ЗА 1,2 ПРОМИЛА ОДУЗИМАЊЕ КОЛА: У предложеним изменама закона и листа прекршаја због којих ће возачи привремено остајати без возила

В. ЦРЊАНСКИ СПАСОЈЕВИЋ

28. 01. 2023. у 07:20

ВОЖЊА под дејством алкохола са више од 1,2 промила у крви, одбијање алко-теста, вожња без возачке дозволе или током мере забране управљања возилом - само су неки са списка од 18 саобраћајних прекршаја због којих ће се одузимати возило, према предложеним изменама Закона о безбедности саобраћаја на путевима.

ЗА 1,2 ПРОМИЛА ОДУЗИМАЊЕ КОЛА: У предложеним изменама закона и листа прекршаја због којих ће возачи привремено остајати без возила

Фото: П.Милошевић

Како је предвиђено Нацртом тих измена, које би у марту требало да прођу Владу и нађу се пред посланицима, возило ће бити одузимано само оним возачима који су у претходне две године већ правоснажно осуђени за неки од ових прекршаја са списка, и то до правоснажног окончања прекршајног поступка, без обзира на то да ли је возач власник возила или није.

 - Ову листу могли бисмо да назовемо "црна листа прекршаја" јер се односи на најопаснија понашања у саобраћају - каже за "Новости" Дамир Окановић, председник Комитета за безбедност саобраћаја. - Реч је о привременом одузимању возила до окончања поступка, а суд, по постојећим прописима, има могућност да у поступку возило одузме и трајно. Ове измене су хитне, а паралелно са њима ради се и на новом Закону о безбедности саобраћаја, који би требало да буде завршен до Нове године, и по ком би суд у одређеним ситуацијама имао не могућност, него обавезу одузимања возила.

Фото: Инфо центар Житиште

На питање да ли је ова драконска мера у складу са Уставом, Окановић одговара да она није драконска, с обзиром на тежину прекршаја, и да јесте у складу са Уставом. Наиме, Закон о јавном превозу већ предвиђа трајно одузимање возила таксистима који раде "на дивље", односно нелегално. Тај пропис је донет 2006, а Уставни суд Србије шест година касније доноси одлуку да он није противуставан.

 - Надам се да ником неће бити одузет аутомобил и да ће се сви понашати у складу са прописима - додаје Окановић. - Држави није стало до узимања аутомобила, њој је потребна заштита људских живота, а не аутомобила. Најновија студија показује да један изгубљен живот у саобраћају кошта најмање милион евра, када се све сабере: трошкови судског поступка, осигурање, последице по породицу, новац уложен у школовање те особе...

ПОТРЕБАН И БОЉИ ВИДЕО-НАДЗОР

НЕ мисле баш сви да одузимање возила решава акутне проблеме. Декан Саобраћајног факултета у Београду др Небојша Бојовић верује да би се они могли решити и на друге начине, до којих би се дошло да је јавна расправа одржана на том факултету. Стојадин Јовановић, некадашњи начелник Управе саобраћајне полиције, примећује да је ретко ко у Европи у закон уврстио одузимање возила. Он мисли да та одредба не ставља све учеснике у саобраћају у равноправан положај (нпр. оне који возе туђи или службени аутомобил). Мера, каже, може дати резултате, али не значајне, а свакако су потребне и друге, попут видео-надзора и побољшања путне структуре.

Наш саговорник примећује и да је велики број жртава страдао управо због вожње у алкохолисаном стању и прекорачења брзине. Није превише ретка ни вожња без дозволе, као и вожња током изречене мере забране управљања возилом или одузимања возачке дозволе због накупљених казнених поена:

 - Некоме ко нема положен возачки испит не можете изрећи казнене поене, нити му узети дозволу, већ само наплатити казну или евентуално изрећи двомесечни затвор, па испада да је он у повољнијем положају од регуларних возача. Зато је одузимање возила права мера код повратника када је у питању ово дело.

ОКАНОВИЋ: Одузимање возила привремено, до окончања поступка

И Верица Мијовић из Агенције за безбедност саобраћаја, која такође учествује у раду на изменама Закона, позитивно оцењује меру привременог одузимања возила:

 - Возила ће привремено бити одузимана од учиниоца тежег прекршаја из области безбедности саобраћаја на путевима, који је у последње две године осуђиван за теже прекршаје из ове области. Под тим тежим прекршајима подразумева се вожња без возачке дозволе, насилничка вожња и слично.

ФОТО: Новости

Насилничка вожња, како објашњава је она када возач два или више пута прође црвено светло на семафору, ако између два узастопна проласка није прошло 10 минута, када претиче колону на неиспрекиданој уздужној линији или прекорачи брзину у насељу за 90 км/ч више од дозвољене, а ван насеља за 100 км/ч. Ту је и управљање возилом у стању потпуне алкохолисаности.

МИЈОВИЋЕВА: Мере ће имати утицај на промену свести и понашања

 - Сматрамо да ћемо овом мером утицати на промену понашања несавесних возача и смањити број такозваних повратника, односно оних који понављају теже саобраћајне прекршаје. Кроз рад са несавесним возачима, којих је у последњих 10 година било више од 11.500, верујемо да ће привремено одузимање возила до окончања судског поступка имати утицај на промену свести и понашања - каже Мијовић.

Званични подаци МУП за прошлу годину показују да је због неприлагођене брзине страдала трећина свих погинулих у саобраћају, а због вожње у алкохолисаном стању сваки седми. За годину дана погинуло је укупно 554 људи, а повређено је више од 16.000, од чега 3.365 теже. Укупно је било 33.225 саобраћајних удеса.

Трећина погинулих због неприлагођене брзине

Кад је у питању вожња без иједне категорије, пажњу јавности прошле године изазвао је случај певача Дарка Лазића, који је пуних девет година возио без дозволе. Индикативан је и случај Новосађанина Ж. Љ., који је до 2019. године чак пет пута хватан да вози без дозволе јер је - нема. Против њега је до тада било поднето чак 14 пријава због различитих прекршаја. Ипак, апсолутни рекордер је извесни Слободан из Драгачева, који је пуних 45 година возио без "папира", како приватни, тако и службени аутомобил!

БОНУС ВИДЕО:

ПРЕЛЕП ПРИЗОР: Погледајте како је изгледала Кула Београд у част првог српског просветитеља

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Коментари (15)

ЗА НАШУ ЗЕМЉУ УВЕК ИМАМ МОТИВАЦИЈУ: Алекса Аврамовић блиста после пласмана на Евробаскет