ВОЗИЛО БЕЗ ВОЗАЧА НА СРПСКИМ ДРУМОВИМА: Издата дозвола за пробну вожњу за два аутономна возила
МИНИСТАРСТВО унутрашњих послова издало је дозволу за пробну вожњу у Србији за два возила која поседују систем да се крећу без интервенције возача, речено је данас Танјугу у Влади Србије.
Ова дозвола издата је за ограничени простор и уз обавезу да на месту возача седи особа са возачком дозволом, која је посебно обучена да контролише рад таквог возила и има могућност да у било ком тренутку искључи аутоматизовани систем вожње и преузме контролу над возилом.
Наша земља је тако дозволила пробну вожњу и тестирање возила нивоа три аутономне вожње, што су пре тога урадиле само четири европске државе.
Саветник у кабинету премијерке Стефан Баџа објаснио је да према бројним међународним стандардизацијама постоји шест нивоа аутономне вожње, од нула до пет.
-Нивои од нула до два су системи подршке возачу и неке од њих, попут помоћи при кочењу и паркирању или слично, већ дуго представљају стандардну опрему великог броја возила. Нивои од три до пет разликују се према аутономији возила у односу на возачке могућности, као и могућност управљања у различитим окружењима. Србија је дозволила пробну вожњу и тестирање возила које је нивоа три, што су пре тога у пракси урадиле само четири европске државе. Ова чињеница говори да компаније које развијају аутономна возила, делове и системе за та возила, перцепирају Србију као земљу тог нивоа развоја, навео је Баџа за Танјуг.
Каже да је такав напредан развој аутономне вожње најбоља гаранција да је Србија спремна и да иде у добром правцу да у планирано време обезбеди и тестирање аутономних возила нивоа пет.
Баџа истиче да нас је досадашњи приступ позиционирао међу напредније државе по овом питању и да ћемо ако тако наставимо до 2027. године, на Експу, имати аутономна возила.
Напомиње да тржиште аутономних возила и њиховог развоја већ вреди више од 100 милијарди евра и да ће вредети 20 пута више за 10 година.
То је веома важно јер ће наша спремност за развој аутономних возила привући све већи број компанија и обезбедити додатни развој, навео је он.
Баџа каже да се данашња аутомобилска индустрија све више креће у правцу развоја софтвера, било за кретање возила, било за друге ствари, попут информационог система који омогућава сагледавање кварова на возилима, навигације и слично.
У том смислу, развој возила једној земљи све мање је повезан са постојањем фабрика које праве физичке компоненте или склапају возила, већ много више са развојем информационих технологија, додао је он.
-У Србији постоји већи број светских технолошких компанија које развијају софтвер за своја возила. Омогућавање тестирања аутономних возила обезбедиће окружење за додатни развој, унапређење технологија и додатне инвестиције у нашу земљу. Добро позиционирање Србије у аутомобилској индустрији која укључује веома велику лепезу различитих економских активности јесте гаранција да ћемо и у будућности бити део нечега што је важно и што привлачи нове технологије и инвестиције и у крајњој линији обезбеђује развој и просперитет, каже саговорник Танјуга.
На питање да ли се Србија на овај начин придружила клубу најнапреднијих земаља у развоју технологије будућности, Баџа наводи да је наша земља још 2019. била прва држава у овом делу Европе са усвојеном Стратегијом за развој вештачке интелигенције, која је дефинисала и развој регулативе која би допринела примени нових технологија.
-У овој области смо једна од неколико држава која је у Европи кренула да тестира аутономна возила на овом нивоу. Србија је, такође, прва држава у југоисточној Европи која је основала Институт за вештачку интелигенцију и пустила у рад Платформу за развој вештачке интелигенције. Такође смо препознати кроз међународне иницијативе попут Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију као једна од 29 држава чланица, где су неке од најразвијенијих држава, истакао је Баџа.
На питање како види нека етичка питања која се намећу када је реч о коришћењу возила без возача, каже да су сва истраживања показала да би већи број аутономних возила допринео значајном смањењу саобраћајних несрећа, јер су направљена тако да поштују сва саобраћајна правила.
Што пре ова технологија буде заступљенија у саобраћају, то ћемо пре имати мањи број несрећа, нагласио је он.
-Инсистирамо на транспарентности. Потребно је да произвођачи и компаније које развијају софтвер буду отворени о томе како њихови системи доносе одлуке, како би грађани имали поверења у технологију и како би се осигурало да те одлуке могу бити преиспитане, рекао је Баџа.
Додаје да ће, како технологија буде напредовала, и наш приступ регулативи морати да се адаптира и мења.
Циљ је, каже, да обезбедимо безбедност свих учесника у саобраћају и промовишемо иновације, али истовремено да обезбедимо да етичке вредности које ценимо као друштво буду у срцу ове револуције у транспорту.
Додаје да у каснијим фазама треба омогућити тестирање без возача на месту за возача већ на месту сувозача или неком другом месту у возилу, али уз могућност преузимања контроле над возилом у сваком тренутку.
-Аутономна возила већ имају велики број година тестирања софтвера и тестирања на затвореним полигонима или у саобраћају под одређеним условима. Та возила направљена су да буду веома пажљива и воде рачуна о саобраћајним прописима безусловно и веома су безбедна, рекао је Баџа.
На питање ко ће ту кога обучавати када је реч о употреби таквих возила, каже да је суштина вештачке интелигенције управо у двостраном односу.
-С једне стране, вештачка интелигенција учи од нас како треба да се понаша, а с друге стране, ми учимо како да живимо са том технологијом. У овом случају, што више возило иде нашим улицама, то ће више ствари научити, чиме расте њихова употребна вредност и могућности, закључио је Баџа.
Пуковник у Управи саобраћајне полиције Бојан Радовановић је потврдио Тањугу да је у складу са законом издата дозвола за тестирање аутономног возила, нивоа аутономности три, што значи да се у том возилу обавезно налази возач и то на месту за возача.
С обзиром на ту чињеницу, било је могуће дозволити тестирање по важећим правилима саобраћаја за пробну вожњу, рекао је Радовановић.
Каже да су Предлогом измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја на путевима предвиђена посебна правила саобраћаја о тестирању аутономних возила којима ће се дати правни оквир за безбедно тестирање.
-Област аутономне вожње је релативно нова у свету. Нису успостављена јединствена правила, већ свака држава прописује правила сходно својим безбедносним принципима и уз уважавање специфичности свога саобраћајног система, навео је Радовановић.
Каже да ће предложеним изменама закона први пут бити уведен појам аутономног возила и да је само прописана могућност тестирања, без могућности учешћа у саобраћају.
-У тексту предлога тог закона нису дати безбедносни услови за тестирање, већ ће то бити уређено подзаконским актом које доноси МУП, тако да ће радну групу која ће бити оформљена за израду тог акта представљати еминентни стручњаци из те области, рекао је он.
Радна група за израду подзаконског акта биће мултидисциплинарна и у њеном саставу очекује се да буду представници Машинског факултета, министарства за саобраћај, Агенције за безбедност саобраћаја, министарства за науку и иновације, Саобраћајног факултета и слично.
Подзаконски акти би требало да буду донети у року од шест месеци од дана усвајања закона.
Безбедносни услови ће бити прописани градацијски односно биће прописивани оштрији услови за веће нивое аутономности вожње, објаснио је он.
На питање да ли ће се захтевати посебна обука за употребу таквих возила, каже до сада није било чврстих становишта о потреби посебне обуке возача аутономног возила, али да је то питање и даље отворено.
Према већ поменутом Предлогу закона, једина дозвола која ће бити потребна јесте дозвола за тестирање аутономног возила коју издаје МУП.
Осим општих услова прописаних законом, приликом тестирања аутономног возила морају бити испоштовани и посебни услови из дозволе.
За непоштовање општих или посебних правила саобраћаја предвиђена је одговорност правног субјекта који је добио дозволу за тестирање и возача.
Напомиње да ће развој аутономних возила и аутоиндустрије у том правцу допринети економском и стратешком развоју српске индустрије.
Радовановић истиче да се применом те технологије могу превазићи и проблеми у саобраћају у великим градовима - смањење гужви и друго.
Навео је да ће међународна специјализована изложба Експо 2027, до када Србија планира да достигне ниво пет тих возила, бити ексклузивна прилика и место где ће Србија показати резултате тог технолошког развоја.
На питање да ли би смео да одспава током вожње у аутономном возилу, одговорио је да уопште не сумња у безбедност таквих возила.
Последња истраживања у САД показују да су на пређених милион миља, како је прецизирао радовановић, евидентиране само четири тзв. небезбедне ситуације.
Радовановић истиче да ће аутономна возила у Србији морати да поштују сва ограничења и прописе и да се крећу трасама које су за то одобрене.
БОНУС ВИДЕО - ОВАКО СЕ БРАНИ КРИМСКИ МОСТ: Свуда је магла и дим
Препоручујемо
ТАЧНО НА ОВОМ МЕСТУ БИ МОГАО ПОЧЕТИ ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ: Путин га сматра својом територијом, НАТО трупе већ распоређене
ОВАЈ снегом прекривени гранични мост између две средњовековне тврђаве у делу Естоније где се говори руски, могао би бити место где ће започети трећи светски рат, пише Политико.
26. 12. 2024. у 08:55
ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: "Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице"
АВИОН Азербејџан ерлајнса, који се 25. децембра срушио на путу за Русију, можда је оборен руском ракетом земља-ваздух, према извештајима руских медија који нису наклоњени Кремљу и руском председнику Владимиру Путину.
26. 12. 2024. у 07:44
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (0)