на развој медија. ,,Видим синергију између развоја медијске сцене и коришћења вештачке интелигенције. Међутим, треба пажљиво балансирати примену вештачке интелигенције, посебно у критичким текстовима. Нажалост, дигитална медијска сцена у Србији често је засењена таблоидима, те је питање да ли ће медији инвестирати у унапређење квалитета или ће приоритет бити алгоритам и број кликова. Анализа текста помоћу софтвера представља изузетан алат за праћење перформанси чланака. Ова врста анализе пружа драгоцене увиде у понашање читалаца, време задржавања и друге параметре који могу бити кључни за унапређење квалитета садржаја. Верујем да би медији требали више користити ову врсту алатки како би постигли побољшање у квалитету текстова и целокупне медијске слике.”, објашњава Марко Мудринић.
Еволуција медијског пејзажа
Ово путовање кроз иновативни свет старт-упова у медијској сфери, нас води до фасцинантних промена у начину комуникације, приступу информацијама и обликовању друштва. Кроз разноврсност старт-упова, видимо трансформацију традиционалних модела медија и њихов утицај на ново разумевање комуникације.
Међутим, слобода медија суочава се са сложеним изазовима, укључујући филтрирање информација, социјалне балоне и губитак разноликости. Све више се суочавамо са комерцијализованим садржајем, сензационализмом, кршењем етичког кодекса у медијима, где је квалитет садржаја у другом плану. Док се медијски пејзаж непрестано мења, кључно је очувати и унапредити слободу изражавања, квалитет дискусије и прилагодити се технолошким иновацијама.
Старт-упови јесу покретачи ових промена, али одговорност лежи и у медијима, инвеститорима и корисницима који би требало да заједно обликују будућност информација и комуникације. Иновација није само кључна, већ и неопходна за очување виталности медијске индустрије у вртлогу промена.
Елеонора Зечевић
МЕРКЕЛОВА ПРОГОВОРИЛА О ПУТИНУ: Једну ствар посебно истакла - "Имао је осећај за то"
БИВША немачка канцеларка Ангела Меркел описала је у својим мемоарима први сусрет са Доналдом Трампом, а такође је говорила о руском председнику Владимиру Путину и Украјини. Одломке из књиге објавили су немачки медији.
21. 11. 2024. у 11:45
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
ДЕСИЛО СЕ ЧУДО: Кренули да му искључе сина са апарата, отац УЛЕТЕО СА ПИШТОЉЕМ у болницу (ВИДЕО)
ЛЕКАРИ су рекли да за њега више нема наде и наложили су да се искључи с апарата за одржавање виталних функција, али то његов отац није могао да дозволи, упркос томе што се младићева мајка, Пикерингова бивша супруга, сагласила са докторима.
21. 11. 2024. у 15:31
Коментари (0)